خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

دوران دلالی به پایان رسیده است

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که شرکت های خارجی باید با دستگاه‌های رسمی نظام ارتباط بگیرند گفت: دوران دلالی گذشته است ما شفاف و روشن با شرکت‌های خارجی کار می‌کنیم و شرکتی که بخواهد روش‌های غیر شفاف را به کار بگیرد به لیست سیاه ما وارد می‌شود.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در حمل و نقل و مسکن وشهرسازی با اشاره به اینکه شاخص‌های اقتصادی در ایران با وجود درآمدهای سرشار نفتی در ده سال گذشته رشدی متناسب با برنامه ۱۴۰۴نداشته است و با آن برنامه فاصله زیادی دارد اظهار کرد: ماموریت مهم اقتصاد ایران ایجاد اشتغال پایدار، افزایش رفاه مردم و افزایش قدرت اقتصادی است.

وی همچنین گفت: لازمه دستیابی به این اهداف دستیابی به رشد سالانه ۸ درصد در ده سال آینده است، در برنامه ششم توسعه هم این مساله طرح شده است البته رسیدن به این درصد دشوار اما شدنی است.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه دولت در حال تدوین الزامات رشد ۸ درصدی است خاطر نشان کرد: ‌همه دستگاه‌ها و قوای نظام باید این الزامات را بپذیرند و به دولت کمک کنند. دولت هم ۳ هدف مهم در دستور کار دارد. یکی پرونده هسته‌ای که این پرونده با هدف صیانت از دستاوردهای هسته‌ای کشور، تثبیت حقوق هستهٔ ایران و لغو تحریم‌های ظالمانه پیگیری شد که خوشبختانه توانستیم به یک توافق قابل قبول هم دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور یکی دیگر از اقدامات دولت بود خاطر نشان کرد: پس از توافق هسته‌ای ما با حجم قابل قبولی از شرکت‌های خارجی در ایران مواجه شدیم. ایران شرایط خاصی از قبیل انسجام داخلی، برخورداری از ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه، پتانسیل زیاد برای ایفای نقش ثبات سازی در منطقه، منابع سرشار طبیعی، موقعیت ممتاز حمل و نقلی، جمعیت بزرگ، جوان و تحصیلکرده و نیروی انسانی کم هزینه دارد که همین ویژگی‌ها شرکت‌های خارجی را برای حضور در ایران علاقمند کرده است.

معاون اول رئیس جمهور پرداختن به سیاست‌های پس از تحریم را یکی دیگر از تلاش‌های دولت ذکر کرد و گفت: سیاست‌های پس از تحریم منبعث از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و برون گرایی و تعامل با دنیا دو ویژگی‌ مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. براساس این دو ویژگی ما دست همه کسانی که علاقمند به کار اقتصادی در ایران هستند را می‌فشاریم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اکنون اصول قراردادهای نفتی در دولت تصویب شده به زودی وزارت نفت ده‌ها میلیارد دلار در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی طرح اعلام می‌کند. همچنین وزارت صنعت، ارتباطات، و راه و شهرسازی نیز برنامه‌های خود را اعلام خواهند کرد.

جهانگیری در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه برای جبران کاستی‌های شبکه‌های حمل و نقل و بهبود توسعه شهری باید اقدامات زیادی انجام شود خاطر نشان کرد: ‌باید دنبال ایجاد راه‌هایی با کیفیت بالا و با مشارکت بخش داخلی و خارجی باشیم. ما باید طول مسیر راه آهن را افزایش داده و آن را به مناطق معدنی برسانیم. حمل و نقل ریلی باید به کشورهای همسایه اتصال یابد. ما تصمیم داریم سهم حمل و نقل را به دو برابر افزایش دهیم و برای رسیدن به این هدف ما باید بخش خصوصی و سرمایه خارجی را به صحنه بیاوریم. ما اصرار داریم راه آهن پرسرعت را به مناطق پرجمعیت مثل اصفهان یا مشهد برسانیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما انتظار جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سرمایه بندری و ناوبری را نیز داریم زیرا زیرساخت‌های بنادر به گونه‌ای طراحی‌شده که پهلوگیری کشتی‌های بزرگ به سختی انجام می‌شود ما باید این بنادر را اصلاح کنیم. ما همچنین به سواحل دریای عمان کمتر توجه کرده‌ایم. یکی از اولویت‌های دولت توسعه سواحل مکران است. ما باید بنادر مهمی در این سواحل ایجاد کنیم. کشورهایی که دز این حوزه علاقمند هستند باید از مرحله حرف عبور کنند تا ما بتوانیم بندر چابهار را توسعه دهیم. اگر آن‌ها تاخیر کنند ما با روش‌های دیگری بنادر این سواحل را توسعه می‌دهیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در بخش صنعت به کار جدی نیازمندیم افزود: امنیت پرواز‌ها با لغو تحریم‌ها افزایش می‌یابد. گردشگری نیز یکی دیگر از اولویت‌های دولت است که برای توسعه آن باید صنعت هوایی متحول شود. امیدواریم مردم ایران به زودی از ناوگان هوایی مطمئن و جدید استفاده کنند.

به گفتهٔ وی دولت دنبال جذب فناوری‌های مدرن و بازارهای صادراتی است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به شرکت‌های خارجی توصیه کرد ایران را به عنوان یک شریک بلند مدت و نه بازار مصرفی در نظر بگیرند، زیرا ایران در ابتدای مسیر صنعتی شدن نیست. ما علاقمندیم شرکای خارجی به صورت مشارکتی با سرمایه‌گذاران داخلی کار کنند.

جهانگیری همچنین گفت: شرکت‌های خارجی باید با دستگاه‌های رسمی نظام ارتباط بگیرند، زیرا دوران دلالی و اینکه عده‌ای راه بیافتند و با گرفتن درصدی، کارهای دلالی کنند گذشته است.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی یکی از شخصیت‌های راهبردی نظام و از مدیران زبده و قوی کشور است که رویکرد وی فعلیت دادن به ظرفیت‌های مالی کشور است. آقای آخوندی توانست در حوزه نوسازی بخش راه وشهرسازی به خوبی عمل کند و از نظر دولت وی یکی از موفق‌ترین وزرا بوده است.

جهانگیری افزود: نگاه توسعه‌ای قانون‌گرا، تحول گرا، محوریت دادن به بخش خصوصی واقعی و پیگیری جذب سرمایه داخلی و خارجی از اقدامات اساسی آقای آخوندی است. چنین وزیری باید مورد تقدیر قرار گیرد.

وی در پایان افزود: وزارت راه و شهرسازی در این دوره اولین دستگاهی است که برای معرفی پروژه‌های مهم اقدام کرده و همایش‌های خوبی را برگزار کرده است.

کد خبر : ۳۱۰۰۹۰