خبرگزاری کار ایران

نماینده ایران در کنفرانس عمومی آژانس عنوان کرد:

رژیم صهیونیستی تنها مانع اصلی خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای

نماینده ایران در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رژیم صهیونیستی را تنها مانع اصلی در مسیر ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌ هسته‌ای خواند و گفت: فعالیت هسته‌ای ممنوع این رژیم صلح و امنیت منطقه را به صورت جدی تهدید می‌کند.

به گزارش ایلنا، جمهوری اسلامی ایران در جلسه عصر پنجشنبه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رژیم صهیونیستی را به عنوان تنها مانع اصلی در مسیر تحقق ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای مورد انتقاد شدید قرار داد.

نماینده ایران در بیانیه خود با اشاره به گذشت بیش از 40 سال از تصویب ابتکار پیشنهادی ایران برای تأسیس یک منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه اظهار داشت: قطعنامه‌های مربوط به تأسیس منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه که همیشه بدون رأی گیری به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده‌اند، حاکی از اهمیت تحقق این هدف متعالی در منطقه پر آشوب خاورمیانه است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با پیوستن به معاهده عدم اشاعه هسته‌ای (ان. پی. تی.) و قرار دادن تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز خود تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عزم راسخ خود را برای تحقق امحاء کامل سلاح‌های هسته‌ای نشان داده است. رهبر معظم ما در بیانات خود در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران در تاریخ 9 شهریور 1391 این مهم را که «سلاح هسته‌ای نه تأمین‌کننده‌ امنیت و نه مایه‌ تحکیم قدرت سیاسی است، بلکه تهدیدی برای این هر دو است ... ما شعار «خاورمیانه‌ عاری از سلاح هسته‌ای» را مطرح کرده‌ایم و به آن پایبندیم» مورد تایید قرار دادند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از بیانات خود خطاب به شرکت کنندگان در نشست کنفرانس عمومی آژانس گفت که به رغم کوشش‌های جهانی برای تأسیس منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه، مایه تأسف است که بعد از دهه‌ها، هیچ پیشرفتی در زمینه تحقق آن حاصل نشده است. به دلیل عدم الحاق رژیم صهیونیستی به ان. پی. تی. و رد موضوع قرار گرفتن تأسیسات هسته‌ای مخفی آن تحت نظام راستی آزمایی آژانس، تحقق چنین منطقه‌ای به عنوان یک آرزوی مهم و ریشه دار کشورهای منطقه هنوز محقق نشده است. چنین سیاست ناسازگار و سرسختانه‌ای تأسیس چنین منطقه‌ای در خاورمیانه در آینده‌ای قابل پیش بینی را به جد مورد تردید قرار داده است.

وی ادامه داد:‌ با وجود درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی که در قطعنامه 1995 ان. پی. تی. در باره خاورمیانه، قطعنامه‌های مربوطه مجمع عمومی، آژانس و سازمان همکاری‌های اسلامی متجلی است، رژیم اسرائیل مستحضر به حمایت سیاسی و نظامی شمار مشخصی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، نه به ان. پی. تی. پیوسته و نه تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی مخفی سری خود را تحت پادمان‌های آژانس قرار داده است. فعالیت هسته‌ای ممنوع این رژیم صلح و امنیت منطقه را به طور جدی تهدید می‌کند و رژیم عدم اشاعه را به مخاطره می‌افکند.

نماینده کشورمان در ادامه بیانات خود اظهار داشت که تصمیم یکجانبه تعویق کنفرانس تأسیس منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه که قرار بود در سال 2012 برگزار شود، به بهانه‌های واهی تنها با هدف حمایت از رژیم اسرائیل در مقابل محکومیت‌های بین‌المللی انجام شد. چنین تصمیم غیر منطقی نقض آشکار تصمیم اتخاذ شده به اتفاق آرا در کنفرانس بازنگری 2010 ان. پی. تی. بود.

وی تصریح کرد: تنها راه تأسیس منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه و اجرای جهانشمول پادمان‌های آژانس در منطقه آن است که رژیم اسرائیل به منظور تن دادن به تصویب فوری و بدون قید و شرط ان. پی. تی. به عنوان یک طرف فاقد سلاح‌های هسته‌ای و قرار دادن کلیه فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی خود تحت پادمان‌های کامل آژانس از ناحیه جامعه بین‌المللی تحت فشار مداوم قرار داشته باشد. چنین رهیافتی باید در آژانس از جمله از طریق تصویب قطعنامه «اجرای پادمان‌های آژانس در خاورمیانه» در کنفرانس عمومی آژانس ادامه یابد.

جمهوری اسلامی ایران در این نشست همچنین به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد نیز بیانیه‌ای را در زمینه اجرای پادمان‌های آژانس در خاورمیانه قرائت کرد. جنبش عدم تعهد در این بیانیه، با تذکر عدم توازن عظیم موجود در توانمندی‌های نظامی موجود در منطقه به ویژه با توجه به برخورداری رژیم اسرائیل از سلاح‌های هسته‌ای، تأسیس منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه را گامی مثبت در مسیر دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای جهانی عنوان و حمایت خود از تأسیس چنین منطقه‌ای تکرار کرد.

جنبش عدم تعهد همچنین از ناکامی مدیرکل آژانس در امر اجرای مفاد قطعنامه آژانس در زمینه اجرای پادمان‌های جامع آن برای پوشش کلیه فعالیت‌های هسته‌ای در خاورمیانه ابراز تأسف کرد و ضمن درخواست از وی برای ادامه کوشش‌ها و رایزنی‌های خویش در این زمینه، آمادگی کامل خود را برای همکاری با مدیرکل برای اجرای قطعنامه مصوب آژانس در این زمینه اعلام کرد. جنبش عدم تعهد همچنین پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مصر در زمینه تأسیس منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای را مورد تایید قرار داد. شایان ذکر است که در جریان این نشست قطعنامه‌ای با حمایت 126 کشور عضو آژانس به تصویب رسید که طی آن از رژیم اسرائیل می‌خواهد به معاهده عدم اشاعه (ان‌پی‌تی) پیوسته و تاسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد. همچنین قطعنامه دیگری که در زمینه توانمندی هسته‌ای رژیم اسرائیل ارائه شده بود با مخالفت کشورهای گروه غرب به تصویب نرسید.

کد خبر : ۳۰۵۹۶۱