خبرگزاری کار ایران

روحانی پیش از عزیمت به نیویورک مطرح کرد:

کم‌رنگ شدن ایران‌هراسی، افتخار دولت دولت یازدهم

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز ایران‌هراسی در جهان کمرنگ شده، گفت: یکی از افتخارهای دولت یازدهم و سیاست خارجی توام با تعامل سازنده که دولت اتخاذ کرده،‌ این است که در دنیای امروز ایران‌هراسی در حال از بین رفتن است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به نیویورک جهت حضور و سخنرانی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان گفت: حضور در اجلاس عمومی سازمان ملل فرصتی است برای ملاقات با سران کشورهای شرکت کننده و همچنین برگزاری جلسات مختلف.

سند توسعه پایدار با حضور سران کشورهای دنیا به تصویب می‌رسد

وی با اشاره به تفاوت نشست مجمع عمومی امسال با سال‌های گذشته اظهار داشت: امسال هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود و به همین مناسبت اجلاسی با حضور سران کشورهای دنیا و با موضوع برنامه اهداف توسعه پایدار پس از سال 2015 میلادی در حاشیه مجمع عمومی برگزار می‌گردد. در همین راستا نیز در این جلسه سند توسعه پایدار با حضور سران کشورهای دنیا به تصویب می‌رسد.

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل تصریح کرد: در اوایل تاسیس سازمان ملل و در اولین اجلاس‌های شورای امنیت در هفتاد سال پیش، جلساتی راجع به ایران برگزار شد و نخستین قطعنامه‌های این شورا درباره ایران و راجع به پایان اشغال ایران در جریان جهانی دوم بود.

روحانی ادامه داد: قطعنامه‌ آخری که این شورا به تصویب رسانده است نیز در مورد ایران و در مورد پایان بحث اشغال است. با این تفاوت که قطعنامه‌های هفتاد سال پیش راجع به اشغال خاک ایران بود اما قطعنامه‌ اخیر راجع به پایان اشغال سرزمینی و اقتصادی ایران و همچنین پایان تحریم‌ها بود. این قطعنامه همکاری دنیا با ایران را اعلام می‌کند. گرچه در شورای امنیت بسیاری از مصوبات در چارچوب خواست ملت ما نبوده است، اما آغاز و پایان این هفتاد سال برخی قطعنامه‌ها راجع ایران به تصویب رسیده است که تا حدی برای مردم ایران قابل قبول بوده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی برگزاری هفتادمین جلسه عمومی سازمان ملل بعد از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را دومین تفاوت امسال با سال‌های گذشته دانست و گفت:‌ امسال پس از توافق، با دنیا در حال گفت‌وگو خواهیم بود.

مشکلات بزرگی منطقه را تهدید می‌کند

وی با یادآوری نخستین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در سال نخست به دنیا دو نکته را یادآور شدم؛ ابتدا به آنها گفتم که تروریسم و خشونت منطقه ما را تهدید می‌کند. در آن زمان برای خیلی‌ها باورکردنی نبود که مشکلاتی پیش‌روی ما خواهد بود اما بعدها متوجه شدند که مشکلات بزرگی منطقه را تهدید می‌کند.

رئیس جمهور افزود: در آن اجلاس همچنین به دنیا گفتم که تحریم‌ها باید برداشته شود و مسائل هسته‌ای نیز باید پای میز مذاکره برطرف شود. گرچه باور این موضوع برای عده‌ای سخت بود اما در حاشیه همان اجلاس وزرای خارجه 1+5 اجتماع کردند و این سرآغاز بسیار مهمی برای بحث هسته‌ای بود.

روحانی با اشاره به اجلاس سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل یادآور شد: سال گذشته نیز در میانه راه پرونده هسته‌ای بودیم و در شرایطی قرار داشتیم که از یک توافق موقت عبور کرده و به دنبال توافقی دائم بودیم. در آن سال مشکلات بسیاری پیش رو داشتیم اما امسال در شرایطی به سازمان ملل می‌رویم که به برجام رسیده‌ایم و از آن عبور کرده‌ایم و امروز به فکر اجرای آن به بهترین شکل هستیم.

درخت برجام به خوبی پرورش یابد

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه برجام موفقیت بزرگی برای صلح جهانی بود، ابراز داشت: کاری که ملت ایران با رهنمودهای رهبری بر موضوع برجام انجام داد، موفقیت بزرگی نه برای ایران بلکه صلح در جهان بود.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم که درخت برجام به خوبی پرورش یابد، عنوان کرد: درخت برجام باید به شجره طیبه و درخت مبارکی تبدیل شود که محصول و میوه‌اش برای همه ملت‌های منطقه و جهان بوده و آثار بسیار درخشانی داشته باشد. این درخت به زودی محصول می‌دهد و باید از آن استفاده کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه در موضوع هسته‌ای ایران کار بسیار بزرگی انجام گرفته است، بیان کرد: در موضوع پرونده هسته‌ای که یک موضوع جهانی بسیار پیچیده و مهم فنی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی بود ملت ایران توسط نمایندگان خود و با هدایت‌های رهبری توانستند به موفقیت دست یابند.

