خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست دانشگاه دنور:

آمریکا تمایلی به شکست داعش ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: آمریکا به دلیل در تعارض بودن منافع متحدانش با شکست داعش، تمایلی به از بین بردن این گروه تروریستی ندارد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف روز دوشنبه و پیش از ترک نیویورک در نشستی به دعوت بخش مطالعات بین‌المللی دانشگاه دنور در محل هتل والدورف آستوریا به تشریح مواضع و دیدگاه‌های ایران در رابطه با مسائل مختلف منطقه و جهان پرداخت.

وی در رابطه با توافق هسته‌ای و آینده آن گفت: تیم هسته‌ای ایران در مذاکراتی که به این توافقنامه منجر شد، شیوه‌ای را پیش گرفت که در آن هیچ یک از طرفین مجبور به باخت نباشند و بُرد یک طرف لزوما به معنی باخت طرف مقابل نباشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اکنون در مرحله‌ای هستیم که باید این توافق را براساس همین طرز تفکر اجرا کنیم و حاصل نهایی باید این باشد که یا همه برنده باشند و یا همه بازنده، اظهار داشت: این تغییر دیدگاه و انتظار رویکردی است که در سایر موارد مناقشه، از سوریه تا عراق و یمن نیز به آن نیاز است.

ظریف افزود: گرچه ممکن است این طرز تفکر از دید برخی خیال‌پردازانه به نظر آید اما ما در رابطه با پرونده هسته‌ای به آن عمل کردیم و به موفقیت رسیدیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در برخی موارد، توسل و اتکا به این برخورد و نگرش آرمان‌گرایانه، ضروری است زیرا تجربه ثابت کرده برخوردهای دیگری که اسم آن را «واقع‌گرایی» یا «سیاست‌های واقعیت‌گرایانه» بگذاریم، در عمل نتیجه مثبتی به همراه نداشته‌اند.

وی در خصوص حل بحران‌های منطقه نیز خاطرنشان کرد: در این رابطه ضروری است طرز تلقی و نگرش متداول تغییر کند. تصور اینکه در برخورد با ناآرامی‌های منطقه، این امکان هست که فقط یک برنده مطلق وجود داشته باشد، باید کنار گذاشته شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه برخی کشورهای منطقه ممکن است چنین تصوری داشته باشند اما این تلقی کوته‌بینانه است که سرانجام به باخت همگانی منجر خواهد شد، یادآور شد: باید به این حقیقت آگاه شویم که افراط‌گرایی‌های منطقه خاورمیانه فقط به محدوده‌های جغرافیایی سوریه و یا عراق محدود نخواهند ماند و تهدید مشترکی برای همه جهان محسوب می‌شود.

ظریف با بیان اینکه ما باید در برخورد با موضوع افراطی‌گری، خشونت و تروریسم، به همه ابعاد آن توجه داشته باشیم و به عوامل ریشه‌ای آن بپردازیم‏، خاطرنشان کرد: در این راستا این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که برخی جوامع پیروان وهابی‌ها در منطقه از طرز تفکر داعش حمایت می‌‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: تا زمانی که برخی کشورها و بخش‌هایی از جمعیت آنها از هر گروهی که به تصورشان موجب تضعیف ایران می‌شوند حمایت کنند، از برخورد جدی با این تهدید عاجز خواهند بود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا زمانی که برخی کشورهای منطقه از تهدیدهای داعش علیه آنها آگاه شوند، برای مقابله با چالش‌های امنیتی مربوط به این گروه تروریستی، با کشورهای منطقه همکاری کند، ابراز داشت: برخورد با داعش نباید فقط به بُعد عملیات نظامی محدود بماند بلکه سایر ملاحظات فرهنگی، سیاسی، عقیدتی و اقتصادی و تدابیر متناسب با این گروه تروریستی نیز باید مورد توجه قرار بگیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری اینکه «همه، تصاویر سر بریدن‌ها توسط تروریست‌های داعش را دیده‌اند»، بیان کرد: همه دیده‌ایم کسانی که به چنین جنایت‌های هولناکی دست می‌زنند بیانیه‌ها و سخنان خود را به زبان فرانسه یا انگلیسی بسیار فصیح بیان می‌کنند. بسیاری از تروریست‌ها جوان‌هایی هستند که در کشورهای غربی رشد یافته و سپس به تروریست تبدیل شده‌اند.

