خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در همایش روز ملی صادرات:

تیم هسته‌ای یک‌بار برای همیشه نشان داد مذاکرات یعنی چه

معاون اول رییس جمهور گفت: آقای روحانی تیمی را فرماندهی کردند که این تیم یک بار برای همیشه نشان داد مذاکره یعنی چه. کسانی که با فن مذاکره آشنا نبودند٬ در دوره‌های قبل فکر می‌کردند مذاکره یعنی دعوای پشت میز و بیانیه انقلابی خواندن.

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در سخنرانی در همایش روز ملی صادرات ضمن تشکر از صادرکنندگان حاضر در جلسه گفت: ما در شرایطی هستیم که با سال گذشته متفاوت است. اتفاق مهمی در کشور افتاده که مهمترین آن مسئله توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ظالمانه است که علیه ملت ایران وضع شده بود.

معاون اول رییس جمهور افزود: ما از ابتدای دولت با شرایط خاص در مسائل بین‌الملل روبرو بودیم. مذاکرات سخت و دشواری بود که در سطح بین‌المللی این احساس را به وجود آورده بود که دشمنان ما با پیشروی به نقطه حساسی رسیده بودند و ‌آماده اعمال فشار آخر برای از پا در آوردن ملت ما بودند. اسرائیلی‌ها با تمام وجود از ایران‌هراسی در دنیا شاداب بودند. برخی از کشورهای منطقه که با دشمنان ما هم‌صدا هستند؛ چه در دوران جنگ؛ چه پس از آن هرچه داشتند علیه ایران به کار گرفتند.

وی ادامه داد: اعضای ۱+۵ بعضی به علت روحیه استکباری زیاده‌خواه و زیاده‌طلب بودند. در چنین شرایطی ما وارد مذاکره شدیم. مهم‌ترین فرصتی که ملت ایران در اختیار تیم مذاکره‌کننده قرار داد٬ استقامت و صبوری بود. رهبری انقلاب برای مذاکره با شیوه جدید اراده جدی داشت. دنیا از شرایط ناامن منطقه متوجه شد که منطقه حساس خاورمیانه تنها با حضور ایران با ثبات می‌شود. دکتر روحانی که با رای ملت انتخاب شد، سابقه ایشان یک فرصت برای مذاکرات بود. دکتر روحانی یک دیپلمات حرفه‌ای در امر مذاکره بودند و تیمی را فرماندهی کردند که این تیم یک بار برای همیشه نشان داد مذاکره یعنی چه. کسانی که با فن مذاکره آشنا نبودند٬ در دوره‌های قبل فکر می‌کردند مذاکره یعنی دعوای پشت میز و بیانیه انقلابی خواندن.

جهانگیری افزود: تیم جدید یک تعریف جدید از ایران ارائه کرد که ایران می‌تواند در پای میز مذاکره اهداف تعیین شده را به صورت جدی پیگیری کند و به آن دست یابد. برای غربی‌ها هم قابل باور نبود که یک کشور جهان سومی بتواند چنان مذاکراتی بکند٬ لذا این مذاکرات در تاریخ ایران ماندنی است.

وی افزود: تمام مذاکرات بعد از به نتیجه رسیدن خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌شد و پس از تایید ایشان ادامه مذاکرات صورت می‌گرفت. تمامی مقام‌های بالا از جمله رهبری و رئیس‌جمهور در جریان کامل مذاکرات بودند. بعد از توافق اسرائیل تلاش کرد توسط کنگره آمریکا مذاکرات را بر هم زند حتی در صورت ردّ مذاکرات در کنگره ما پیروز بودیم.

وی افزود: در داخل نیز ما روالی منطقی را طی کردیم٬ هرچند می‌توانستیم یک فرصت ۴۰ روزه را صرفه‌جویی کنیم٬ ولی به دستور مقام معظم رهبری مجلس نیز برجام را بررسی کرد. ما خوشحالیم که هرکسی در مورد توافق حرفی داشت در کمیسیون مجلس شرکت کرد و به حق یا به ناحق آنچه را که می‌خواست گفت و تمامی این مراسم از تلویزیون رسمی پخش شد و امروز پس از طی تمام مراحل قانونی موافقت مردمی با برجام چیزی بین ۸۵ تا ۹۰ درصد است.

جهانگیری تصریح کرد: یک مطلب در مورد بحث‌های مجلس بود که رئیس جمهور لایحه‌ای را برای تصویب برجام ارائه کنند که این امر از ابتدا منتفی بود چراکه برجام یک مسئله داوطلبانه بود که در صورت ارائه لایحه به یک طرح زمان‌بر الزام‌آور تبدیل می‌شد. پس از تصویب برجام در مجلس نیز سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد این شورا فقط مصوبه مجلس را بررسی کرده است. برجام یک قول داوطلبانه میان دولت‌ها بوده است و نیازی به تصویب حقوقی وجود ندارد.