درخواست بسیاری از سران کشورهای دنیا برای ملاقات با ایران

روحانی با اشاره به درخواست‌های ملاقات در جریان سفر پیش رو گفت: تقریبا بسیاری از سران کشورهای دنیا برای ملاقات با ایران در حاشیه نشست سازمان ملل درخواست داده‌اند و ما نیز تا حدی که فرصت داشته باشیم به این درخواست‌ها پاسخ می‌دهیم و در جریان این دیدارها نیز در مورد ایران و خواست مردم ایران صحبت خواهیم کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خواست مردم ایران مهم بوده است، اظهار داشت:‌ ملت ایران همواره اعلام کرده‌اند که ایران‌هراسی غلط است و تهدید ملت ایران کار نابجایی بوده است و به ضرر همه خواهد بود. درخواست ملت ایران این است که ملت ایران را تکریم کنند.

وی با بیان اینکه امروز ایران‌هراسی در جهان کم‌رنگ شده است، تاکید کرد: یکی از افتخارات دولت یازدهم و سیاست خارجی توام با تعامل سازنده با دنیا که دولت اتخاذ کرده است،‌ این است که در دنیای امروز ایران‌هراسی بسیار کم‌رنگ شده و در حال از بین رفتن است.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: زمانی در دنیا می‌گفتند که همه ترورها زیر سر ایران است، اما امروز همه معتقدند اگر بخواهند به صورت جدی جنگی علیه تروریست صورت گیرد این ایران است که می‌تواند در این موضوع حضور داشته باشد و به مقابله با تروریست بپردازد. مشاهده می‌کنیم که اگر ایران و هدایت‌های رهبری نبود بعید بود که امروز وضعیت بغداد و عتبات عالیات به این صورت باشد.

از مکه و مدینه نیز دفاع می‌کنیم

روحانی با اشاره به ناامنی‌های موجود در منطقه تصریح کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که عراق با آن عظمت خود و همچنین سوریه با ارتش بسیار قدرتمند خود در منطقه با چه مشکلاتی مواجه هستند. ما هرگز نمی‌خواهیم کشورهای منطقه به چنین مشکلاتی گرفتار شوند اما چنانچه روزی ها نیز به این مشکلات گرفتار شوند،‌ همانطور که از کربلا،‌ نجف و سامرا دفاع کردیم از مکه و مدینه نیز دفاع خواهیم کرد.

رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه ایران امروز به عنوان قدرت بزرگ،‌ ضد خشونت و ترور در سراسر جهان مطرح است، خاطرنشان کرد: ایران مرکز عظیمی است که می‌تواند نوید دهنده توسعه بزرگ در منطقه باشد.

در ادامه این نشست، روحانی با اشاره به دیگر برنامه‌های سفر خود به نیویورک، دیدار با نخبگان آمریکا، برگزاری جلسه مشترک با حضور شرکت‌های مهم اقتصادی آمریکا، دیدار با نخبگان ایرانی مقیم آمریکا و جلسه‌ای مشترک با شرکت‌های مهم اقتصادی ایرانی‌تبار در آمریکا، دیدار با دانشگاهیان آمریکایی، دیدار با رهبران اسلامی آمریکایی، دیدار با مدیران رسانه‌ها و روزنامه‌های آمریکایی و همچنین دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا از جمله برنامه‌های خود در جریان این سفر بیان کرد.

وی ادامه داد:‌ در این جلسات علاوه بر اینکه نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل مختلف، فضای ایران و نحوه همکاری ایران با دنیا را بیان خواهم کرد.

استفاده از انرژی جوانان و اشتغال آنان را حق خود می‌دانیم

رئیس جمهور با اشاره به فضای ایجاد شده پس از برجام در کشور خاطرنشان کرد:‌ در جریان سفر پیش‌رو، کار ما پس از عبور از برجام استفاده از فضای پس از برجام برای فعالیت‌های اقتصادی و علمی با جهان است.

روحانی با بیان اینکه تعامل سازنده با جهان بسیار اهمیت دارد، ابراز داشت:‌ برای تعامل با دنیا در گذشته با دیوار بلندی به نام تحریم‌ها مواجه بودیم که امروز این دیوار تخریب شده و قطعنامه 2231 این دیوار را کاملا از سر راه برداشته است.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه هدف نهایی ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه کشور و مشغول به کار شدن جوانان این کشور است، بیان کرد: ما همانطور که انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانیم، استفاده از انرژی جوانان و اشتغال آنان را نیز حق خود می‌دانیم.

کد خبر : ۳۰۷۵۳۴