خبرگزاری کار ایران

در اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛

ایران خواستار امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای شد

نشست گرامیداشت روز جهانی «امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای» به اهتمام ایران و به نمایندگی از طرف کشورهای عضو عدم تعهد در حاشیه اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که با حضور یوکیا آمانو مدیر کل آژانس، زربو رییس سازمان منع جامع آزمایشات هسته‌ای و نمایندگان کشورهای عضو عدم تعهد برگزار شد، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از طرف اعضای عدم تعهد بیانیه غیر متعهد‌ها را قرائت کرد.

در این بیانیه به ضرورت خلع سلاح هسته‌ای در کوتاه ترین زمان ممکن و اجرای تعهد کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای بر اساس بند شش معاهد عدم تکثیر سلاح‌های هسته ای،NPT اشاره شده و گفته شده است که بسیج افکار عمومی جهانیان برای تحقق این امر ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

در بخش دیگری از این بیانیه غیر انسانی بودن تولید و استفاده از این سلاح ضد بشری تقبیح شده و از کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای خواسته شده است که از مدرن‌سازی و تولید این نوع سلاح‌های ویرانگر خودداری نمایند.

نماینده اکوادور نیز از سوی گروه OPANAL آمریکای لاتین، ضمن محکوم کردن مدرن‌سازی سلاح‌های هسته‌ای اعلام داشت که هزینه‌های سرسام‌آور این اقدام می‌تواند در جهت توسعه کشورهای نیازمند کمک به کار گرفته شود تا باعث افزایش صلح و ثبات در مناطق مختلف جهان شود.

وی خلع سلاح فوری کشورهای دارنده را بر اساس تعهد پذیرفته شده از جانب آنان طبق ماده شش معاهده ان پی تی خواستار شد.

کد خبر : ۳۰۶۱۵۷