خبرگزاری کار ایران

صالحی در جمع خبرنگاران:

با اعلام نظر شورای نگهبان٬ هفته آینده روز اعلام توافق هسته‌ای است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: امیدواریم شورای نگهبان هرچه زود‌تر نتیجه نهایی را اعلام کند و با اعلام نظر شورای نگهبان امیدواریم هفته دیگر روز اعلام توافق باشد که‌‌ همان روز تصویب است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ علی اکبر صالحی در حاشیه برنامه بزم اندیشه در مرکز پژوهش وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که با توجه به تصویب برجام در مجلس، ایران چه زمانی اقدامات خود را باید انجام دهد٬ گفت: در وهله نخست، جا دارد از نمایندگان محترم مجلس تشکر کنم که با جدیت بر موضوع برجام کار کردند و همگی نیتشان این بود که به منافع ملی و حاکمیت ملی ما خدشه‌ای وارد نشود.

وی ادامه داد: خوشبختانه برجام نهایتا با همت عزیزان در مجلس به نتیجه رسید؛ همچنین لازم است از آقای دکتر لاریجانی تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به مسئولیت لاریجانی به عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در سال‌های گذشته اظهار داشت: آقای لاریجانی در آن زمانی که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بودند قدم بزرگی در جهت حل‌وفصل موضوع هسته‌ای برداشتند و آن مربوط به برنامه مدالیته می‌شود که ابتکار ایشان بود و با ابتکار ایشان بحث فنی ما در آژانس بسته شد و واقعا این اقدام قدم بزرگی در پیشرفت امور بود.

صالحی در ادامه با یادآوری اقدامات لاریجانی در مجلس تصریح کرد: از طرف دیگر آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس چه در دولت سابق که ما با آمریکا محرمانه مذاکره داشتیم٬ فعالانه حمایت کردند. چه در دولت یازدهم که این موضوع شتاب بیشتری به خود گرفت و به عنوان یک عضو اصلی کمیته راهبردی هسته‌ای همواره حامی افراد و پیشنهاد دهنده بسیاری از مسائل دیگر بودند. حضور بنده نیز در مذاکرات بنا به پیشنهاد و توصیه ایشان بود تا من به صورت مستقیم وارد مذاکره شوم٬ البته من تا پیش از آن نیز من به صورت غیرمستقیم در خدمت دوستان بودم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آقای لاریجانی در مجلس سنگ‌تمام گذاشتند، خاطرنشان کرد: ایشان با مدیریتی که انجام دادند توانستند نظرات همه دوستان را که در یک فضای بسیار شخصی بود به‌گونه‌ای مدیریت کنند که برجام در جهت منافع ملی و حاکمیت ملی ما به سرانجام نیکوی خود برسد.

وی افزود: امیدواریم شورای نگهبان هم هر چه زود‌تر نتیجه نهایی را اعلام کند و با اعلام نظر شورای نگهبان امیدوار هستیم هفته دیگر روز اعلام توافق باشد که‌‌ همان روز تصویب است. در این روز طرفین به صورت رسمی اعلام می‌کنند که برجام پذیرفته شده است و از آن به بعد کار‌ها روتین است و دیگر نیاز نیست چیزی در جایی تصویب شود. یکسری اقدامات را باید آنها انجام بدهند که مثلا اتحادیه اروپایی اعلام خواهد کرد  تحریم‌هایش را لغو می‌کند، رئیس‌جمهور آمریکا بیانیه‌ای خواهد خواند که تحریم‌ها را رفع می‌کند و البته اجرای این لغو تحریم‌ها منوط به اجرای اقدامات ماست.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات علی‌الارض ما حدود یک و نیم تا دو ماه حداکثر طول می‌کشد، ابراز داشت: امیدواریم در اواخر آذرماه و اوایل دی شاهد اجرایی شدن کامل برجام باشیم و ان‌شاءالله ایران در شرایط بسیار خوبی از نظر تبادلات تجاری و اقتصادی و تعاملات بین‌المللی در ابعاد مختلف علمی، فنی و صنعتی و تجاری قرار خواهد گرفت.

