خبرگزاری کار ایران

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل:

جنبش عدم تعهد تهدید علیه اعضا به بهانه مقابله با تروریسم را رد می‌کند

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل تصریح کرد: جنبش عدم تعهد تهدید علیه اعضای آن به بهانه مقابله با تروریسم را رد می‌کند.

به گزارش ایلنا٬ غلامعلی خوشرو طی سخنانی در نشست کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل درباره تروریسم به نمایندگی از جنبش عدم تعهد تاکید کرد: جنبش عدم تعهد هرگونه تهدید علیه اعضای آن را به بهانه مقابله با تروریسم رد کرده و تاکید دارد تروریسم نباید با حق مقابله مشروع با اشغالگری و استعمار یکسان پنداشته شود.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل تصریح کرد: اعمال ضدانسانی اشغالگران باید به عنوان بد‌ترین شکل تروریسم تلقی شده و محکوم شود. کاربرد زور از سوی حکومت‌های اشغالگر علیه مبارزات آزادیخواهانه مردم علیه اشغال خارجی که در راستای احقاق حقوق غیر قابل انکارشان صورت می‌گیرد باید محکوم شود.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل اضافه کرد: تروریسم نباید با هیچ ملیت، قومیت و مذهب یا منطقه خاصی مرتبط شود و جنبش عدم تعهد هرگونه تهدید و اقدام علیه اعضای جنبش را به بهانه مبارزه با تروریسم، از جمله معرفی آن‌ها به عنوان دولت‌های حامی تروریسم رد می‌کند.

وی افزود: جنبش عدم تعهد همه اعمال تروریستی را نقض قوانین بین‌المللی و انسانی دانسته و همه اشکال آن را به‌شدت محکوم می‌کند.

خوشرو مراتب نگرانی جدی از تهدید تعداد رو به افزایش تروریست‌های خارجی که با هدف اقدامات تروریستی از کشورهای خود به کشورهای هدف سفر می‌کنند را اعلام و بیان کرد که کشورهای عضو عدم تعهد از همه دولت‌ها می‌خواهند که به این موضوع از جمله از طریق عمل به تعهدات خود ذیل حقوق بین‌الملل توجه کنند.

نماینده کشورمان تصریح کرد: جنبش عدم تعهد از همه دولت‌ها می‌خواهد که از هرگونه اعمال تروریستی و هرگونه کمک سیاسی، مالی، معنوی به تروریسم خودداری کرده و از آن‌ها می‌خواهد بر اساس تعهدات بین‌المللی خود نگذارند که مرتکبان اعمال تروریستی از وضعیت قانونی پناهندگی سوءاستفاده کنند یا ادعای آن‌ها درباره انگیزه سیاسی اعمالشان مانع از استرداد آن‌ها نشود.

خوشرو در پایان تاکید کرد: برای مبارزه موثر با تروریسم، همه دولت‌ها باید به وظایف قانونی و بین‌المللی خود برای مقابله با تروریسم عمل کرده و اقدامات لازم را از جمله تعقیب و استرداد عاملان تروریسم انجام دهند و از هرگونه حمایت سیاسی و مالی از تروریست‌ها در داخل یا خارج و فعالیت آنها در خاک دیگر کشور‌ها یا کمک تسلیحاتی یا آموزشی به آنها و فعالیت آن‌ها در خاک کشورهای دیگر خودداری کنند.

کد خبر : ۳۱۳۱۰۸