خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در پاریس:

گفت‌وگو منطقه‌ای تنها راه کمک برای رسیدن به ثبات در خاورمیانه است

asdasd
کد خبر : ۳۱۰۷۱۶

سفیر ایران در فرانسه جنگ علیه مردم یمن را خطای راهبردی خواند و گفت: حل بحران یمن صرفا در گرو راهکار سیاسی، گفت‌وگوی یمنی – یمنی و حمایت همه طرف‌های موثر منطقه‌ای از گفت‌وگو برای حل اختلاف است.

به گزارش ایلنا، علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در گفت‌وگو با گلوبال دیپلماسی به تشریح مناسبات تهران و پاریس، اوضاع سوریه و یمن و ... پرداخت.

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

سوال: ایران با موضع قوی که بعد از توافق با قدرت‌های غربی به دست آورده است، جایگاه استراتژیک خود را در «خاورمیانه بزرگ» به دست آورده است. چه نقشی بعد از این بازی خواهید کرد؟

آهنی: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران گسترش رابطه با تمامی کشورها به خصوص کشورهای اسلامی، همسایه و منطقه است. جمهوری اسلامی ایران همواره برای ثبات و امنیت منطقه تلاش داشته و با هرگونه اقدامی که موجب بی ثباتی در منطقه می‌شود مخالفت می‌کند و در این چارچوب ضمن مخالفت با دخالت‌های خارجی همواره بر راه‌حل سیاسی بحران‌ها تاکید دارد. گفت‌وگو و رایزنی سیاسی منطقه‌ای تنها راه کمک برای رسیدن به ثبات در خاورمیانه است و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می‌کند.

سوال: شما بر نقش ثبات آفرینی که ایران قصد ایفای آن را دارد تاکید دارید، ولی در فرانسه تصویری منفی از ایران برداشت می‌شود. شما چگونه می‌خواهید «قدرت نرم» خود را در فرانسه بهبود ببخشید؟ 

آهنی: برخلاف تلاش‌های ناموفقی که به خصوص بعد از انقلاب اسلامی سال 1979 برای سیاه نمایی چهره جمهوری اسلانی ایران وجود داشته است، ما این برداشت را داریم که تصویری نسبتا خوب از ایران در فرانسه در حال ارائه است. در این قالب، رسانه‌های فرانسوی نقشی مهم و کارآمد برای معرفی تصویر واقعی از ایران به مردم فرانسه دارند.

در واقع، در طول دو سال گذشته بیش از 250 روزنامه نگار فرانسوی با مردم ایران دیدار داشته‌اند و مقالات و گزارش‌های این روزنامه نگاران اجازه داده‌اند که افکار عمومی فرانسه بهتر واقعیت‌های ایران را بشناسند و ما هم از ادامه این روند استقبال می‌کنیم.

بی تردید، بهبود روابط ایران و فرانسه، به خصوص بعد از سفر رسمی آقای لوران فابیوس و همچنین تبادل هیات‌های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی که به یمن اراده سیاسی مشترک دو دولت در دستور کار قرار داشته است، فوق العاده در بهبود تصویر ایران در فرانسه و برعکس موثر خواهند بود.  

سوال: روابط بین دو کشور در چه وضعیتی قرار دارد؟

آهنی: روابط سیاسی و فرهنگی بین ایران و فرانسه دیرینه و تاریخی است و نگاه دو ملت به یکدیگر در مجموع مثبت است و مردم ایران دید منفی نسبت به فرانسه ندارند، زیرا فرانسه سابقه استعماری در ایران ندارد. رویکرد سیاسی فرانسه طی سال‌های گذشته در قبال جمهوری اسلامی ایران که بعضا ناشی از موضوع هسته‌ای بود تصویری منفی و سوالاتی را نزد افکار عمومی ایران ایجاد کرده است و پس از توافق هسته‌ای 14 ژوئیه در وین و سفر رسمی آقای فابیوس به ایران و تبادل هیات‌های سطح عالی بین دو کشور طی ماه‌های آینده زمینه بازگشت روابط ریشه دار و تاریخی ایران و فرانسه به مسیر اصلی خود و تحکیم دوستی‌های دیرینه بین دو ملت فراهم خواهد شد.

