خبرگزاری کار ایران

بعیدی‌نژاد:

گزارش نمایندگان٬ انعکاس بحث‌های واقعی کمیسیون‌ها باشد

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: نحوه مبانی برگشت‌پذیری به صورتی که در برجام آمده است، هزینه نقض تفاهم را بسیار بالا برده است.

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی‌نژاد در یادداشتی نوشت:

جلسات متعدد و فشرده کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برای بررسی تفاهم هسته‌ای که با تشکیل کمیسیون ویژه مجلس تمرکز بیشتری نیز یافت٬ به مرحله پایانی نزدیک شده است و کمیسیون ویژه در کنار دیگر کمیسیون‌های مرتبط در صدد تهیه گزارش نهایی خود به مجلس است.

وظیفه اصلی این کمیسیون‌ها در حال حاضر ارائه گزارش‌های جامعی است که مبتنی بر واقعیت‌های منبعث از مفاد تفاهم مورد مذاکره باشد؛ مباحثی که طی این چند هفته در مجلس شورای اسلامی با حضور بسیار محتوایی و پررنگ اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای انجام گرفت، شامل موضوعات متنوعی می‌شدند که تمامی جنبه‌های تفاهم هسته‌ای را مورد توجه قرار دادند.

مردم از نمایندگان خود انتظار دارند که گزارشی که برای مجلس تهیه می‌کنند منعکس کننده یافته‌های دقیق بحث‌های انجام گرفته در کمیسیون‌ها باشند.

با انجام بررسی‌های فشرده‌ای که طی این چند هفته صورت گرفتند، مبانی زیر بیش از پیش روشن شدند که لازم است به نحو مطلوبی در گزارش‌های نهایی کمیسیون‌های مجلس مخصوصا کمیسیون ویژه درج گردند:

١- تثبیت حقوق مسلم هسته‌ای ایران به ویژه اجرای غنی‌سازی از مهم‌ترین اهداف مذاکرات هسته‌ای بوده است که به روشنی در متن برجام درج شده است. ایران خود در همین اجلاس اخیر NPT مذاکرات فشرده‌ای را به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد جهت تاکید جدی بر تحقق حقوق هسته‌ای کشورهای عضو NPT داشته است و همین موضع خود را نیز حفظ خواهد کرد.

با صراحت باید گفت که هیچ یک ازحقوق کشور در این تفاهم خدشه‌دار نشده و از هیچ یک از آن حقوق نیز صرف‌نظر نشده است. پذیرش برخی محدودیت‌های خاص در خصوص سطح و محدوده برخی از فعالیت‌های هسته‌ای غنی‌سازی در دوران تکمیل این صنعت به ویژه برای دوره مشخص به هیچ وجه به معنی صرف‌نظر کردن از حقوق مسلم کشور نیست، که اگر این گونه باشد باید گفت تمامی کشورهای عضو NPT و اعضای پروتکل الحاقی باید از حقوق مسلم هسته‌ای خود صرف نظر کرده باشند.

پذیرش و تداوم غنی سازی در ایران توسط کشورهای بزرگ جهان و با تایید شورای امنیت که با تداوم غنی‌سازی توسط چندین هزار سانتریفیوژ در سایت هسته‌ای نطنز ادامه خواهد یافت، مویّد روشنی بر پذیرش غنی‌سازی و حقوق مسلم هسته‌ای کشور است که از دستاوردهای مهم تفاهم است.

آفتاب آمد دلیل آفتاب
چون دلیلت باید از وی رو متاب

٢- برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران بدون هیچگونه مانعی مطابق برنامه درازمدت ایران که در زمان اجرای برجام به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهد شد، به رسمیت شناخته شده و ادامه خواهد یافت.

این برنامه بر اساس این هدف طراحی شده است که ایران دو یا سه سال پس از پایان دورهٔ ده ساله تفاهم هسته‌ای به مرحله پیشرفته غنی سازی صنعتی وارد شود که به تبع آن در دوره کوتاهی کشورمان قادر خواهد بود که سوخت مورد نظر نیروگاه هسته‌ای خود را تامین نماید. در چارچوب برنامه تحقیق و توسعه مورد تفاهم، ایران قادر خواهد بود که در قالب یک برنامه جامع کار طراحی و راه اندازی پیشرفته‌ترین ماشینهای سانتریفیوژ از جمله IR8 را تکمیل نموده و شالوده یک برنامه صنعتی غنی‌سازی برای تولید سوخت هسته‌ای را فراهم نماید.

۳- موضع اصولی ایران در مورد اقدامات نظارتی همواره این بوده است که در صورت حصول تفاهم در خصوص مباحث اصولی هسته‌ای، به شرط آن‌که با ایران به صورت یک کشور خاص و استثنا برخورد نشود و مبنای این اقدامات نظارتی نیز اسناد بین المللی باشد، کشورمان چون چیزی برای پنهان کردن ندارد با اقدامات نظارتی مشکل مبنایی ندارد. نظارتهای مورد پذیرش در تفاهم هسته‌ای همگی در چارچوب پروتکل الحاقی هستند و هیچیک خارج از چارچوب پروتکل قرار ندارند. بحث تعیین زمان‌بندی برای اجرای اقدامات نظارتی نیز بر اساس تفاهم کلی سیاسی ایران با کشورهای ۱+۵ بوده است.