معاون اول رئیس جمهور درباره دستاوردهای برجام اظهار داشت: یکی از دستاوردهای برجام لغو پنج قطعنامه شورای امنیت تنها توسط یک قطعنامه دیگر بود. آژانس بلافاصله گزارش خود را راجع به ایران اعلام کرد و همه کشور‌ها از جمله مسئولین آمریکایی و اروپایی در روزهای اخیر دستور لغو تحریم‌ها را اعلام کردند. ۳ کشور چین، آمریکا و ایران در بازطراحی اراک مشارکت خواهند کرد. پیش‌بینی ما این است که در آذرماه تمامی تحریم‌ها لغو شوند.

وی ضمن اشاره به فشار تحریم‌ها در صنعت نفت گفت: برای ما در اثر تحریم‌ها فشار ایجاد شد ولی فرصت‌هایی به وجود آمد. در انتخابات ۹۲ تیم جدید و با برنامه‌ای سر کار آمد. ما در روز لغو تحریم‌ها روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به تولیداتمان اضافه خواهیم کرد. همچنین منابع لازم را در اختیار وزارت نفت قرار داده‌ایم و ظرف چند ماه آینده توانایی رسیدن به تولید یک میلیون بشکه را نیز خواهیم داشت. منابع مالی آزاد خواهند شد، پول‌های آزاد شده اگر به بودجه دولتی کمکی نمی‌کند ولی به طور کامل در اختیار اقتصاد کشور قرار خواهد گرفت و باعث رشد آن خواهد شد. ما با برخی سرمایه‌گذاران خارجی به مرحله قرارداد رسیده‌ایم. ۴.۲ میلیارد یورو در بخش تولید برق سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد و تنها منتظر ضمانت‌نامه دولتی برای شروع کار است.

جهانگیری اضافه کرد: البته ما چالش‌هایی داریم. تورم مزمن دو رقمی، نرخ بیکاری دو رقمی، انتظار مردم برای رفاه بیشتر و رسیدن به جایگاه اول توسعه منطقه‌ای در سند چشم‌انداز ازاین موارد هستند. مهم‌ترین بحث در این مقطع این است که برنامه‌های کلی سیاست اقتصاد مقاومتی را اجرایی و عملیاتی کنیم. باید یک بازنگری جدید انجام دهیم. یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها ارتقای بهره‌وری در زمینه انرژی است. باید در زمینه انرژی به صورت جدی کار کرد و از هدر رفت انرژی جلوگیری شود.

معاون اول رئیس جمهور ابراز گفت: برنامه دوم جدی دوم ما برون‌گرایی اقتصادی است و مهم‌ترین مرحله در برون‌گری اقتصادی توسعه صادرات است. باید کشورهای هدف را مشخص کنیم، باید واحدهای تولیدی کشور به سمتی برود که تولید آن‌ها قابل عرضه در کشورهای خارجی باشند. تیم وزارت خارجه، وزارت صنعت و اتاق بازرگانی برنامه خود را بر روی کشورهای هدف قرار دهند. همچنین ما در زمینه‌های فنی و مهندسی نیز ظرفیت بالایی داریم. صندوق توسعه ملی نیز باید به طور جدی پشتیبان صادرات کشور باشد که هیچ یک از این موارد نباید شرایط رانتی را به وجود آورد و باید تمامی دستورالعمل‌ها و راهکار‌ها مشخص باشد.

وی در پایان ضمن اشاره به کاهش بهای نفت گفت: اقتصاد ایران به شدت به قیمت نفت وابسته است. اکثر کشورهای نفتی برای گرفتار نشدن به بیماری هلندی پس از رشد‌های ناگهانی قیمت‌های نفتی به دنبال راه‌حل‌هایی رفته‌اند که یکی از این راه‌حل‌ها که در کشور ما اجرایی شد. راه‌اندازی صندوق ذخیره ارزی در دولت خاتمی بود که در زمان کاهش قیمت نفت توسط این صندوق مشکلات را حل کنیم٬ اما طبق آمار دیوان محاسبات کشوری آقایان در دولت قبل بی‌حساب خرج می‌کردند و در زمان تشکیل صندوق توسعه ملی، صندوق ذخیره ارزی ما تقریباً خالی بود. ما در دولت نگذاشتیم که ثبات اقتصادی کشور به هم بخورد. ما فکر می‌کنیم آینده اقتصادی کشور روشن است و برای سال آینده برنامه داریم و در این زمینه از نخبگان بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

کد خبر : ۳۱۵۱۰۰