خبرگزاری کار ایران

روحانی در بدو ورود به ایران:

حادثه منا با مسائل مالی جبران نمی‌شود

رییس جمهور تصریح کرد: حادثه منا معمولی نیست و با مسائل مالی جبران نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بدو ورود خود به کشور پس از بازگشت از هفتادهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به خاطر بی‌تدبیری، بی‌مبالاتی و عدم کارآیی دولت فعلی عربستان سعودی، گروهی از مسلمانان عزیز از جمله مردم مسلمان ایران که زائر بودند، مظلومانه جان باختند و در نیویورک به این مسئله اشاره کردم که حادثه منا معمولی نیست و با مسائل مالی جبران نمی‌شود.

وی اظهار کرد: امسال ایام مبارک میانه دو عید قربان و غدیر که همواره روزهای خوشی برای مردم ما از نظر دینی و معنوی بود، به علت بی‌تدبیری، بی‌مبالاتی و کارآ نبودن دولت کنونی عربستان، به روزهای عزاداری تبدیل شد. مسلمانان عزیز از جمله شماری از مردم مسلمان ایران که زائر خانه خدا بودند جان باختند و قربانیان این حادثه در شرایطی قرار گرفتند که بسیار تأسف‌آور است. من زمانی که وارد نیویورک شدم از حادثه مطلع شدم که‌‌ همان زمان با معاون اول در درون هواپیما مفصل صحبت کردم و اقدامات لازم ابلاغ شد که البته دولت و معاون اول اقدامات خوبی کردند و وزارت خارجه نیز بسیار فعال بود.

وی با بیان اینکه ابعاد ماجرا در حادثه منا بیش از اینهاست، اظهار داشت: عربستان باید به وظیفه قانونی و بین‌المللی خود پایبند باشد و باید از سویی دیگر ابعاد آن روشن شود که این حادثه چرا اتفاق افتاده و چگونه بوده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: از طرفی رسانه‌های عربی از این حادثه انیمیشن درست کرده‌اند که این توهین‌آمیز است.  وزیر امور خارجه در نیویورک پیگیر قضیه بود و رایزنی‌هایی را انجام می‌داد. من نیز در نیویورک با سران برخی کشورهای اسلامی که در این حادثه اتباعشان آسیب دیده‌اند٬ ملاقات داشته‌ام و آنها نیز ناراحت بودند.

روحانی افزود: شرایط قربانیان این حادثه به گونه‌ای است که تاثرآور است، البته من وقتی وارد نیویورک شدم از حادثه مطلع شدم و‌‌ همان موقع در هواپیما با آقای جهانگیری مفصل صحبت کردم و اقداماتی که لازم بود از همانجا ابلاغ کردم.

رئیس جمهور گفت: الحمدلله معاون اول اقدامات خوبی انجام داده و وزارت خارجه بسیار فعال بود. ما که در نیویورک بودیم٬ دسترسی ما و وزارت خارجه ما در این زمینه بیشتر بود برای اینکه صدای مظلومیت مسلمانان و ایرانیان عزیز به گوش جهانیان برسد و هم به مراجع بین‌المللی تذکرات لازم درباره این حادثه مهم داده شود. در آنجا وزیرخارجه ما با وزرای خارجه و سران برخی کشورهای منطقه مذاکره و صحبت کرد که بسیار موثر بود.

روحانی گفت: دو سخنرانی در مجمع عمومی، یکی در جلسه توسعه و دیگری در اجلاس سالانه داشتم و به این نکته اشاره و تاکید کردم که حادثه عربستان از نظر ما عادی و معمولی نیست و این حادثه با مسایل مالی جبران نمی‌شود٬ چراکه حادثه خیلی مهم‌تر از این حرف‌هاست.

رئیس جمهور تاکید کرد: عربستان سعودی باید به وظایف قانونی و بین المللی که برعهده دارد در برابر اتباع خارجی و زائران خانه خدا عمل کند و باید حادثه روشن شود که چه بوده، چگونه بوده و به چه دلیل اتفاق افتاده است.

