خبرگزاری کار ایران

دبیر کل خانه کارگر:

شرط کارشناسی ارشد مانع حضور کارگران در مجلس شده است/عربستان مقصران فاجعه منا را به ما تحویل دهد

دبیر کل خانه کارگر می‌گوید ملاک قراردادن مدرک تحصیلی کار‌شناسی ارشد به عنوان شرط شرکت افراد در رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مانع حضور بیشتر افرادی است که قصد دفاع از حقوق و منافع طبقات زحمتکش و آسیب‌پذیر را دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر در گردهمایی دبیران اجرایی خانه‌های کارگر گفت: یکی از دلایل برزمین ماندن خواسته‌های کارگران این است که از چند دوره قبل تاکنون داشتن مدرک تحصیلی کار‌شناسی ارشد به یکی از شروط الزامی نمایندگان مجلس افزوده شده است.

وی با یادآوری اینکه مجلس شورای اسلامی محلی است که در آن با تصویب قوانین، حقوق و وظایف افراد مختلف جامعه در برابر یکدیگر شکل می‌گیرد، گفت: بخش عمده گرفتاری‌های امروز کارگران و دیگر آسیب‌پذیران به نحوه تصویب و اجرای قوانینی بازمی‌گردد که از طریق مجلس شورای اسلامی تصویب شده‌اند.

محجوب گفت: اگر بخواهیم شرایط را تغییر دهیم باید قوانین ناکارآمد را در مجلس اصلاح کنیم و تا زمانی که افراد آشنا به ناکارآمدی قوانین در مجلس حضور نداشته باشند، امکان چنین اتفاقی وجود ندارد.

امنیت شغلی کارگران با ادامه تحصیلات به مخاطره می‌افتد

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: مگر چند درصد کارگران و کشاورزان و سایر آسیب‌پذیران که بیشترین افراد این جامعه را تشکیل می‌دهند، فرصت و امکان ادامه تحصیل تا مقطع کار‌شناسی ارشد را داشته‌اند که حالا بخواهند برای اصلاح ناکارآمدی‌های قانونی در رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.

وی از بی‌نتیجه بودن تلاش‌هایی که تاکنون در مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی شرایط کارگران قراردادی و پیمانکاری صورت گرفته است به عنوان شاهد مثال یاد کرد و گفت: مگر کارگرانی که امنیت شغلی‌شان ‌هر روز در بیشتر موارد در معرض تهدید قرار دارد می‌توانند با خیال راحت تحصیل کنند و تا مقطع کار‌شناسی ارشد درس بخوانند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بطور قطع بیشتر کسانی که فرصت ادامه تحصیل را داشته‌اند و اکنون نیز قصد شرکت در رقابت‌های انتخاباتی را دارند، با دغدغه افراد آسیب‌پذیر آشنا نیستند و حتی در بهترین حالت ممکن است از روی حسن نیت تصمیمات اشتباهی را در مورد شرایط این گروه از افراد جامعه بگیرند.

در مجلس شورای ملی شرط داشتن مدرک تحصیلی خاص مطرح نبود

محجوب همچنین از تاخیر در تصویب قانون اجباری شدن بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به به عنوان یکی دیگر از نتایج فقدان نمایندگان آشنا به مسائل کارگری در مجلس یاد کرد و افزود: حتی در مجلس شورای ملی که در زمان پیروزی انقلاب مشروطه افتتاح شد برای نمایندگان وقت از مسلمان گرفته تا اقلیت‌های مذهبی هیچ شرطی مبنی بر داشتن مدرک تحصیلی خاص تعیین نشد.

وی ادامه داد: حتی در سال‌های بعد از انقلاب نیز این شرط در تشکیل مجالس متعدد شورای اسلامی وجود نداشت اما تصور می‌کنم که در مقطعی خاص گروهی از نمایندگان برای آنکه از شانس احتمالی پیروزی رقیبان انتخاباتی خود بکاهند، داشتن مدرک تحصیلی فوق لیسانس را به شروط انتخابات اضافه کردند.

شرط داشتن کارشناسی ارشد ایجاد نوعی انحصار برای اقلیتی خاص است

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه حتی در مقررات انتخابات چنین شرطی برای انتخاب رئیس‌جمهور پیش‌بینی نشده است، گفت: این وضعیت تنها ایجاد نوعی انحصار برای اقلیتی خاص است.

محجوب با یادآوری تلاش‌هایی که سال گذشته از طریق مجلس برای اصلاح قانون کار و یا الحاق صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت صورت گرفت، گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت نمایندگان مجلس از دغدغه کارگران بی‌اطلاع بودند که چنین طرح‌ها و لوایحی تا مرحله تصویب نهایی پیش رفت.

