خبرگزاری کار ایران

خرازی در جمع خبرنگاران:

عربستان دست از جاه‌طلبی بردارد

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه عربستان باید از جاه طلبی دست بردارد٬ گفت: ریاض باید به فکر منطقه باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ سیدکمال خرازی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ایران همواره با تروریست مبارزه کرده و اکنون نیز برای مبارزه با تروریسم به سوریه کمک می‌کند؛ اظهار داشت: زمانی همه کشورها متوجه می‌شوند برای حل بحران سوریه راه حل سیاسی و مذاکره سیاسی بهترین راه است.

وی گفت: ایران کشوری ضد تروریسم که با تمام قوا در برابر آن ایستاده است  و امروز هم کمکی که به سوریه انجام می‌دهیم برای مبارزه با تروریسم است.

وزیر خارجه پیشین کشورمان ادامه داد: در این کنفرانس مسئولان ایرانی مواضع کشورمان را تبیین کرده و می‌کند. در سخنرانی هنگام ناهار نیز من گفتم که یکی از عوامل بی‌ثباتی منطقه عدم موفقیت شورای امنیت است که مسئولیت اصلی‌اش برقراری صلح و امنیت جهانی است و وقتی شورای امنیت نمی‌تواند کاری بکند ائتلاف‌های خارج از شورای امنیت تشکیل می‌شود که خود دلیلی برناتوانی شورای امنیت و تضعیف بیشتر سازمان ملل است.

رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ادامه داد: امروز سازمان ملل به یک سازمان منفعلی در برابر اقدامات تروریست‌ها تبدیل شده است و درجهت مبارزه با آنها گامی نمی‌تواند انجام دهد که به خاطر بی‌تفاوتی است.

خرازی در پاسخ به این سوال که با توجه به فاصله مواضع ایران و اتحادیه اروپایی درباره سوریه آیا امکان همکاری میان دو طرف وجود دارد خاطرنشان کرد: امکان همکاری وجود دارد٬ اما آنچه مهم است موفقیت میدانی است و طبیعتا زمانی فرا می‌رسد که دیگران چاره‌ای جز این نداشته باشند که وارد مذاکره سیاسی شوند٬ ایران هم همواره نسبت به این مسئله استقبال کرده و می‌خواهد مسائل از طریق سیاسی حل‌و‌فصل شوند.

وزیر امور خارجه دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که اسد خط قرمز ایران است٬ ابراز داشت: بله؛ ما همواره گفته‌ایم اسد باید بماند تا دوره ریاست جمهوری‌اش تمام شود و آینده سوریه تابع اراده مردم آنجاست و نه خواست دیگران که بیرون هستند و با پول و سلاحشان ثبات کشوری را برهم زده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که گره روابط ایران و عربستان چه زمانی باز می‌شود٬ عنوان کرد: عربستان باید از جاه‌طلبی که می‌کند کوتاه بیاید  و فکر ثبات منطقه و ثبات داخلی‌اش باشد. ایران همواره علاقمند با عربستان مذاکره کند و با آن کشور همکاری مشترک داشته باشند٬ ولی این بستگی به مقام‌های عربستانی دارد که وارد مذاکرات جدی شوند.

 

کد خبر : ۳۱۴۱۳۶