خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست‌ واقع‌گرایانه دولت، عامل درخواست غرب از ایران برای حل بحران منطقه است

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی گفت:حل مسئله سوریه نیازمند همکاری مشترک جامعه بین‌المللی با حضور ایران، روسیه، دولت کنونی سوریه و تمامی کشورهای موثر منطقه‌ای مانند ترکیه و عربستان و کشورهای فرامنطقه‌ای است.

صباح زنگنه در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به درخواست مقام‌های عالی کشورهای غربی برای همکاری ایران در حل مسئله سوریه و سخنرانی اوباما برای حل بحران سوریه با کمک ایران گفت: شاهد هستیم که مسئولان و سران کشورهای غربی در چند ماه اخیر از جمهوری اسلامی ایران برای حل‌وفصل بحران‌های منطقه‌ای و به‌ویژه بحران سوریه درخواست همکاری می‌کنند.

وی با یادآوری سفر وزرای خارجه اروپایی به تهران اظهار داشت: پس از دستیابی به توافق هسته‌ای نیز شاهد هستیم که وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی سفرهایشان به تهران بیش از پیش شده و در این مدت، یکی از مسائلی که از سوی آنها مطرح شده‏، درخواست کمک از ایران برای حل مسئله سوریه است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه در دیدگاه غربی‌ها نسبت به بحران سوریه تغییر دیدگاه ایجاد شده است، اظهار داشت: بخشی از این دیدگاه به دلیل تغییر صحنه میدانی و عدم نتیجه‌گیری غربی‌ها از روش‌هایشان در چهار سال گذشته است.

زنگنه ادامه داد: بسیاری از کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه در چهار سال گذشته اصرار بر تغییر رژیم سوریه از طریق اعمال زور و روش‌های نظامی و صادر کردن نیروهای تروریستی مسلح از کشورهای مختلف به سوریه داشتند که تلاش‌های بی‌نتیجه بود و در عوض، منجر به کشتار انسان‌های بی‌گناه و مهاجرت و آوارگی میلیون‌ها نفر به سمت اروپا شده است.

وی با بیان اینکه غربی‌های آثار منفی سیاست‌هایشان را در سوریه دیده‌اند، تصریح کرد: این در حالی است که ایران در سال‌های اخیر معتقد بود که راهکار برون‌رفت بحران سوریه نظامی نیست و بر روش‌های سیاسی و گفت‌وگوهای سوری-سوری تاکید داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به عملکرد دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در این مدت توانسته با دستیابی به توافق و اتخاذ سیاست‌های واقع‌گرایانه موجب جلب توجه جامعه جهانی شود و از سویی، ظرفیت‌های ایران در حل مسائل منطقه‌ای منجر به خواست جامعه جهانی برای حل مسئله سوریه شده است.

زنگنه با بیان اینکه غربی‌ها باید برای حل مسئله سوریه باید دست از سیاست‌های دوگانه خود بردارند، یادآور شد: تا زمانی که غربی‌ها دست از سیاست‌های دوگانه خود در مسئله سوریه برندارند، امکان گفت‌وگوی مستقیم و دو جانبه با کشورهای غربی به نظر نمی‌آید موثر باشد.

وی افزود: حل مسئله سوریه نیازمند همکاری مشترک جامعه بین‌المللی با حضور جمهوری اسلامی ایران، روسیه، دولت کنونی سوریه و تمامی کشورهای موثر منطقه‌ای مانند ترکیه و عربستان و کشورهای فرامنطقه‌ای است.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی رایزنی‌های جامعه بین‌المللی را اقدام موثر در حل مسئله سوریه دانست و بیان کرد: هم‌اینک سه طرح ایران، روسیه و استفان دیمیستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل بیش از هر طرح دیگری برای حل و فصل مسئله سوریه مطرح هستند که این طرح‌ها می‌توانند به نقاط مشترک فراوانی برسند و زمینه‌ساز حل بحران سوریه شوند.

این تحلیلگر ارشد خاورمیانه در پاسخ به این سوال که همکاری‌های احتمالی ایران و کشورهای غربی با چه واکنشی از سوی کشورهای عربی مانند عربستان می‌شود؟ ابراز داشت: کشورهای غربی نفوذ بسیاری بر روی کشورهای عربی دارند و به عبارت دیگر‏، سیاست خارجی کشورهای عربی تابعی از سیاست‌های غربی‌ها است.

زنگنه تاکید کرد: غربی‌ها می‌توانند به تغییر سیاست‌های کشورهای عربی در رابطه با سوریه کمک کنند.

کد خبر : ۳۰۸۵۲۷