خبرگزاری کار ایران

خرم در ‌گفت‌وگو با ایلنا:

نشست وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ موجب تسریع اجرای برجام است

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد، نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 را موجب تسریع اجرای برجام دانست.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به برگزاری نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ پس از دستیابی به توافق هسته‌ای گفت: این نشست، نخستین نشست وزرای امور خارجه پس از دستیابی به برجام است که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

وی ادامه داد: مسائل مطرح در برجام ضروری می‌سازد تا وزرای امور خارجه گهگاه با یکدیگر دیدار داشته باشند و در رابطه با مسائل معطوف در آن با یکدیگر به رایزنی بپردازند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به بررسی برجام در کنگره اظهار داشت: پس از دستیابی به توافق، شاهد بودیم که شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ بر روی آن صحه گذاشت و به آن وجه و جایگاه حقوقی داد و پس از آن بررسی برجام در کشور‌ها صورت گرفت که خوشبختانه توافق از سد کنگره آمریکا عبور کرد.

خرم با یادآوری انتظارات و نگاه وزرای امور خارجه ۱+۵ نسبت به ایران در نشست مزبور تصریح کرد: وزرای امور خارجه ۱+۵ منتظر هستند که ایران با برجام چه می‌کند و چگونه می‌خواهند و در چه زمانی تعهدات خویش را اجرا کند.

وی با اشاره به اقدامات ایران پس از دستیابی به توافق خاطرنشان کرد: در این مدت ایران نیز اقداماتی انجام داده است. هم‌اینک توافق هسته‌ای در مجلس در حال بررسی است و از سویی، براساس توافق ایران و آژانس، ایران اقداماتی را انجام داده، آمانو به تهران آمده و نمونه‌گیری‌هایی صورت گرفته که گام مثبتی برای اجرای توافق و اعتمادسازی میان طرفین است.

این استاد دانشگاه افزود: از سوی دیگر، ایران نیز منتظر اقدامات اجرایی برای رفع تحریم‌ها است تا با انجام این کار، اقدامات خود را اجرایی کند.

خرم با بیان اینکه دیدار وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵  در اجرای برجام تسریع ایجاد می‌کند، ابراز داشت: طبیعی است چنین نشست‌هایی در این سطح برای طرح موضوعات مختلف باشد؛ کما اینکه نشست شب گذشته این خصوصیت را داشته است و طرفین موضوعات تسریع اجرای برجام را برریب کرده باشند.

وی با بیان اینکه طرفین در رابطه با سوءتفاهم‌ها نیز صحبت می‌کنند، عنوان کرد: البته پیش‌بینی می‌شد که هر موضوعی که موجب سوءبرداشت و نارضایتی طرفین مطرح شده باشد؛ در نشست مطرح شده باشد چراکه وزرا از طرف مقابل می‌خواهند نظر خویش را به صورت واضح و صریح بیان کند.

کد خبر : ۳۰۸۵۸۲