صالحی در پاسخ به این سوال که آ‌یا اقدامات ایران از هفته آینده اجرا خواهد شد؟ بیان کرد: هنگامی‌که طرح مجلس تصویب شود دستور اجرای آن بستگی به دستور آقای رئیس‌جمهور دارد و ایشان باید زمان اقدام ما را مشخص کنند و دستور اجرای اقدامات ما را بدهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که ایران در مراحل نخست باید چه اقداماتی انجام دهد؟ عنوان کرد: اقدامات ما در نطنز است که سانتریفیوژ‌هایمان در نطنز باید به آن تعدادی که در برجام آمده است برسانیم. همچنین باید یکسری از اقدامات را در فردو و نیروگاه آب سنگین اراک و... انجام دهیم و زمان شروع اقدام با نظر رئیس‌جمهور خواهد بود.

 وی در پاسخ به این سوال که بازرسان چه زمانی برای راستی‌آ‌زمایی به تهران می‌آیند یادآور شد: زمانی که ما اقداماتمان را انجام دادیم بازرسان آژانس آن اقدامات را تایید می‌کنند و به طرف مقابل اعلام می‌کنند ایران اقداماتش را انجام داده و آن روز، روز اجرای برجام است.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در هفته آینده نشست مشترکی با ۱+۵ برگزار شود٬ گفت: از جزییات این مسئله خبردار نیستم و این جلسات نیز در سطح معاونان تشکیل خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که نسبت به پاسخ‌های ایران به سوالاتش ابهاماتی داشت آیا این ابهامات حل شده است؟ اظهار داشت: ما هم‌اکنون با آژانس درحال همکاری هستیم طبق نقشه راهی که با آ‌ژانس داشته‌ایم و بنده در وین با آقای آمانو به توافق رسیده‌ام کار‌ها در حال پیش رفتن است و تا امروز کار‌ها خوب پیش رفته است.

وی تاکید کرد: یکی از شرایطی که آقای رئیس‌جمهور باید دستور اجرای اقدامات را بدهند و اطمینان حاصل کنند این است که کار ما با آژانس روال عادی خود را طی کرده باشد.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که روز گذشته وزیر خارجه ژاپن از آمادگی کشورش برای همکاری‌های هسته‌ای با ایران خبر داد آیا تهران و توکیو برای همکاری‌های هسته‌ای به توافقی دست یافته‌اند٬ تصریح کرد: بسیاری از کشور‌ها از قبل آمادگی‌شان را برای همکاری با ایران در ابعاد ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای اعلام کرده بودند. ژاپنی‌ها نیز از جمله این کشور‌ها بودند و مسئولان سازمان انرژی اتمی نیز به ژاپن سفری داشته بودند و با یکدیگر در تماس بودند مساله نیروگاه‌های هسته‌ای نیز یکی ازمسائل مهم است زیرا اگر خدایی ناکرده حادثه‌ای در نیروگاه‌ها رخ بدهد آن حادثه مرز نمی‌شناسد و از مرز‌ها عبور می‌کند.

صالحی درباره جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: آن مباحث دیگر گذشته است آقای حسینیان یکی از دوستان بسیار عزیز ماست و من برای ایشان آرزوی سلامتی دارم روز گذشته هم خدمت ایشان رسیدیم. مباحثه سیاسی همین است دیگر در مجلس گاهی باید تند و گاهی آهسته حرف زد.

در ادامه خبرنگاری مدعی شد که برجام صنعت هسته‌ای ما را محدود می‌کند که رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز داشت: بنده بار‌ها گفته‌ام که این محدودیت‌های ده ساله محدودیت‌هایی هستند که از منظر غربی‌ها مانع از دستیابی ما به بمب هسته‌ای می‌شود که البته ما از ابتدا به دنبال بمب هسته‌ای نبوده‌ایم و نمی‌خواهیم در این مسیر گام برداریم پس ما این مسائل را اصلا محدودیت تلقی نمی‌کنیم.

کد خبر : ۳۱۳۰۴۱