خبرگزاری کار ایران

خوشرو:

شورای امنیت عموما با موضوعات برخورد گزینشی داشته است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: شورای امنیت عموما با موضوعات برخورد گزینشی داشته است.

به گزارش ایلنا٬ غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز گذشته در بحث عمومی شورای امنیت در مورد روش‌های کاری شورای امنیت به نمایندگی از جنبش عدم تعهد سخنرانی کرد.

خوشرو در سخنان خود اظهار داشت: جنبش عدم تعهد شفافیت، پاکدستی و استمرار مواضع را از جمله اصول اساسی کار شورای امنیت می‌داند که متاسفانه در موارد بسیاری نقض شده است.

وی گفت: شورای امنیت عموما با موضوعات برخورد گزینشی داشته است و به برخی موضوعات بسیار بیش از حد پرداخته، در حالی که به پاره‌ای از موضوعات مهم بی‌اعتناست.

خوشرو با اشاره به توصیه‌های اعضای جنبش عدم تعهد برای بهبود روشهای کاری شورای امنیت تعدادی از مهمترین این توصیه‌ها را برشمرد.

وی در ادامه افزود: اعضای جنبش عدم تعهد همواره با استفاده ابزاری از شورای امنیت برای پی جویی اهداف سیاسی مخالفت کرده و معتقدند که شورا باید بی‌طرفانه و غیر گزینشی اقدام کرده و در مقابل اقدامات خود پاسخگو باشد. همچنبن لازم است شورا از مداخله در اموری که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به شمار نمی‌آید خودداری کند و صرفا در چارچوب اختیارات واگذار شده به آن در منشور ملل متحد عمل کند.

نماینده دائم کشورمان گفت: در سال‌های اخیر شورای امینت در حالیکه در بسیاری از وضعیت‌ها سریعا به فصل هفت منشور ملل متحد و صدور مجوز استفاده از زور متوسل شده، در برخی وضعیت‌ها سکوت و انفعال در پیش گرفته است. بر اساس منشور ملل متحد توسل به فصل هفت منشور بایستی بعنوان آخرین راه حل در دستور کار شورا قرار گیرد و پیش از آن لازم است که از همه ظرفیت‌های فصول ششم و هشتم منشور در مورد حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی و نیز امکانات سازمان‌های منطقه‌ای استفاده شده باشد.

سفیر کشورمان در پایان با اشاره به آغاز روند انتخاب دبیر کل جدید سازمان در سال ۲۰۱۶ بر مواضع جنبش عدم تعهد، در این مورد و به‌ویژه بر لزوم تقویت نقش محوری مجمع عمومی در انتخاب دبیر کل جدید تاکید کرد.

کد خبر : ۳۱۵۳۲۵