خبرگزاری کار ایران

توکلی در جمع خبرنگاران:

کلیات برجام در مجلس رای خواهد آورد

نماینده مردم تهران گفت: کلیات برجام در مجلس رای خواهد آورد و با توجه به اینکه تایید کمیسیون به معنای قبول کلیه موارد است اگر هرکدام از نمایندگان به بندی اعتراض داشته باشد می‌تواند حرفش را مطرح کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد توکلی در حاشیه مراسم ختم برادر عبدالرضا رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور مکرر سعید جلیلی در جلسات کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: البته همه صاحب‌نظران باید در این خصوص اظهار نظر کنند چرا که موضوع برجام اتفاق بزرگی است. آقای جلیلی هم به عنوان یکی از این صاحبنظران می‌توانند در جلسات حضور یابد.

توکلی در پاسخ به سوال دیگری دراین خصوص که به گفته برخی، کمیسیون ویژه با رویکرد جناحی و سیاسی به بررسی برجام می‌پردازد، یادآور شد: هر چقدر حسن و قبح برجام آشکار‌تر شود، قدرت مانور دولت در اجرای آن بیشتر خواهد شد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: اگر در خصوص کار مهمی که از سوی دولت انجام گرفته و زحمات بسیاری نیز متحمل شده و دستاوردهای خوبی هم داشته است. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس که مهم‌ترین قانون عادی کشور است، چون با دو سوم رای نمایندگان تصویب می‌شود در ماده ۱۷۳ که در مورد معاهدات بین المللی و توافق‌هایی است که برای کشور تعهداتی به همراه دارد و اهمیت آن موضوع به تایید هیات دولت نیز برسد تصویب آن در مجلس دو فوریتی می‌شود و براین اساس اول باید کلیات آن در مجلس مطرح و در مورد آن رای گیری شود و در صورتی که رای بیاورد به کمیسیون می‌رود.

وی اضافه کرد: البته به نظر بنده کلیات برجام در مجلس رای خواهد آورد و با توجه به اینکه تایید کمیسیون به معنای قبول کلیه موارد است اگر هرکدام از نمایندگان به بندی اعتراض داشته باشد می‌تواند حرفش را مطرح کند و اگر در کمیسیون آن حرف مورد قبول واقع شد به مجلس گزارش می‌شود و مجلس تنها بر روی موارد اختلافی بحث می‌کند.

توکلی در پایان تصریح کرد: بنابر قانون اگر شش الی ۱۰ مورد از ۱۰۰ بند برجام مورد مناقشه نمایندگان باشد، مجلس می‌تواند بگوید که قانع نشده است و در این صورت بنا بر آیین نامه داخلی مجلس، دولت باید در مورد آن بند‌ها مذاکره کند تا به توافق جدید برسد. بماند که این شیوه قانونی است و اینکه در عمل چه اتفاقی بیفتد بستگی به شرایط دارد.

کد خبر : ۳۰۴۵۵۷