ظریف اضافه کرد: در بسیاری از موارد، حس بیگانگی، واخوردگی، تحقیر و تبلیغات اسلام‌هراسانه، این جوانان را به سمت چنین اقداماتی سوق داده است؛ البته این موضوع نباید توجیهی برای رفتار آنها باشد و باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با یادآوری اینکه گروه تروریستی داعش برای ادامه بقای خود به منابع مالی نیاز دارد، این پرسش را مطرح کرد که چه کسی از این گروه نفت خریداری می‌کند یا منابع مالی و امکانات در اختیار آن قرار می‌دهد؟

وی با بیان اینکه در زمان تحریم کشورمان، اگر ایران یک بشکه نفت خود را بیشتر از حد تعیین‌شده می‌فروخت، خط قرمز محسوب می‌شد، عنوان کرد: خریداران و بانک‌هایی که تسهیلاتی را برای انجام معاملات فراهم می‌کردند، همه جریمه می‌شدند؛ اکنون باید پرسید اگر چنین تدابیری درمورد ایران قابل اجرا بود چگونه است که نمی‌توان آنها را برای کنترل مناطقی که داعش بر آنها تسلط دارد به کار گرفت؟!

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه درخصوص بحران سوریه گفت: ما برای حل این بحران به یک رویکرد جامع نیاز داریم تا از طریق آن اصلاحات سیاسی و پایان گرفتن درگیری‌ها حتی به شکل محلی در این کشور تحقق یابد.

وی با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت مبارزه با داعش در آینده نزدیک پایان یابد، اظهار داشت: همسو با تلاش برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها، باید یک روند سیاسی نیز به جریان افتد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص حمله روسیه به مواضع داعش در سوریه نیز تصریح کرد: یک سال پیش آمریکا بدون اجازه دولت و مردم سوریه به حملات هوایی در داخل خاک آن کشور اقدام کرد؛ در آن زمان نه تنها هیچ کس از این حملات متعجب نشد بلکه بسیاری خواهان اقدامات جدی‌تر واشنگتن در این رابطه شدند.

ظریف افزود: دخالت روسیه در این ماجرا نیز نباید تا این اندازه خبرساز باشد زیرا مسکو نیز همانند واشنگتن یکی دیگر از اعضای شورای امنیت سازمان ملل است و از دید جامعه بین‌المللی، دارای همان حقوق و مسئولیت‌هایی است که آمریکا از آنها برخوردار است. تنها تفاوت در این موضوع این است که روس‌ها به درخواست دولت سوریه به انجام این حملات اقدام کردند.

وزیر امور خارجه درخصوص دلایل ضرورت دخالت روسیه در حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه خاطرنشان کرد: یکی از این دلایل این است که شکست و نابودی گروه تروریستی داعش در تعارض با منافع متحدان آمریکا در منطقه است؛ به طوری که در یک سال گذشته واشنگتن نشان داده هیچ اقدام و تلاش جدی برای نابود کردن و شکست واقعی داعش نکرده است.

وی تاکید کرد: متحدان آمریکا در منطقه، شکست داعش را سبب نیرومندتر شدن دولت مرکزی سوریه و به دنبال آن بیشتر شدن نفوذ ایران می‌دانند؛ آنها بارها گفته‌اند که وقتی اسد برود در زمان کوتاهی داعش را از میان خواهند بود.

کد خبر : ۳۱۱۶۰۲