خبرگزاری کار ایران

دهقانی:

جنبش عدم تعهد خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد است

سفیر و معاون نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در کمیته ششم (حقوقی) این سازمان در خصوص حاکمیت قانون در سطح ملی و بین‌المللی به تشریح مواضع کشورهای عدم تعهد پرداخت.

به گزارش ایلنا، غلام‌حسین دهقانی احترام به اصل تمامیت حاکمیت دولت‌ها و مشارکت در روندهای مرتبط با قانون سازی، منع استفاده از زور، حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، اصل رعایت تعهدات معاهده‌ای و قوانین بین‌المللی از سوی همه دولت‌ها، اصل احترام به حقوق مشروع کشورها با توجه به حقوق بین‌الملل را از عناصر مهم حاکمیت قانون برشمرد و هرگونه برخورد دوگانه و انتخابی با حقوق بین‌الملل را مردود دانست.

دهقانی با اشاره به اهمیت و نقش محوری مجمع عمومی ملل متحد در برخورد با چالش‌های جهانی از دخالت شورای امنیت در موضوعات مرتبط با فعالیت سایر ارکان ملل متحد انتقاد کرد.

وی گفت کشورهای عضو عدم تعهد از اتخاذ اقدامات یک‌جانبه و تاثیرات منفی آن در رابطه با حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند که هیچ کشور و یا گروهی از کشورها حق ندارند به خاطر اهداف سیاسی، کشور دیگری را از حقوق قانونی و مشروع خود محروم کنند.

وی افزود: جنبش عدم تعهد ضمن توجه به اهمیت حاکمیت قانون بر این باور است که احترام به حاکمیت قانون در سطوح ملی و بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و رسیدن به دستاوردهای لازم در راستای توسعه اقتصادی اجتماعی ضروری است.

سفیر کشورمان اضافه کرد: جامعه بین‌الملل نباید جایگزین مقامات صالحه کشوری در راستای تقویت حاکمیت قانون در سطح داخلی ‌شود، بلکه باید فقط پشتیبانی لازم را در صورت درخواست از سوی دولت ذیربط با رضایت آن دولت به عمل آورد. هم‌چنین در این زمینه باید واقعیت‌هایی چون ملاحظات ملی و سیاست‌های اقتصادی اجتماعی هر کشور مدنظر قرار گیرد.

وی حمایت جنبش عدم تعهد از آرمان فلسطین را مورد تاکید مجدد قرار داد و اعلام کرد که عدم تعهد خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد است.

کد خبر : ۳۱۳۷۶۰