خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری:

دولت از نظارت مردمی در مبارزه با فساد حمایت می‌کند

وزیر دادگستری در نشست شورای مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد، بر ضرورت توجه جدی به مقوله مبارزه با فساد، از تمامی جنبه‌های آن تاکید کرد. ​

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در ابتدای نشست شورای مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش، با بیان اینکه حضرت امام حسین(ع) ذخیره بزرگ الهی و چراغ راه جامعه بشری است اظهار کرد: از خدا می‌خواهیم فرهنگ عاشورایی را در جامعه ما عمیق‌تر کرده و قلوب ما را با مفهوم عاشورا آشناتر کند.

وزیر دادگستری فساد را از زشت‌ترین جلوه‌های منکر در جامعه عنوان و تصریح کرد: مبارزه با فساد یکی از مصادیق برجسته نهی از منکر بوده و بحث مبارزه با فساد چه در عرصه داخلی و چه بین‌المللی بسیار جدی است؛ چرا که به نظر می‌رسد پس از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، مهمترین موضوعی که مانع همکاری اقتصادی دیگر کشورها با جمهوری اسلامی ایران می شود، موضوع مفاسد اقتصادی است.

وی افزود: موضوع مفاسد اقتصادی در کنار مسایلی نظیر تروریسم، حقوق بشر و دخالت در امور داخلی کشورها از جمله دستاویزهای جریان استکبار است که در سرمایه‌گذاری بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در کشور مورد بهانه‌گیری قرار می گیرد.

پورمحمدی با اعلام این موضوع که از سال آینده دور دوم بازرسی از کشورها توسط سازمان ملل آغاز می‌شود بیان کرد: با توجه به اینکه ممکن است در این بازرسی ها قرعه به نام کشورمان بیفتد، ضرورت دارد با نگاه عمیق داخلی و بین المللی به موضوع مبارزه با فساد توجه کنیم و با پیگیری مستمر و جدیت بیشتر، کار را در این عرصه تعقیب کنیم.

وی مقوله پولشویی را یکی از مصادیق مهم فساد اقتصادی در کشور خواند و گفت: پولشویی یکی از مشکلات جدی است که باید از همه ظرفیت‌های قانونی در این جهت بهره گرفته و با هماهنگی و عزمی جدی با آن مبارزه کنیم.

وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنانش عزم دولت در مبارزه با فساد را بسیار جدی توصیف و اظهار کرد: تجربه‌های آزاردهنده گذشته همه ما را به فکر فرو برده و هم از لحاظ اقتصادی و هم وجهه جهانی آسیب‌های زیادی را متحمل شده‌ایم؛ در مجموعه دولت با هر موضوعی که روزنه‌ای برای بروز فساد باشد با حساسیت برخورد می شود.

وی مشکلات سیستم بانکی و مساله زمین را از دیگر مشکلات فسادزا در کشور عنوان کرد و افزود: موضوع مشکلات سیستم بانکی دارای پیچیدگی‌های زیادی است که به‌راحتی قابل حل نبوده و با جدیت در حال پیگیری آن هستیم. در خصوص زمین‌خواری، تغییر کاربری و غیره نیز از جمله موارد مورد تاکید است و در این مسیر دولت خود پیشقدم بوده و همه باید به دولت کمک کنند.

پورمحمدی در پایان نقش نظارت مردمی در مبارزه با فساد را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: در بحث مبارزه با فساد، سازمان‌های مردم‌نهاد می توانند بسیار موثر باشند و دولت نیز از تشکیل و فعالیت چنین سازمان‌هایی حمایت می کند؛ ما نیازمند ایجاد هماهنگی بیشتر در حوزه‌های عملیاتی هستیم و در این مسیر باید با هم افزایی عمل کرده و بدانیم که از دل بروکراسی پیچیده اداری، صلاح خارج نمی شود.

وی با تاکید بر اصلاح سیستم و برطرف کردن ضعف‌ها گفت: ایجاد بانک جامع اطلاعاتی، هم افزایی و تبادل دیدگاه ها، بحث اساسی است و در این مرجع، به دنبال یافتن حلقه‌های مفقوده و ارتقای جایگاه دستگاه‌ها و خروجی کار آن‌ها هستیم.

بر اساس این گزارش، وزیر دادگستری ضمن معرفی "مردعلی" به عنوان دبیر جدید مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد، از تلاش ها و اقدامات "کاظمی ابدی" دبیر پیشین این مرجع تقدیر کرد.

کد خبر : ۳۱۶۲۲۳