خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با همتای برزیلی:

تصمیم‌ کنگره علیه ایران باید توسط دولت آمریکا متوقف شود

وزیرخارجه کشورمان گفت:دولت آمریکا مسئول اجرای برجام است و تصمیم‌های کنگره باید توسط دولت متوقف شود وگرنه نقض برجام صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ محمدجواد ظریف صبح امروز در نشست خبری مشترک خود با وزیر خارجه برزیل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز خواستار مشارکت ایران برای حل بحران سوریه شده بود. پاسخ شما به این درخواست چیست؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی داشته است برای یک فعالیت جدی در مبارزه با افراط و تروریسم و فرقه‌گرایی در منطقه و عرصه بین‌المللی حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما برای حل بحران‌های منطقه اصرار داریم جامعه بین‌المللی حضور داشته باشد٬ اظهار داشت: متاسفانه استانداردهای دوگانه مانع از ایفای نقش جدی در این باره شده است و برخی از سیاست‌ها موجب دامن زده شدن به افراط شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: برخی از اشتباه‌های محاسباتی که بر اساس روابط دوجانبه با برخی از کشورهاست٬ موجب وقفه مبارزه با تروریسم شده است.

ظریف با اشاره به بحران پناهندگان به اروپا تصریح کرد: اروپا با مواجه شدن با بحران پناهندگان که توسط داعش مورد تهدید قرار گرفته‌اند؛ چه در سوریه و خاورمیانه و چه در شمال آفریقا مشکلات منطقه را احساس می‌کند و متوجه شده چه بحرانی رخ داده است که این بحران به خاطر سیاست‌هایی بوده است که مردم در آن نقشی نداشته‌اند.

وزیر خارجه کشورمان با استقبال از پیشنهاد همتایان خود٬ خاطرنشان کرد: ما ‌آمادگی خود را برای حضور در همه بحران‌ها و از جمله سوریه، یمن و لیبی برای مبارزه با افراط و فرقه‌گرایی و تروریسم اعلام می‌کنیم و می‌گوییم آماده هرگونه مشارکت جدی برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها هستیم.

وی درباره تشکیل جبهه واحد منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم نیز ابراز داشت: ما همواره آمادگی خود را برای تشکیل جبهه‌ای واحد برای مبارزه با تروریسم و افراط اعلام کرده‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به پیشنهاد حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۲ برای «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» یادآور شد: پیشنهاد آقای روحانی مبتنی بر یک پیش‌بینی واقع‌بینانه از شرایط امروز منطقه بوده است. ما همکاری‌های منطقه‌ای را به همسایگانمان پیشنهاد کرده‌ایم تا باب گفت‌و‌گو را باز کنند و در برابر تهدیدهای مشترک جبهه‌ای واحد ایجاد کنیم.

ظریف با بیان اینکه تروریسم و افراط خطری جدی برای همگان است، عنوان کرد: همگان باید به جای محاسبه غلط و تکیه بر منافع کوتاه مدت به منافع ملت‌ها‌یشان فکر کنند و همکاری‌های منطقه‌ای را شکل دهند. ایران آماده است تا با آمادگی و همراهی نسبت به مسائل برخورد کند. گذشته‌ها باید کنار گذاشته شود و باید به سمت آینده برویم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات رخ داده در کنگره آمریکا نیز بیان کرد: در خصوص تصمیماتی که در آمریکا اتخاذ می‌شود؛ از ابتدا گفته‌ایم که دولت این کشور مسئول اجرا کردن برجام است و تصمیم‌های کنگره علیه ایران باید توسط دولت متوقف کند٬ وگرنه نقض برجام صورت گرفته است.

وی با یادآوری اینکه برجام در کشورهای مورد مذاکره در حال بررسی است٬ گفت: گروهی در منطقه و مخصوصا رژیم صهیونیستی و گروهی جنگ‌طلب در آمریکا با هر توافقی موافق بودند. زیرا منافع خود را در درگیری و تنش می‌دیدند اما علیرغم سرمایه‌گذاری‌هایشان به توفیقی دست نیافتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: با این حال اتفاقات رخ داده تاثیری بر وظایف دولت کنونی آمریکا ندارد و دولت‌های بعدی آمریکا نیز موظف هستند تا برجام را اجرایی کنند و هر نقضی به هر بهانه‌ای، نقض برجام محسوب می‌شود و هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند آن را توجیه کند.

ظریف گفت: ایران و برزیل دارای سوابق طولانی روابط دو جانبه و چند جانبه هستند.

وی با بیان اینکه تهران و برزیلیا مشترکات فراوانی در حوزه‌های اقتصادی و به ویژه کشاورزی دارند، اظهار داشت: این همکاری‌ها طولانی بوده هر چند که به خاطر تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران اعمال شده بود، کاهش یافته بودند ولی هم‌اینک دو کشور قصد دارند تا این همکاری‌ها را افزایش دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان از تبادل هیات‌های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور در ماه‌های آینده خبر داد و تصریح کرد: در مهرماه هیاتی از تجار و بازرگانان برزیل به همراهی وزیر توسعه و صنعت این کشور به تهران سفر می‌کنند همچنین وزیر اقتصاد ایران نیز که ریاست کمیسیون روابط دو کشور را بر عهده دارد به برزیل می‌رود و پس از ۲۲ سال این کمیسیون تشکیل جلسه خواهد داد.

ظریف ادامه داد: همچنین وزیر کار برزیل در چند ماه آینده به تهران سفر خواهند کرد و در مجموع باید بگویم ما توافق کردیم در مسائل دو جانبه، روابطمان را فرا‌تر از گذشته گسترش بدهیم.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران و برزیل دو کشور در حال توسعه‌ هستند که تلاش‌های بسیاری در صنعت هسته‌ای داشته و دارند، تصریح کرد: برزیل نقش فعالی در پرونده هسته‌ای ما بازی کرده و روسای جمهور ترکیه و برزیل نیز برای عدم گسترش بحران هسته‌ای داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در رایزنی‌های صبح امروز خود با وزیر خارجه برزیل درباره برجام و حراست از حقوق هسته‌ای کشورهای در حال توسعه صحبت کردیم، خاطر نشان کرد: توافق هسته‌ای پیروزی دیپلماسی، حقوق و عقل بر زور و ادعاهای بیجا بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی مسائل منطقه‌ای، تحول در ساختار سازمان ملل، مقابله با افراط و تروریسم را از جمله محورهای رایزنی خود با همتای برزیلی‌اش برشمرد و افزود: به دلیل مشترکات فراوان ایران و برزیل زمینه برای گسترش روابط دوجانبه بسیار فراهم است و ما امیدواریم با تلاش مسئولان دو کشور در جهت توسعه روابط و صلح حرکت کنیم.

کد خبر : ۳۰۴۶۹۲