دبیرکل خانه کارگر افزود: حرف ما این است که تحصیلات آکادمی و داشتن مدارک عالی دانشگاهی دلیلی بر شناختن همه جوانب مسائل نیست، چنانچه سال گذشته نیز کارگران دغدغه‌مند با تجمع مقابل مجلس توانستند نگرانی خود را به مجلس منتقل و از تصویب چنین طرحی جلوگیری کنند.

وی گفت: امروز در جامعه رویکری حاکم است که بر اساس آن اگر روند ایجاد ثروت در جامعه تسریع شود، عدالت اجتماعی نیز بهتر برقرار خواهد شد و این درحالی است که حداقل تجربه افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی نشان می‌دهد که دنبال کردن چنین رویکردی چه آسیب‌های جبران‌ناپذیری دارد و برای همین مهم است که باید به این افراد هم شانس شرکت در رقابت‌های مجلس شورای اسلامی داده شود.

3

5

1

عربستان فیلم مربوط به فاجعه منا را در اختیار کشورهای مرتبط قرار دهد

دبیرکل خانه کارگر در بخش دیگری از سخنان خود به فاجعه منا اشاره کرد و گفت:  کلیات حادثه منا روشن است اما علت‌ و دلایل این فاجعه هنوز روشن نیست. مشخص است که دولت عربستان مسئول این اتفاق است چراکه اداره حج را بر عهده دارد.

وی افزود: اکثر ما به حج رفته‌ایم؛ همیشه در مراسم رمی جمرات مشکلاتی وجود داشته است؛ برخی مواقع برای عده‌ای که می‌خواهند به این مراسم بروند، حوادثی رخ می‌دهد. ما شیعیان به دلیل اعتقادات و رسومی که داریم، بیشتر در معرض آسیب‌های این مراسم هستیم.

محجوب با تاکید بر اینکه دولت عربستان مکلف است فیلم مربوط به فاجعه منا را در اختیار تک تک افراد و کشورهای مرتبط قرار دهد، گفت: هر کسی خواست باید بتواند این فیلم را تحلیل کند و بفهمد که این حادثه چگونه اتفاق افتاده است. قاعدتا این حق هر شخصی است که اگر عزیزی را از دست داده به این فیلم دسترسی داشته باشد تا علت را بفهمد.

باید مقصران این حادثه به ما تحویل داده شوند

وی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی عربستان خونخواهی امری است که در نص قرآن آمده اعراب‌ اصرار دارند که اگر کسی پدرشان را کشت باید پسر عرب قاتل پدر خود را بکشد و اکنون این امری طبیعی است ما بخواهیم علت این حادثه را بدانیم که اگر مقصری دارد مجازات شود. باید مقصران این حادثه به ما تحویل داده شوند که بر اساس قران مجازات شوند.

برخی به دلیل ترس از ردصلاحیت کاندیداتوری خود را اعلام نمی‌کنند

محجوب با اشاره مجدد به موضوع انتخابات مجلس یادآور شد: این انتخابات بسیار پیچیده و حساس است. تحقیقی که در استان‌ها صورت گرفته به صورت میدانی نشان می‌دهد که بسیاری از نمایندگان موجود در مجلس ماندگار هستند. در گذشته حاضران در مجلس شانس زیادی برای حضور دوباره نداشتند و شانس ماندن آن‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد بود ولی اکنون این شانس به بیش از ۶۰ درصد رسیده است؛ یعنی این انتخابات بسیار خاص و پیچیده است. نکته دوم فعالیت‌هایی است که حدود یک سال و هفت ماه است شروع شده یعنی از اسفند ۹۲ خیلی‌ها فعالیت‌هایشان و رفت و آمد و حضورشان را در بعضی از حوزه‌ها شروع کرده‌اند.

وی ادامه داد: با اتکا به این نتیجه که اگر شانس آنها برای انتخابات زیاد شده بود اسم آن‌ها را در پرسش و پاسخ‌ها بیش از بقیه می‌شنیدیم ولی نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه برعکس هم شده است.

دبیرکل خانه کارگر خاطرنشان کرد: ما هنوز ترکیب کاندیداهای دو جناح موجود را نمی‌شناسیم، چون عده‌ای از ترس اینکه پیش از موعد زمینه رد صلاحیتشان فراهم شود، هنوز خودشان را مطرح نکرده‌اند.

وی افزود: بعضی‌ها هم که معلوم نیست تکلیف وضعیت‌شان چگونه باشد. بالاخره تایید یا رد می‌شوند. بنابراین راجع‌ به آن‌ها رای‌دهندگان یا پرسش‌شوندگان درست اظهارنظر نمی‌کنند تا تکلیفشان روشن شود. زیرا ممکن است نظر‌ها تغییر کند.

محجوب با بیان اینکه رقابت هنوز شکل نگرفته است، هنوان کرد:  اگر فضا رقابتی شود با حدس و گمان تبدیل به تحلیل‌های واقعی‌تر می‌شود و ما می‌توانیم با دید بهتری راجع به این موضوع بحث کنیم.

کد خبر : ۳۱۱۵۰۲