سوال: شما از مدت‌ها پیش روابط دیپلماتیک نزدیکی با روسیه داشته‌اید و علاوه بر این توافق‌ها در زمینه هسته‌ای شما را به آمریکا نزدیک می‌کند، آیا این باعث تغییر در داده مناسبات شما با روسیه می‌شود؟

آهنی: جمهوری اسلامی ایران و روسیه دارای منافع مشترک متعددی هستند. با توجه به جایگاه ما در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانیم نقشی تعیین کننده در ایجاد یک جهان چند قطبی داشته باشیم. مردم جهان و به خصوص ملت‌های جهان سوم در گذشته از جهان دو قطبی و تلاش‌های آمریکا بعد از فروپاشی شوروی برای ایجاد جهانی تک قطبی رنج فراوان برده‌اند. مسلما داده‌های ژئوپلیتیک جهان در مسیر یک جهان چند قطبی پیش می‌رود. 

سوال: اگر چه روابط با آمریکا هنوز سرد است، ایرانی‌ها از پایین چه نگاهی به آمریکایی‌ها دارند؟

آهنی: افکار عمومی ایران هیچ وقت کوچکترین مشکلی با مردم آمریکا نداشته است. این رفتارها و تحرکات دولت‌های پشت سر هم در آمریکا در قبال ایران در گذشته همچون کودتا علیه دولت مصدق، انهدام هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس و حمایت از رژیم صدام حسین در زمان جنگ هشت ساله تحمیلی به ایران ... بوده‌اند که فقدان اعتماد در بین مردم ایران نسبت به آمریکا را به وجود آورده است. اگر آمریکایی‌ها رفتارشان را تصحیح کنند، این کار می‌تواند تصویر آمریکا در نزد افکار عمومی ایران را بهبود بخشد.  

سوال: ایران قصد دارد نقش یک «واتیکان شیعی» را بازی کند. شما از شیعیان و با تنوعی که دارند چگونه حمایت می‌کنید؟

آهنی: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در احترام و دفاع از حقوق ملت‌ها، تفکیک بین شیعه و سنی و دیگر اقلیت‌های مذهبی را قایل نیست. ما معتقدیم که بایستی از تضییع حقوق ملت‌ها با هر عقیده و مرام مذهبی که باشند قاطعانه جلوگیری و از مبارزه آنها برای احقاق حقوق مشروع آنها حمایت کرد. اهل تشیع و اهل تسنن همگی مسلمانند و به خدای واحد و قرآن و پیامبر معتقدند و دامن زدن به اختلاف‌های مذهبی بین اهل تشیع و تسنن خیانت به اسلام است.

سوال: دقیقا الان در یمن جنگی اعتقادی در جریان است. تحلیل شما از این درگیری چیست؟

آهنی: جنگ علیه مردم یمن خطای راهبردی است، چرا که حل بحران یمن صرفا در گرو راهکار سیاسی، گفت‌وگوی یمنی – یمنی و حمایت همه طرف‌های موثر منطقه‌ای از گفت‌وگو برای حل اختلاف است. جمهوری اسلامی ایران به توقف حملات نظامی به یمن و حل و فصل اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگو تاکید دارد و در این راستا از تلاش‌های نماینده دبیرکل در یمن حمایت می‌کند. بنابراین همه طرف‌های موثر داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای نیل به توافق منصفانه سیاسی باید به نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن کمک کنند.