نظر کشورهای ۱+۵ از ابتدا آن بود که دوره اجرای تفاهم بیست سال باشد و مدت ۱۰ سال نیز اضافه بر این زمان یعنی برای سی سال اجرای اقدامات نظارتی توسط ایران ادامه یابد.

کشورمان این دوره‌ها را طولانی دانسته و آنرا قویاً رد کرد و نهایتا بعد از مذاکرات طولانی دوره تفاهم به ۱۰ سال محدود شد و زمان اقدامات نظارتی برای پنج سال اضافی یعنی برای پانزده سال در نظر گرفته شد و تنها برای دو اقدام خاص یعنی اقدامات نظارتی بر کارگاه‌های تولید و مونتاژ سانتریفیوژ دوره ۲۰ سال و برای اقدامات نظارتی بر معادن و تاسیسات تخلیص دوره ۲۵ ساله در نظر گرفته شد.

با مراجعه به متن پروتکل الحاقی روشن می‌شود که این اقدامات نظارتی بیست ساله و بیست و پنج ساله نیز جزو تعهدات همه کشور‌ها است و محدودیت زمانی هم ندارند. بنابر این تعیین دوره‌های زمانی طولانی‌تر از ۱۵ سال برای اقدامات نظارتی نیز به طور اصولی مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کرد، چون اجرای این اقدامات نظارتی در پروتکل برای کشور‌ها دائمی و همیشگی هستند.

۵- چنانچه به روشنی در متن برجام آمده است، تحریمهای اقتصادی، مالی و بانکی کشورهای اتحادیه اروپا در روز اجرای تفاهم همگی لغو می‌شوند. این برای اولین بار است که کشورهای اروپایی بدون تعلیق تحریم‌های خود علیه یک کشور به یک‌باره این تحریم‌ها را لغو کرده‌اند.

از جانب دیگر آمریکا چون به دلیل مشکل مخالفت کنگره امکان لغو تحریم‌ها را در روز اجرای برجام ندارد، متعهد شده است که اجرای تمامی تحریم‌های خود را متوقف کند که‌‌ همان آثار عملی لغو تحریم‌ها را دارد. در عین حال به عنوان اقدام مقابله به مثل و به عنوان اقدام متناظر، ایران هم در مرحله اول پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می‌کند و فقط وقتی کنگره آمریکا تمامی تحریم‌ها را لغو کرد، مجلس ایران نیز در خصوص تصویب پروتکل الحاقی تصمیم خواهد گرفت.

بنابر این شکی در لغو و توقف اجرای تحریم‌های اروپا و آمریکا وجود ندارد و چنانچه تاکید شده است محدودیت سوییفت نیز از روز اجرای تفاهم برای بانک‌های غیر تحریمی ایرانی برداشته خواهد شد. عمده بانک‌های ایرانی به ویژه بانک مرکزی نیز از لیست موسسه‌های تحت تحریم‌ها خارج می‌شوند دو، سه بانکی که در لیست محدودیت‌ها باقی خواهند داد، بانک‌هایی هستند که به دلایل دیگر غیر هسته‌ای تحت محدودیت و تحریم قرار گرفته‌اند.

۵- تمامی قطعنامه‌های تحریم شورای امنیت لغو و با حذف تمامی ساختارهای شورا از جمله کمیته تحریم شورای امنیت و پانل کار‌شناسان این کمیته، تمامی ساختار تحریم شورای امنیت علیه ایران حذف می‌شوند. این امر یکی از اقدامات بی‌نظیری است که طی دهه‌ها کار شورای امنیت سابقه نداشته است و با توجه به اینکه ایران در برابر این لغو‌ها هیچ یک از درخواست‌های شورا را اجرا نکرده است، این اقدام شورا بی‌شک از دستاوردهای مهم مذاکرات هسته‌ای بوده است.

۶- چنانچه مکررا توضیح داده شده است، برجام هیچگونه محدودیتی بر برنامه‌های دفاعی از جمله برنامه موشکی ایران تحمیل نمی‌کند و ایران هیچ اقدامی را که بخواهد بر برنامه‌های دفاعی کشور تاثیر منفی بگذارد نپذیرفته و نخواهدپذیرفت.

۷- هیچ ترتیبات خاصی در برجام برای بازرسی از تاسیسات نظامی وجود ندارد و ایران هم همواره صریحا مخالفت خود را با بازرسی از سایت‌های نظامی اعلام کرده است. بدیهی است که تمامی بیش از یکصد و بیست کشور عضو پروتکل الحاقی نیز دارای ملاحظات و نگرانی‌های جدی امنیتی برای حفظ اطلاعات محرمانه هستند و با هیچ ترتیباتی برای بازرسی از سایت‌های نظامی در پروتکل الحاقی موافقت نکرده‌اند.

۸- اصل برگشت‌پذیری طرف‌های تفاهم برخلاف آنچه برخی از ناظران به عنوان ضعف تفاهم قلمداد می‌کنند، نقطه قوت تفاهم است. نحوه مبانی برگشت‌پذیری بصورتی که در برجام آمده است، هزینه نقض تفاهم را بسیار بالا برده است. در متن تفاهم آمده است که اگر کشورهای ۱+۵ تعهدات خود را نقض نمایند٬ ایران می‌تواند ضمن عدم اجرای تعهدات خود هر اقدامی انجام دهد؛ پس برگشت پذیری ضامن اجرای تفاهم است.

کد خبر : ۳۰۷۱۹۲