خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

ایران به دنبال سیاسی کردن حادثه منا نیست

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه در نشست وزیران خارجه عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در نیویورک گفت: ایران بدنبال سیاسی‌کردن فاجعه منا نیست بلکه مسئولیت‌پذیری و شفافیت کامل در مورد این فاجعه را خواستار است.

به گزارش ایلنا، وزرای امور خارجه عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند. 

در حاشیه این جلسه که با هدف اعتراض به اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در حمله به مسجد الاقصی و تلاش در تغییر هویت اسلامی آن صورت گرفت، قطعنامه‌ای از سوی وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی در حمایت از فلسطین صادر شد.

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در این نشست را به عهده داشت در واکنش به سخنان وزیر خارجه عربستان که در این جلسه از سیاسی شدن حادثه مکه انتقاد کرده بود؛ ضمن ابراز تسلیت به جهان اسلام خطاب به وزیر امور خارجه عربستان گفت که در این حادثه تاسف آور جان هزاران نفر از حجاج از دست رفته است که 465 نفر از آنها ایرانی بوده اند. پس از گذشت 8 روز از این حادثه نزدیک به 200 نفر از حجاج ایرانی همچنان مفقود هستند و اطلاعاتی در مورد سرنوشت آنها در اختیار خانواده‌های آنها قرار نگرفته است و متاسفانه احتمال می رود همگی کشته شده باشند. 
وی تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران به دنبال سیاسی کردن این حادثه نبوده بلکه خواستار مسئولیت پذیری و شفافیت کامل در مورد این حادثه است و اینکه عربستان با قبول مسئولیت خود و عمل به تبعات این مسئولیت، اقدامات لازم را برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده اتخاد کند.

الجبیر: مقصران حتما مجازات می شوند
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در پاسخ گفت ما هم در پی شفافیت و تحقیق و بررسی موضوع هستیم و کسانی که قصور کرده‌اند قطعا به مجازات خواهند رسید. ما درس های خود را از این حادثه گرفته ایم و کلیه ترتیبات لازم را برای عدم تکرار چنین فجایعی در آینده بکار خواهیم گرفت.

کد خبر : ۳۰۹۶۶۰