خبرگزاری کار ایران

هرمیداس باوند در گفت‌‌وگو با ایلنا:

ناکامی جمهوری‌خواهان در سنا‏، شکست سنگینی برای «آیپک» بود

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: ناکامی جمهوری‌خواهان در روز رای‌گیری یک شکست سنگینی برای جمهوری‌خواهان و آیپک بود.

داود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا‏، با اشاره به شکست جمهوری‌خواهان در دستیابی به کفایت بررسی مذاکرات در مجلس سنای آمریکا گفت: هرچه به ضرب‌الاجل بررسی توافق هسته‌ای در کنگره که در ۱۷ سپتامبر به پایان می‌رسد، نزدیک می‌شویم، اختلاف‌ها و چالش‌های درونی موافقان و مخالفان برجام در کنگره آمریکا افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: تعداد حامیان برجام در سنای آمریکا به ۴۲ سناتور رسیده بود و آنها قصد داشتند با انجام ترفند فیلی‌باستر مانع از بررسی توافق هسته‌ای در سنای آمریکا شوند تا از این طریق مانع از اظهارنظر کنگره شوند و اختیار اجرا یا عدم اجرای توافق را به رئیس جمهور ‎آمریکا واگذار کنند٬ اما جمهوری‌خواهان برای عدم اجرای فیلی‌باستر از سوی دموکرات‌ها خواستار کفایت بررسی برجام و رای‌گیری شدند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه رد توافق از سوی کنگره موجب سرافکندگی و سقوط اعتبار آمریکا در عرصه بین‌المللی می‌شد‏، اظهار داشت: انجام فیلی‌باستر چون مانع از رد توافق در کنگره می‌شود‏؛ نه تنها یک پیروزی برای آقای اوباما محسوب می‌شود٬ بلکه به ترمیم اعتبار این کشور نیز کمک می‌کند.

هرمیداس باوند با اشاره به مخالفت جمهوری‌خواهان با فیلی‌باستر و عصبانیت آنها از در سنا تصریح کرد: جمهوری‌خواهان تلاش‌های بسیاری برای شکست برجام کردند و هزینه‌های بسیاری نیز از سوی جمهوری‌خواهان و لابی‌های مخالف برجام مانند آیپک صورت گرفت و ناکامی آنها در روز رای‌گیری در واقع شکست سنگینی برای جمهوری‌خواهان و آیپک بود.

وی با یادآوری توجیه‌های جمهوری‌خواهان برای مخالفت با فیلی‌باستر خاطرنشان کرد: آنها معتقندند بهرحال موضوعات باید به نظر کنگره برسد و کنگره نظرش را در این‌باره بیان کند اما خودشان بار‌ها با انجام این ترفند‏ مانع از پیشبرد امور از سوی دموکرات‌ها شده‌اند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که جمهوری‌خواهان درصدد هستند در سنا مجددا دست به رای‌گیری بزنند. آیا آنها در رای‌گیری مجدد موفق خواهند شد؟ ابراز داشت: اگر جمهوری‌خواهان به خرد سیاسی روی آورند٬ نباید روی برگزاری مجدد رای‌گیری تاکید کنند زیرا ۴۲ سناتوری که از برجام حمایت کرده‌اند‏، دیگر از رای‌شان برنمی‌گردند.

هرمیداس باوند در پاسخ به این سوال که اقدام بعدی جمهوری‌خواهان برعلیه توافق را چه می‌دانید؟ بیان کرد: جمهوری‌خواهان تهدید کرده‌اند تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کنند. البته براساس توافق‏، هیچ کشوری حق ندارد تحریمی به بهانه مسائل هسته‌ای علیه ایران صادر کند٬ ولی احتمال دارد به بهانه‌های تروریسم و حقوق‌ بشر ایران را مورد فشار قرار دهند.

وی در رابطه با روابط واشنگتن و تل‌آویو پس از اجرای توافق نیز عنوان کرد: آمریکا قول داده  حمایت‌هایش را از اسرائیل افزایش دهد. این افزایش حمایت‌ها در کنار آن سه میلیارد دلاری است که صورت می‌گیرد.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل افزود: با وجود این مسائل‏، در آینده جنبشی در آمریکا شروع خواهد شد که انتقادی است و نسبت به نقش اسرائیل در سیاست خارجی آمریکا مخالف هستند و می‌گویند این اسرائیل است که سیاست خارجی آمریکا را هدایت می‌کند.

کد خبر : ۳۰۴۳۴۳