خبرگزاری کار ایران

افخم در واکنش به اظهارات وزیر خارجه عربستان:

سعودی‌ها مسئولیت فاجعه منا را بپذیرند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه العربیه را غیرسازنده توصیف کرد.

به گزارش ایلنا، مرضیه افخم با تاکید مجدد بر ضعف مدیریت و بی‌تدبیری مسوولان عربستان در فاجعه منا گفت: اظهارات شاهدان عینی و مجروحان این حادثه ابعاد تاسف‌باری از بی‌توجهی کارگزاران حج عربستان به حجاج بیت الله‌ الحرام را برملا کرده است و توصیه می‌کنیم عربستان مسوولیت این فاجعه را بپذیرد و از کشورهای اسلامی عذرخواهی کند.

وی اضافه کرد: لجاجت و فرافکنی و شانه خالی کردن از بار مسوولیت سنگین جان باختن چند هزار زائر بیت الله الحرام وجهه عربستان را در دنیا بیش از پیش مخدوش می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در حال حاضر شناسایی و تعیین وضعیت یکایک حجاج مفقود ایرانی در منا در اولویت برنامه‌های ایران قرار دارد و عربستان به‌عنوان کشور میزبان حجاج باید همکاری همه جانبه را در این خصوص به‌عمل آورد.

وی هم‌چنین با اشاره به اظهارات غیرمفید و نامربوط وزیر خارجه عربستان در خصوص تحولات سوریه و یمن گفت: تداوم رویکرد مداخله مسلحانه در سوریه و یمن و تخریب زیرساخت‌های کشورهای عربی و مسلمان موجب گسترش افراط‌گرایی و بی‌ثباتی فرا گیر در منطقه شده است.

افخم خاطرنشان کرد: متاسفانه عربستان سعودی با اتخاذ سیاست‌های جنگ‌طلبانه به منبع اصلی گسترش افراط گرایی و جنگ افروزی تبدیل شده و درست در زمانی که در داخل کشور هزاران نفر از حجاج کشورهای اسلامی را قربانی بی‌تدبیری خود کرده، صد‌ها غیرنظامی یمنی را نیز در حمله هوایی به یک مراسم عروسی در یمن به قتل رسانده است. جا دارد جامعه بین‌المللی به وظیفه خود برای توقف رویکرد جنگ سالارانه و کشتار غیرنظامیان به‌صورت جدی عمل کند.

کد خبر : ۳۰۹۰۸۵