در واقع استمرار وضعیت کنونی، همراهی و یا سکوت در قبال جنایت علیه بشریت در یمن موجب رشد فزاینده و خطرناک تروریسم در منطقه خواهد شد. طرف‌هایی که به دنبال ایجاد آشوب و جنگ داخلی در یمن هستند پیامدهای نامطلوب آن را بر منطقه درک نمی‌کنند. بی تردید تداوم توسل به زور علیه یمن، به بحران این کشور پایان نخواهد داد بلکه خطر گسترش بحران و به ویژه رشد فزاینده تروریسم را در پی دارد.

سوال: اگر چه بحران یمن تا حدودی از دید فرانسه مخفی مانده است، ولی مورد سوریه تمام توجه‌ها را به خود جلب کرده است. شما ادامه این ماجرا را چگونه می‌بینید؟

آهنی: از همان ابتدای بحران در سوریه، ایران بر ضرورت راه حل‌های سیاسی اعتقاد داشت. این راه‌حل‌ها بر اساس مشارکت مردم سوریه و گروه‌های سیاسی سوری در تعیین سرنوشت مشترک خودشان بنا شده بود و همچنین برپایه احترام به حق حاکمیت ملی و به عنوان اولویت بر پایه مبارزه با تروریسم و مداخلات خارجی. امروزه سناریوها متعدد هستند و اول از همه بدترین چیز عدم دیالوگ با بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی است.

این امر، اوضاع فرسایشی جاری در سوریه را تقویت می‌کند که آن هم به نوبه خود داعش را تقویت کرده و اوضاع سوریه را به سوی اوضاعی شبیه به وضعیت لیبی تغییر خواهد داد. بنابراین باید داعش و تروریسم در سوریه را به یمن یک اراده سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی ریشه‌کن کرد، برای آماده‌سازی زمینه‌های یک دیالوگ بین سوری، جهت یافتن یک راه‌حل سیاسی و ایجاد ساختار دولتی مناسب و قابل قبول مردم سوریه. در این راه‌حل، تهران به رایزنی‌هایی با دولت سوریه و گروه‌های مختلف سوری و قابل قبول از دید مردم سوریه، برخی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برای ارائه یک طرح سیاسی برای خروج از بحران مبادرت کرده است.

ویژگی این طرح، اصرار بر نقش آفرینی مردم سوریه، اجتناب از خلاء سیاسی در سوریه و مبارزه با تروریسم، کمک به پناهجویان و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه است. ما براین باور هستیم که این طرح کمکی برای طرح سازمان ملل است و ما هم رایزنی‌های مستمری را با دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه وی در سوریه انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم تا تحقق این طرح از طریق ابزارهای سیاسی بیش از گذشته تسهیل شود.

به اعتقاد ما مهم‌ترین مولفه طرح ما در این واقعیت نهفته است که در نهایت تصمیم‌گیری بر عهده مردم سوریه و براساس توافقاتی است که امضاء خواهند شد.  

تهران قاطعانه از مردم و دولت سوریه حمایت می‌کند برای اینکه مردم بتوانند تعیین سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند و این کار در قالب یک روند دموکراتیک صورت گیرد.  

بدین ترتیب گروه‌های اپوزیسیونی که به راه‌حل دموکراتیک اعتقاد دارند، این فرصت را خواهند داشت که در آینده سیاسی سوریه مشارکت کنند و همزمان تروریست‌ها نیز از این که امکان رشد داشته باشند محروم می‌شوند. بدین ترتیب مبارزه‌ای جدی با معضل تروریسم آغاز خواهد شد.

سوال: می‌توانید به ما بگویید «پارسی بودن» به چه معنا است؟

آهنی: پارس‌ها از گذشته بسیار دور در سرزمین ایران امروز زندگی می‌کرده‌اند. در حال حاضر، فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله پارسی با فرهنگ و تمدن اسلامی ممزوج شده‌اند. زبان فارسی نه تنها ربان رسمی همه ایرانی‌ها است، بلکه در چند کشور دیگر منطقه هم صحبت می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز