خبرگزاری کار ایران

ناطق نوری:

اوباما به‌جای شیخ نشین‌‌های عربی به مذاکره با ایران دل بست

رییس مجلس پنجم شورای اسلامی گفت: با گسیل نیروهای کارآمد عربستان برای دخالت در بحران یمن و بحرین، قدرتمند‌ترین کشورهای جهان هم با داشتن همه امکانات توانایی مدیریت دو بحران به شکل همزمان را ندارند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری روز یکشنبه در نخستین همایش مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌های اجرایی استان تهران در شهر لواسان شهرستان شمیرانات وقوع این فاجعه را ناشی از بی‌کفایتی نظام سعودی دانست و افزود: کسانی که خود را خادمان حرم امن الهی می‌دانند باید با توجه به جایگاه رفیع کعبه، حرم پیامبر (ص) و قبور ائمه اطهار (ع) براساس دیدگاه اسلامی و انسانی به رعایت اخلاق دینی عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

وی ضمن تایید دیدگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در خصوص علت بروز فاجعه منا گفت: با گسیل نیروهای کارآمد عربستان برای دخالت در بحران یمن و بحرین، قدرتمند‌ترین کشورهای جهان هم با داشتن همه امکانات توانایی مدیریت دو بحران به شکل همزمان را ندارند.

ناطق نوری ضمن تسلیت فاجعه غمبار منا به مسلمانان و بازماندگان این حادثه گفت: حادثه منا مهاجرت بندگان مخلص خدا بود که براساس آیات قرآن کریم اجر و پاداش فراوانی نزد خداوند برای آن‌ها به همراه دارد.

وی تاکید کرد: با وقوع این حادثه خداوندخاندان آل سعود را مشمول غضب قرار داده که موجبات رسوایی و بی‌آبرویی آن‌ها در جهان شده است.

ناطق نوری با انتقاد از مدیریت ضعیف سعودی‌ها در آیین حج گفت: چطور ممکن است با وجود امکانات گسترده و فناوری پیشرفته چنین حادثه‌ای رخ دهد.

ناطق نوری در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و بیان اینکه ایران همواره در تاریخ خود مورد هجمه دیگر کشور‌ها قرار داشته گفت: در دوران قاجار و پهلوی بسیاری از مناطق کشورمان بدون وقوع جنگ و درگیری به بیگانگان واگذار شد اما در دفاع مقدس ملت و نظام اسلامی با ایستادگی و مقاومت دلیرانه چنین اجازه‌ای ندادند.

رییس مجلس پنجم شورای اسلامی با اشاره به رشادت‌های جوانان این مرز و بوم در دوران هشت سال دفاع مقدس افزود: همه آنچه تلویزیون، نمایشگاه‌ها و یادواره‌ها از جنگ و جبهه نشان می‌دهند یک هزارم آنچه در واقعیت از سوی رزمندگان اسلام انجام شد، نیست.

وی با اشاره به وضعیت ویژه کشور در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: زمانی که هنوز عرق ملت از مبارزه با شاه خشک نشده بود، قضایا و بحران‌های کومله، دموکرات، چریک‌های فدایی خلق و سایر گروه‌ها در نقاط مختلف کشور رخ داد.

ناطق نوری تاکید کرد: در دو سال نخست انقلاب اسلامی هر روز در کشور درگیری وجود داشت و زمانی که در سال ۶۰ بنده وزیر کشور بودم روزانه ۲۰ تا ۳۰ ترور در تهران رخ می‌داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در چنین وضعیتی جنگ به ایران تحمیل شد گفت: از ابتدا تا پایان جنگ هیچ کشوری در جهان به ما هیچ نوع کمک تسلیحاتی نکرد و برای گرفتن کوچک‌ترین قطعات جنگی با واسطه از سایر کشور‌ها کمک می‌گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه کشور عمان در جنگ ایران و عراق بی‌طرف بود تصریح کرد: سوریه به رهبری حافظ اسد کمک‌های زیادی به ایران رساند که ما نیز به خوبی جبران کردیم ضمن اینکه کشور لیبی نیز در دوران جنگ تحمیلی از ایران حمایت کرد.

ناطق نوری تاکید کرد: دیگر کشورهای عربی در کنار سایر کشورهای اروپایی با پول، تجهیزات و سایر امکانات از عراق حمایت می‌کردند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ملت ما مردانه ایستاد تا یک وجب از خاک کشور به دست بیگانه نیفتد.

ناطق نوری با اشاره به وضعیت بحرانی خاورمیانه تصریح کرد: همه نقاط اطراف کشور ما را جنگ و نا‌امنی فرا گرفته است و تنها ایران است که در امنیت و آرامش به سر می‌برد.

وی تدابیر شایسته رهبرشجاع، باهوش، بصیر و مسلط را عامل آرامش و امنیت کنونی ایران دانست و گفت: امیدوارم خداوند طول عمر رهبر معظم انقلاب را تا ظهور حضرت مهدی (عج) تداوم بخشد.

ناطق نوری اقتدار کشورمان را بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: اوباما در مذاکرات عاقلانه فکر کرد و به جای دل بستن به کشورهای شیخ نشین عربی مذاکره با ایران مقتدر را برگزید.

کد خبر : ۳۰۸۴۲۲