خبرگزاری کار ایران

سردار فدوی در مجلس:

۵۸۰ کشتی در هشت سال جنگ تحمیلی مورد اصابت قرار گرفت

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تأکید بر اینکه در مرحله سوم جنگ متجاوزان از سرزمینمان عقب‌نشینی کردند٬ گفت: عملیات‌های بزرگی منجر به آزادی خرمشهر شد.

به گزارش ایلنا، سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۳۱ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، با تبریک هفته دفاع مقدس گفت: ‌ دوران جنگ تحمیلی به چند مرحله تقسیم می‌شود؛ مرحله اول جنگ زمانی بود که عراقی‌ها خیلی راحت به داخل کشور آمده و به عبارتی سرشان را پایین انداختند و تا مسافت‌هایی به داخل کشور آمدند و به دنبال این بودند که ۱۳ کیلومتری شهر اهواز را تصرف کنند؛ به مثابه اینکه تقریبا مانعی در سر راه آن‌ها وجود ندارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: مرحله دوم جنگ زمانی بود که با ندای امام (ره) مردم و رزمندگان جلوی پیشروی دشمن را گرفتند و مرحله سوم زمانی بود که متجاوزان از سرزمین‌مان بیرون رفتند و کار مجلس در آن زمان این بود که عدم صلاحیت رئیس‌جمهور وقت را صادر کرد؛ پس از این، مرحله عملیاتی به فرماندهی کل قوا شروع شد و پس از انجام عملیات‌های بسیار خرمشهر آزاد شد و دشمن ناچار به عقب نشینی از سرزمین‌مان شد.

سردار فدوی ادامه داد: با توجه به اینکه عملیات‌های بسیاری در دوران جنگ تحمیلی انجام شد٬ مرحله‌ای در این دوران به وجود آمد که ۴ سال ادامه پیدا کرد؛ در حالی که در همین مدت ۴ سال برای اطمینان از عدم تجاوز دشمن، عملیات‌های بزرگی طراحی گردید و به لحاظ اینکه این عملیات‌ها هیچ تعیین تکلیفی برای جنگ نکرد. به گمان کشورهای غربی جنگ تحمیلی جنگی بود که غالب و مغلوب نداشت و متأسفانه در این مدت ۴ سال منافع بسیاری برای کشورهای غربی ایجاد شد.

سردار فدوی افزود: عملیات والفجر ۸ عملیاتی بسیار خاص بود که دنیا را مجبور کرد از تحلیل خود دست برداشته و نسبت به آن شک کند؛ تحلیلی که می‌گفت این جنگ غالب و مغلوب ندارد. زمانی که عملیات والفجر ۸ در شمال خلیج‌فارس صورت گرفت، دنیا به خود آمد که این جنگ می‌تواند غالب و مغلوب داشته باشد و زمانی که ۹ ماه عملیات کربلای ۵ در دروازه‌های بسته که دارای شرایط ویژه‌ای بود، انجام گرفت، با اطمینان اعلام شد که این جنگ قطعاً غالب و مغلوب دارد و قطعاً عراق غالب این جنگ نیست.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: اگر دقت کنید متوجه می‌شوید در حالی که ما عملیات والفجر ۸ را انجام داده و در حال انجام عملیات کربلای ۵ بودیم، گلوی دشمن را در صحنه واقعی جنگ و اصلی نبرد می‌فشردیم و دنیا تصمیم گرفت به ما در دو نقطه فشار آورد؛ یکی در جنگ شهر‌ها و دومی در خلیج فارس.

وی گفت: در جنگ خلیج‌فارس غربی‌ها و آمریکایی‌ها تصمیم بسیار کلانی گرفتند که عراقی‌ها را مجاز کنند که هر آنچه مربوط به ماست در خلیج فارس در سواحل و جزایر را مورد اصابت قرار دهند و آمریکایی‌ها به خلیج‌فارس بیایند تا ما نتوانیم اقدام مقابل انجام دهیم.

سردار فدوی افزود: در اوج عملیات کربلای ۵ فشار زیادی به ما وارد شد، تاجایی که ما که به صورت عادی تا ۳ میلیون بشکه نفت باید صادر می‌کردیم، ولی در برخی روز‌ها صادرات ما به زیر ۱۰۰ هزار بشکه رسیده بود. چرا که عراقی‌ها مجاز شده بودند، تمام تجهیزات و امکانات ما را در جزایر و سواحل منهدم کنند.

۵۸۰ کشتی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی مورد اصابت قرار گرفت

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: ۵۸۰ کشتی در طول ۸ سال جنگ تحمیلی مورد اصابت قرار گرفت و این اقدام با آمدن ناوهای آمریکایی‌ به خلیج‌فارس در زمستان سال ۶۵ در اواسط عملیات کربلای ۵، آمریکایی‌ها به طور مستقیم در جنگ دخیل شدند.

وی گفت: در روز شهادت شهید شلمچه، شهید خرازی، به ما ابلاغ کردند که به خلیج‌ فارس برویم؛ اولین عملیات مقابله به مثل که در خلیج‌فارس جنگ اصلی ادامه پیدا کرد توجه خاصی نشده است، اما مهم آن است که در یک‌سال و نیم آخر جنگ، جنگ در خلیج‌فارس با سرعت زیاد ادامه پیدا کرد و آمریکایی‌ها نیز در کمتر از ۲ ماه ناوهای جنگی خود را از ۱۰ فروند به ۸۶ فروند رساندند؛ اما در این وضعیت رزمندگان اسلام توانستند ۱۳۹ عملیات مقابله‌به‌مثل، ۱۷ عملیات موشکی، ۵ عملیات ویژه انجام دادند.

سردار فدوی افزود: در آن زمان یک سیاست اعلامی و ابلاغی به ما صورت گرفت به گونه‌ای که به ما زمانی اجازه داده می‌شد، کشتی را مورد هدف قرار دهیم که قبل از ما عراقی‌ها یک کشتی را زده باشند، چرا که حداقل تشنج در خلیج‌فارس وجود داشت و مراقبت صورت می‌گرفت تا درگیری در این منطقه بسط همه‌جانبه نیابد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: این وضعیت بسیار مهم بود که تا الان نیز ادامه یافته است؛ آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که از برنامه‌ریزی‌های قبلی خود نمی‌توانند استفاده کنند و به دنبال آن بودند تا تسلط خود را بر دنیا بیشتر کنند. بر همین اساس روی مسئله انرژی هدف‌گذاری کردند که این موضوع نیز تاکنون ادامه یافته است. آمریکایی‌ها هر چقدر از آن زمان فاصله گرفته‌اند، نیازشان به این عامل بیشتر شده چرا که عامل دیگری را که در اختیار داشتند، تضعیف شده است.

وی گفت: قرار بر این بود اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰ اقتصاد اول دنیا شود، اما اقتصاد این کشور در اواخر سال ۲۰۱۴ به این رتبه رسید. بر این اساس قرار بود در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در دنیا شود اما در سال ۲۰۱۵ به این مرحله رسید؛ این یعنی آنکه سرعت از دست دادن عواملی که از قبل آمریکایی‌ها در دست داشتند، بیشتر شد.

کد خبر : ۳۰۷۰۰۵