روحانی با انتقاد از پوشش رسانه‌ای حادثه منا از سوی عربستان گفت: برخی رسانه‌های عربستان بجای اینکه فیلم‌هایی را که وجود دارد پخش کنند برای مردم انیمیشن درست کرده و پخش می‌کنند که توهین به ملل اسلامی است.  دولت وظایف قانونی‌ خود را برای احقاق حقوق جانباختگان ایرانی منا پیگیری می‌کند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به دیدارش با سران کشورهای اسلامی اظهار داشت: سران این کشور‌ها نیز که در این حادثه کشته دادند در این خصوص با هم مذاکره کردیم و در هر یک از ۱۶ دیداری که داشتم سران کشور‌ها با بیان تسلیت، اظهار تأسف و تعجب می‌کردند و بر بررسی علل بروز حادثه تأکید داشتند.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: دولت از ابتدا در خدمت مردم بود و باز هم اقدامات و تلاش‌ها را پیگیری می‌کند تا پیکرهای مطهر جانباختگان شناسایی و منتقل و به خانواده‌های عزیزشان بازگردانده شوند. دولت در تلاش است تا همه وسایل احترام به این عزیزان و امکانات لازم برای تسلای دلشان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود سفر من تا بعدازظهر امروز در نیویورک ادامه داشته باشد اما من سفر را به علت این حادثه نیمه‌تمام گذاشتم، بنده پنج دیدار با سران کشور‌ها و سه نشست مهم را لغو کردم تا با حضور در تهران، اگر پیکرهای مطهر منتقل شود جزو استقبال‌کنندگان باشم. البته جان‌باختگان به لقاءالله پیوستندو حتما شرف و اجر ویژه خواهند داشت اما برای خانواده‌هایشان و ملت ایران بسیار تأثرآور است.

توضیح‌هایی در مورد حضور در سازمان ملل

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر بدانم امنیت در عراق، ‌سوریه و یمن برقرار می‌شود٬ حاضرم با هر کسی و در هر جای لازم گفت‌وگو کنم، به شرط آنکه نتیجه‌اش امنیت جان مردم این کشور‌ها باشد.

وی دیدار با مدیران اقتصادی آمریکا، اندیشکده‌ها، مدیران سیاسی و سردبیران رسانه‌های این کشور، دیدار با نخبگان ایرانی و حضور در جمع ایرانیان مقیم آمریکا را از بخشی از برنامه‌هایش در سفر به نیویورک برشمرد.

روحانی با اشاره به شرکت در اجلاس توسعه افزود: سند توسعه برای پس از سال ۲۰۱۵ تصویب شد که در آن هنگام سران عموم کشور‌ها حضور داشتند و من نیز در آن زمان و در هنگام تصویب سند حاضر بودم. البته نکته‌ای مد نظر ما بود که باید در قبال سند تحفظ داده می‌شد، همچنین در آنجا سخنرانی کردم و اقدامات گذشته، حال و آینده ما در زمینه زیست محیطی تبیین شد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: در این سخنرانی نیز موضوع حج و وقوع حادثه برای زائران و وقوع حادثه منا مطرح شد و بحث برجام، شرایط پسابرجام و مسائل منطقه از دیگر محورهای سخنرانی بود.  نکته مهمی که باید به اطلاع مردم ایران برسانم این است که هیچکس در آنجا بحث نمی‌کرد که برجام در چه مرحله‌ای است، بلکه همه دنیا برجام را نهایی شده می‌دانستند و منتظر بودند که چه روزی نهایی می‌شود. همه در پی آثار ناشی از اجرای برجام، به‌ویژه از نظر اقتصادی بودند و مدیران مهم اقتصادی امریکا که برخی از مدیران رده نخست این کشور بودند از ما خواستند به دولت امریکا فشار بیاوریم تا تحریم‌ها را بردارند و آنان نیز بتوانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. هیچ کس نبود که عظمت کار در ایران برایش مطرح نباشد.

وی گفت: ‌ با سران اغلب کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکای لاتین و آفریقایی دیدار کردم و همه آنان از ایران کمک می‌خواستند در حالی که در گذشته هر کس با مسئولان ایران دیدار می‌کرد لحن ناصحانه داشت، اما امروز هر کس به مقام‌های ایران می‌رسد بحث این است که چگونه به ایران بیاید و در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کند.

روحانی افزود: اکنون مباحث مد نظر سران کشور‌ها در دیدار با مسئولان ما این است که برای حل و فصل مسائل منطقه به‌ویژه سوریه، عراق و یمن از ما کمک بگیرند؛ یعنی ایران در گذشته به عنوان مشکل و مسئله منطقه مطرح بود، اما اکنون به عنوان راه حل مطرح است. اکنون همه قبول دارند که برای برقراری امنیت و ثبات و مبارزه با تروریسم راهی جز مشارکت با ایران، نظرخواهی از کشورمان و حضور ایران نیست. البته عزتی که اکنون ایران یافته، در سایه تدبیر، حضور و فعالیت ملت و تدابیر مقام معظم رهبری است و اکنون در نقطه بسیار مناسبی قرار داریم.

خاطرنشان می‌شود در مراسم رسمی استقبال از حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان٬ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور٬ علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، علی جنتی وزیر ارشاد و محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی حضور داشتند.

کد خبر : ۳۰۸۹۴۲