خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

نقض برجام تبعات سنگین بین‌المللی دارد

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران تعهد به برجام را موضوعی دو طرفه دانست و گفت: لغو برجام توسط کنگره آمریکا باعث سرگیری برنامه های راهبردی هسته ای کشورمان می شود.

به گزارش ایلنا از خانه ملت، سیدعباس عراقچی در پاسخ به سوالی درباره به تلاش جمهوری خواهان آمریکا برای لغو برجام افزود: تعهد به تفاهم برجام یک موضوع دو طرفه است، هر یک از طرفین می توانند برجام را ملغی اعلام کنند اما این موضوع منجر به خروج طرف مقابل از تفاهم خواهد شد. 

وی با بیان اینکه براساس متن تفاهم برجام، بحث برگشت پذیری به شکلی متناظر وجود دارد، اظهار داشت: تفاهم ایران و گروه 1+5 به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده که این موضوع به نوعی الزام حقوق بین الملل برای طرفین ایجاد کرده است. 

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: براین اساس طرفین ملزم هستند تا وقتی که طرف مقابل به تعهدات خود پای بند مانده است آن را نقض نکند و قطعنامه شورای امنیت نیز به نوعی ضمانت اجرایی ایجاد کرده که اگر دولت آمریکا آن را نقض کند، به نوعی تعهدات و الزامات بین المللی ایالات متحده را نقض کرده است. 

وی با بیان اینکه اگر چه اصل حاکمیت برای طرفین در برجام وجود دارد اما هر کشوری که از تفاهم خارج شود باید تبعات آن را نیز بپذیرد، گفت: نقض تفاهم برجام منجر به تبعات سنگین سیاسی و بین المللی خواهد شد و به طرف مقابل اجازه می دهد که برنامه های خود از سر گیرد. 

عراقچی خاطر نشان کرد: برهمین اساس ایران در صورت لغو تفاهم برجام می تواند برنامه های صلح آمیز هسته ای خود را بدون هیچ گونه محدودیتی از دوباره آغاز کند. 

وی همچنین گفت: تفاهم برجام براساس منافع دو طرف تنظیم شده و اگر طرفی بخواهد موضوع را نقض کند باید از منافعی که کسب کرده صرف نظر کند. 

مذاکره کننده ارشد هسته ای خاطر نشان کرد: آمریکا با لغو تفاهم برجام که به نوعی نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است، باید هزینه های سیاسی و حقوقی آن را در جامعه بین الملل بپردازد. 

وی تصریح کرد: آمریکایی ها اگر توانایی پرداخت هزینه های نقض تفاهم برجام را در آینده دارند، می توانند آن را نقض کنند و جمهوری اسلامی تبعا عکس العمل خود را نشان خواهد داد و برنامه های راهبردی خود را ازسر می گیرد.

کد خبر : ۳۰۵۶۳۹