خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور:

اطاله دادرسی بر رسیدگی توام با فساد ترجیح دارد

دادستان کل کشور گفت: از اقتضائات ویژه دادگستری استان تهران نظارت در کنار اعتماد است. معنای استقلال قاضی در فهم و اقدام مستقل است، اما گاهی تاخیر و تعلل، تعجیل بی‌مورد، بی‌دقتی و عدم دلدادگی به امر قضا باید مورد کنترل و نظارت قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در دومین روز اردوی کاری، زیارتی و فرهنگی شورای معاونان دادگستری کل استان تهران اظهار کرد: قضا و قضاوت از نظر معصومان(ع) از شئون ولایت و فقاهت است و همانگونه که در مورد فقاهت می‌گوییم فقیه کسی است که فقه در جان او جای دارد، در مورد قضا و قضاوت نیز بر همین منوال قاضی باید با ظرفیت قلبی و شرح صدر و فهم شجاعانه همراه باشد، علم صائب و عمل صالح و تصمیم متناسب در زمان مناسب، لازمه کار مدیران دادگستری استان تهران به عنوان عاصمه حکومت اسلامی است.

وی افزود: از اقتضائات ویژه دادگستری استان تهران نظارت در کنار اعتماد است. معنای استقلال قاضی در فهم و اقدام مستقل است، اما گاهی تاخیر و تعلل، تعجیل بی‌مورد، بی‌دقتی و عدم دلدادگی به امر قضا باید مورد کنترل و نظارت قرار گیرد. نکته دیگر موضوع سلامت در دستگاه قضایی به‌خصوص در تهران است. برخوردهای اخیر در دادگستری تهران با متخلفین اعم از همکاران، وکلا و... نشانگر آسیب جدی است که باید فکری به حال آن کرد.

دادستان کل کشور بیان کرد: تمام ساز و کار‌ها و افراد مرتبط با پرونده باید تحت نظارت قرار گیرند، ساختار و ساز و کار باید طوری طراحی شود که عملاً افراد مفسد نتوانند فعالیتی داشته باشند، حتی تاخیر و اطاله دادرسی که مذموم است بر رسیدگی توام با فساد ترجیح دارد. یکی دیگر از آسیب‌ها رودربایستی در نظارت‌ها یا پیگیری امور است که از بیم بی‌احترامی تلقی شدن آن، اموری پیگیری نمی‌شود و یا نظارت آنطور که باید انجام نمی‌شود.

در ادامه، رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به برگزاری اردوی زیارتی، فرهنگی و کاری معاونان دادگستری استان در مشهد مقدس گفت: حضور در مشهد مقدس و بارگاه امام هشتم (ع) باید برای ما سوغات معنویت، نشاط کاری و تقویت مدیریت جهادی را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی تقسیم کار و ظایف بین اعضاء شورای معاونان اظهار کرد: حجم و اهمیت کارهای دادگستری استان ایجاب می‌نماید که علاوه بر بازنگری در شرح وظایف و امور محوله به هر یک از معاونت‌ها بر اساس یک کار و بررسی دقیق وظایف بین معاونت‌های مختلف تقسیم تا تصمیم گیری، نظارت و پاسخگویی در کلیه حوزه‌های دادگستری با رعایت اصول حرفه‌ای مدیریت انجام و هر یک از معاونت‌ها با ارائه گزارش نوبه‌ای از حوزه فعالیت‌های خویش سایر اعضاء را از اقدامات انجام شده مطلع و برای بهبود امور از نظرات مشورتی سایر مدیران بهره‌مند گردند.

سپس تعدادی از اعضاء شورا دیدگاه‌های خود در خصوص اصول و مبانی تقسیم وظایف و نحوه تعامل و همکاری معاونت‌ها را مطرح و تصمیم‌های لازم اتخاذ گردید.

در جریان برگزاری این اردو، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران به همراه شورای معاونان با آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد دیدار کردند.

در این دیدار بدواً اسماعیلی گزارش اجمالی از روند امور و عملکرد مجموعه قضایی تحت مدیریت خود ارائه کرد، آنگاه آیت الله علم الهدی ضمن آرزوی قبولی زیارت حاضران و ابراز نگرانی از بی‌بندوباری‌ها و گسترش روزافزون منکرات در جامعه به برخورد قاطع و قانونی قوه قضائیه به ویژه دادگستری استان تهران با معضلات مذکور تاکید نمود.

در این اردو، جلسات آموزش مسائل اخلاقی، آشنایی با شبکه‌های اجتماعی و سایر موضوعات مبتلابه با حضور اساتید برجسته برای اعضاء شورای معاونان و خانواده‌های آن‌ها حسب مورد برگزار شد که مطابق با نظرسنجی‌های بعمل آمده آثار مثبت و سازنده‌ای به همراه داشته است.

کد خبر : ۳۰۴۹۲۴