خبرگزاری کار ایران

بذرپاش در جمع خبرنگاران:

پیشنهاد توقف برجام در صورت بازگشت تحریم‌ها را مطرح کردیم

یک عضو هیات رییسه مجلس گفت: پیشنهادی را مطرح کردیم تا در صورتر صورت بازگشت تحریم‌ها آن را به منزله توقف برجام فرض کنیم. در این صورت ایران هم نسبت به توقف برجام اقدام کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ مهرداد بذرپاش پس از اتمام نشست علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران با انتقاد از نحوه تصویب طرح اجرای برجام اظهار داشت: مهمترین طرح سیاست خارجی در این دوره مجلس در عرض یک ربع بدون قرائت سایر پیشنهادها تصویب شد. مجلس منتظر بود تا اینکه پیشنهادها مطرح شود؛ موافقان و مخالفان صحبت کنند و مردم می‌خواهند بدانند که چه خبر است.

عضو کمیسیون ویژه برجام اضافه کرد: این طرحی که ما تصویب کردیم بخش‌های مختلفی دارد و مردم باید بدانند چطور نگرانی‌های ما از بازرسی از اماکن نظامی برطرف می‌شود، چطور توانستیم مکانیسم بازگشت‌پذیری‌ تحریم‌ها را کنترل کنیم.

وی افزود: پیشنهادهای بسیار زیادی مطرح شده بود٬ اما کمیسیون امنیت ملی در کمتر از یک جلسه هم طرح را تصویب کرد و هم تمام پیشنهادهای ارائه شده را یکجا رد کرد و بر روی پیشنهادهایی که بر پایه نظرات کار‌شناسانه و دقیقی تهیه شده بود٬ خط کشید.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوعات مهمی که در و اکنش به تهیه این طرح در دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان مطرح می‌شود٬ خاطرنشان کرد: البته جلسه‌ای داشتیم و از طرف اصواگرایان بنده، ‌آقای زارعی و زاکانی و از طرف رهروان ولایت آقایان جلالی، ‌ بروجردی و حقیقت‌پور در این جلسه شرکت داشتند و از سه جلسه‌ای که برگزار شد دو جلسه بدون حضور آقای لاریجانی و یک جلسه با حضور ایشان تشکیل شد. منتها در یکی از جلساتی که ایشان حضور نداشتند و ما شش نفر به همراه آقای توکلی تشکیل جلسه داده بودیم٬ تقریبا ۱۱ پیشنهاد مطرح شد که اکثر آن به تصویب رسید.

وی افزود: با این حال در جلسه آخری که خدمت آقای لاریجانی بودیم؛ از ۱۱ پیشنهادی که ۹ مورد آن به تصویب رسیده بود٬ تنها دو پیشنهاد ما که آن هم یکی اصلاح ماده ۳ بود به تصویب رسید که بنا برآن اگر طرف مقابل تحریم‌ها را بازگرداند یا تحریم‌های جدید وضع کند٬ اقدام متقابل ما چه باید باشد که پیشنهاد ابتدایی ما این بود که دولت ایران اقدام متقابل انجام دهد. اما گفتیم در این صورت طبیعتا باید اقدام سنگین‌تری انجام دهیم تا بازدارندگی بیشتری داشته باشد٬ بنابراین پیشنهادی را مطرح کردیم تا در صورت بروز چنین اتفاقی آن را به منزله توقف برجام فرض کنیم. در این صورت ایران هم نسبت به توقف برجام اقدام کند.

بذرپاش ادامه داد: این موضوع در جلسه مشترک ما تایید شده بود منتها در جلسه آخر قرار شد ایران اقدامات داوطلبانه را متوقف کند که البته این پیشنهاد هم خوب بود و بحث دیگر این بود که شروط سنگین‌تری مطرح شود.

کد خبر : ۳۱۳۰۵۴