خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

رایزنی با موگرینی گام اول همکاری‌ ایران و اروپا برای حل‌ بحران‌های منطقه است

یک کارشناس مسائل منطقه‌ تاکید کرد: سفر معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران به بروکسل و دیدار با موگرینی می‌تواند گام نخست همکاری‌ ایران و اتحادیه اروپا برای حل بحران‌های خاورمیانه باشد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سفر معاون امور عربی و آفریقایی وزارت خارجه به بروکسل و دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: با توجه به وضعیت میدانی سوریه و حضور نظامی روسیه در این کشور برای مقابله با گروه‌های تروریستی و مهاجرت صد‌ها هزار سوری به اروپا شرایط جدیدی برای آمریکا و اتحادیه اروپایی رقم زده است.

وی ادامه داد: با توجه به این تحولات‏، اتحادیه اروپایی و آمریکا احساس می‌کنند در خصوص سوریه دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند. از سوی دیگر ناکارآمدی روش‌های نظامی در طول ۴ سال گذشته ناکارآمدی‌اش مشخص شده است و برای همین در جهت حل‌وفصل بحران سوریه خواستار همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی دیدار امیرعبداللهیان با فدریکا موگرینی را نشان از رویکرد اتحادیه اروپایی برای حل‌وفصل بحران سوریه دانست و اظهار داشت: سفر آقای امیرعبداللهیان به بروکسل و دیدار با موگرینی‏، می‌تواند گام نخست همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپایی برای حل‌وفصل تمامی بحران‌های خاورمیانه مانند سوریه‏، یمن و عراق باشد.

هانی‌زاده در تشریح علل تغییر نگاه آمریکا و اتحادیه اروپایی به بحران سوریه تصریح کرد: گسترش گروه‌های تروریستی و پیوستن گروه‌های تحت آموزش آمریکا به داعش و جبهه‌النصره و همچنین مهاجرات صد‌ها هزار سوری به اروپا موجب شده آمریکا و اتحادیه اروپایی به فکر این بیفتند بحران سوریه هرچه زود‌تر حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا می‌تواند نقش واسطه ایران و آمریکا در رابطه با سوریه باشد؟ خاطرنشان کرد: سیاست‌های اتحادیه اروپایی تابعی از سیاست‌های آمریکاست و آنها بدون اذن آمریکا با ایران در این‌باره مذاکره نخواهند کرد. از سوی دیگر‏، روسیه و آمریکا درخصوص مسائل سوریه در حال مذاکره هستند و این موجب می‌شود این امیدواری ایجاد شود که بحران سوریه تا پایان سال میلادی خاتمه یابد.

کد خبر : ۳۱۳۳۹۵