خبرگزاری کار ایران

سفیر و نماینده ایران در آژانس:

ذخایر موجود هسته‌ای ایران احتمالاً به روسیه صادر شود/توانمندی هسته‌ای اسرائیل هفته آینده در کنفرانس عمومی آژانس بررسی می‌شود

سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه در حال بررسی راهکارها، شیوه‌ها و گزینه‌هایی برای ذخایر سوخت خود هستیم گفت: یک راه موجود تبدیل کردن ذخایر است و راه دیگر صادرات محصول که احتمالاً به روسیه باشد.

به گزارش ایلنا، رضا نجفی در نشستی خبری در وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک گفت: همیشه سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فتوای تاریخی رهبر معظم ایران برای ممنوعیت دستیابی، تولید و ذخیره و یا بکارگیری تسلیحات هسته‌ای بوده است. همچنین ایران معتقد است که علم و فناوری شامل استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای به خصوص غنی سازی برای تولید سوخت، میراث مشترک بشریت است که هیچ کشوری نمی‌تواند آن را به انحصار خود در آورد.

سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه قطعنامه‌های قبلی شورای حکام که از دیدگاه ایران غیر قابل توجیه هستند و انگیزه‌های سیاسی دارند، باید خاتمه یابند.

نجفی افزود: ما درحال بررسی راهکارها، شیوه‌ها و گزینه‌های دیگری هستیم، یک راه موجود، تغییر دادن و تبدیل کردن ذخایر است و راه دیگر صادرات محصول به دیگر کشورها است.

وی احتمال اینکه محصول هسته‌ای مورد نظر او به روسیه صادر شود نیز صحبت کرد.

سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام درباره خطرات سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی هشدار داد.

همچنین نجفی پس از پایان نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه بحث اجرای پادمان‌ها در خاورمیانه یکی از موضوعات عصر روز پنجشنبه بود گفت: این قطعنامه‌ای است که در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آینده مطرح و درباره آن رای گیری می‌شود.

نجفی با اشاره به اینکه ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد بیانیه‌ای را در این خصوص قرائت کرد، گفت: در این بیانیه اعلام شد که همه کشورهایی که در خاورمیانه هستند به «ان.پی.تی» پیوسته‌اند و پادمان‌های آژانس را اجرا می‌کنند و تنها عضو آژانس که نه به ان.پی.تی پیوسته و نه تسلیحاتش تحت نظارت آژانس است، رژیم صهیونیستی است.

نجفی گفت: جنبش غیرمتعهدها با انتقاد از این موضوع تاکید کرد: باید این موضوع در کنفرانس عمومی آژانس مطرح و کشورهای عضو آژانس از آن حمایت کنند و از رژیم اسرائیل بخواهند که به ان.پی .تی بپیوندد و تسلیحاتش را تحت نظارت آژانس قرار دهد.

سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی س با اشاره به اینکه در ظرفیت ملی هم جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای در این باره قرائت کرد، گفت: در این بیانیه درباره خطرات سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی برای منطقه خاورمیانه و همه جهان هشدار دادیم و گفتیم تا زمانیکه این رژیم تحت فشار مستمر قرار نگیرد و وادار نشود که به ان.پی .تی بپیوندد و تسلیحاتش را تحت نظارت آژانس قرار دهد، این خطر همچنان ادامه خواهد داشت.

نجفی گفت: موضوع توانمندی هسته‌ای اسرائیل که به ابتکار کشورهای عرب مطرح شده بود، قرار است در کنفرانس عمومی هفته آینده مطرح شود و این موضوع هم مجدداً از طرف گروه کشورهای عرب امروز مطرح شد و این گروه اعلام کرد که توانمندی‌های هسته‌ای اسرائیل خطری برای منطقه است و این موضوع همچنان باید در دستور کار کنفرانس عمومی قرار گیرد و گروه کشورهای عرب در نظر دارد قطعنامه‌ای نیز در این زمنیه به کنفرانس ارائه کند.

وی افزود: ما مجدداً با حمایت از ابتکار گروه کشورهای عرب اعلام کردیم که در اسناد جنبش عدم تعهد به این موضوع اشاره شده است و در کنفرانس سران این جنبش در تهران همه کشورهای عضو از ارائه قطعنامه و طرح موضوع توانمندی‌های هسته‌ای اسرائیل در کنفرانس عمومی آژانس حمایت کردند.

سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همچنین اشاره کردیم که جنبش عدم تعهد در بیانیه خود اعلام کرده است که باید همه کمک‌های اطلاعاتی و فناوری در زمینه‌های هسته‌ای به این رژیم قطع شود و این رژیم تحت فشار قرار گیرد، در غیر این صورت با توجه به حمایتی که برخی کشورها از اسرائیل می‌کنند، بعید است که به ان.پی.تی بپیوندد.

کد خبر : ۳۰۴۲۵۷