خبرگزاری کار ایران

روحانی در سازمان ملل:

مهمترین هدف توسعه پایدار٬ ریشه‌کن کردن فقر در جهان است

رییس‌جمهور با بیان اینکه گروه‌های تروریستی اهداف توسعه پایدار را زیر پا می‌گذارند٬ گفت: مهمترین هدف توسعه پایدار ریشه‌کنی فقر و گرسنگی در تمام جهان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سخنرانی کوتاه و اولیه خود در سازمان ملل که با محوریت بررسی اهداف توسعه پایدار اقتصادی بود٬ با اشاره نیاز دنیا به توسعه پایدار٬ گفت: مهم‌ترین هدف توسعه پایدار٬ ریشه‌کن کردن فقر و گرسنگی در جهان است.

رییس دستگاه اجرایی کشورمان ابراز داشت: مشکلات محیط زیست، به ما انسان‌های کره زمین آموخته است که همگی در یک کشتی نشسته‌ایم و بدانیم که هر آنچه دیگران انجام می‌دهند، بر سرنوشت ما نیز مؤثر است و نمی‌توان صرف‌نظر از این‌که دیگران چگونه زندگی می‌کنند، به امنیت و آسایش خود دل بست

رئیس جمهور اضافه کرد: عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان، بدون همکاری در سه سطح ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دستیابی به اهداف توسعه پایدار بسیار دشوار خواهد بود این همکار‌ی‌ها باید ملهم از همکاری همگانی و با احساس مسئولیت در سرنوشت مشترک انسان‌ها باشد.

وی افزود: سرنوشت مشترک، مستلزم هدف مشترک است، اما به معنای یکسان بودن مسئولیت‌های همه نیست. دست‌یابی به آرمان‌های توسعه پایدار بعد از ۲۰۱۵ بدون لحاظ کردن مسئولیت کشورها و سهم آنها در پیدایش وضعیت فعلی محیط زیست، ناممکن بوده و به مناقشه‌ای بی‌حاصل می‌انجامد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حضار محترم ؛ همانطور که در اجلاس سران تغییرات آب و هوا گفتم، منطقه غرب آسیا تنها با شرایط اقلیمی گرم‌تر و چالش‌های خشکسالی ممتد و گسترده مواجه نیست، بلکه با فاجعه تروریسم و خشونت افراطی نیز دست به گریبان است. به عبارتی، خشونت علیه طبیعت و انسان‌ها، دو فاجعه بزرگ منطقه غرب آسیاست.

روحانی اضافه کرد: دو سال پیش هنگامی که از جهان علیه خشونت و افراط‌گری سخن می‌گفتم، هر دو فاجعه و تاثیر متقابل آنها را مد نظر قرار دادم. تروریست‌ها در سرزمین‌های فقیر و زخم‌خورده از بحران‌های محیط زیستی رشد کرده و تکثیر شده و چون ریزگرد‌ها به راحتی مرز‌ها در می‌نوردند.

وی افزود: گروه‌های تروریستی اهداف توسعه پایدار را زیر پا می‌گذارند و تداوم این وضعیت به فقر تخریب بیشتر محیط‌زیست می‌انجامد. تروریسم و خشونت ضمن خسارت آشکار به محیط زیست، توسعه پایدار را از دستور کار کشور‌ها خارج کرده و منابع کشور‌ها را صرف مبارزه با ناامنی می‌کند.

روحانی ادامه داد: خانم‌ها و آقایان؛ جمهوری اسلامی ایران پیش از این مجدانه و عمیقا به تحقق اهداف توسعه هزاره یاری رسانده و مشارکت فعالی در تدوین دستور توسعه پس از توسعه ۲۰۱۵ داشته و پس از این نیز همکاری سازنده‌ای برای اجرای تعهدات خود در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.

رییس جمهور اضافه کرد: دولت من به عنوان یک دولت محیط‌زیستی سیاست‌های خود را بر اساس رویکرد متوازن میان توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط زیست تنظیم کرده است. افزایش آشکار حساسیت‌های زیست محیطی در میان اقشار مختلف مردم کشورم وارد کردن آموزش‌های محیط زیستی به برنامه‌های درسی مدارس، بازنگری جدی در سیاست‌های سدسازی، احیای تالاب‌های در خطر و همچنین تلاش شبانه روزی برای احیای دریاچه‌های در خطر نابودی تنها بخش کوچکی از التزام این دولت به اهداف توسعه پایدار است.

رئیس جمهور کشورمان گفت: بازنگری جدی در سیاست‌های سد سازی، ‌ احیای تالاب‌های در خطر و همچنین تلاش شبانه‌روزی برای احیای دریاچه‌های در خطر نابودی تنها بخش کوچکی از التزام این دولت به اهداف توسعه پایدار است.

روحانی در ادامه افزود: فرآیند طی شده در دو سال گذشته و اصول توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ شرایط مساعدی برای ادامه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در زمینه محیط‌زیست فراهم آورده است.

رییس دولت یازدهم یادآور شد: ما مشتاقیم از طریق دیپلماسی فعال محیط‌زیستی با همسایگان خود در زمینه توسعه پایدار منطقه‌ای همکاری کنیم و در سایه روابط سازنده با دیگر کشور‌ها و همکاری فناورانه انتقال دانش و مشارکت در فعالیت‌های علمی مشترک سهم خود را در ساختن جهانی پایدار‌تر و مصون‌تر از تهدیدهای محیط‌زیستی ایفا نماییم.

کد خبر : ۳۰۸۰۱۲