خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام رهامی:

ادعای پیروی از امام حسین(ع) با فساد سازگار نیست

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ادعای پیروی از امام حسین(ع) با فساد سازگار نیست، گفت: دروغ است که کسی خود را نوکر امام حسین(ع) بداند، اما رشوه بگیرد، فساد کند، به ناموس مردم به چشم بد نگاه کند و خود را بزرگتر از دیگران ببیند؛ این مسائل با پیروی از امام حسین(ع) به عنوان نماد انسانیت، قابل جمع نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی در مراسم عزاداری شب عاشورا که در سالن اجتماعات مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: در نگاه به قیام کربلا، باید فرهنگ ادبیات امام حسین (ع) را نیز مورد توجه قرار داد.

وی گفت: با نگاه به فرهنگ ادبیات امام حسین(ع) به این نکته می‌رسیم که در این فرهنگ، فحش دادن نیست، لذا برخی دعا‌ها و زیارتنامه‌هایی که منتسب به امام حسین (ع) است، به فرهنگ ادبیات ایشان نمی‌خورد، چون در برخی از این دعا‌ها و زیارتنامه‌ها، لعن به برخی اشخاصی داریم که برخی انسان‌های دنیا به آن اشخاص اعتقاد دارند و آنها را محترم می‌دانند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: هیچ انسانی حق توهین به اعتقادات دیگر انسان‌ها را ندارد و این نکته‌ای است که از آموزه‌های اخلاقی امام حسین (ع) می‌توان آن دریافت.

وی با بیان اینکه درس دیگری که از امام حسین (ع) می‌توان آموخت زیر بار ظلم و ننگ نرفتن بود، گفت: انسان دارای شخصیت بزرگ و والا، زیر بار ننگ و زور نمی‌رود، و امام حسین (ع) با این کار ثابت کرد که حاکمانی می‌توانند یک جامعه را به جایگاه مطلوب برسانند که قدرت تحمل دیگران را دارند؛ و از آن طرف، حاکمان بنی امیه که قدرت تحمل ندارند، جامعه را به سقوط می‌کشانند.

رهامی گفت: اینکه امروز دنیای اسلام گرفتار این همه مصیبت و مشکلات است، به خاطر وجود مدیران کم خرد و کوچکی است که قدرت تحمل غیر از خود را ندارند و برای مثال زیارت کعبه که باید نماد وحدت امت اسلامی باشد را نمی‌توانند به نحو مطلوب اداره کنند.

وی با بیان اینکه دنیای اسلام با فرهنگ و ادبیات محوری اسلام فاصله گرفته است، گفت: فاصله با فرهنگ و ادبیات محوری اسلام آنقدر زیاد شده که مشاهده می‌کنیم برخی به راحتی انسان‌های زیادی را می‌کشند و البته انسان‌هایی که در پستی بزرگ شده‌اند، پستی را نمی‌فهمند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی مشکلات فعلی، گفت: دروغ است که کسی خود را نوکر امام حسین(ع) بداند، اما رشوه بگیرد، فساد کند، به ناموس مردم به چشم بد نگاه کند و خود را بزرگ‌تر از دیگران ببیند؛ این مسائل با پیروی از امام حسین (ع) به عنوان نماد انسانیت، قابل جمع نیست؛ البته وقتی فقط تکیه به ظواهر دین شد، فقط مناره‌های مساجد بزرگ می‌شود اما قلوب برخی انسان‌ها خالی از ایمان خواهد بود.

کد خبر : ۳۱۵۹۸۰