خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر امور خارجه خبر داد؛

رایزنی برای سفر پوتین به تهران/ تاریخ سفر هنوز مشخص نشده است

معاون وزیر امور خارجه گفت: در دیدار معاون وزیر خارجه روسیه در امور دوجانبه و نیز معاون لاوروف در امور سی آی اس، در خصوص روابط دوجانبه، زمینه‌چینی سفر پوتین به تهران و مسائل خاورمیانه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رحیم‌پور معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در چهل و یکمین اجلاس بررسی رژیم حقوقی دریای خزر و نیز دیدار با همتایان روس خود از روز سه شنبه 17 شهریور به مسکو سفر کرده، اظهار داشت: در این سفر چهل و یکمین اجلاس کارشناسان ارشد درخصوص رژیم حقوقی دریای خزر برگزار شد و در سه روز گذشته علاوه بر شرکت در این اجلاس، دیدارهای دوجانبه‌ای هم با 2 تن از معاونان وزیر خارجه روسیه داشتیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در دیدار با مورگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور دو جانبه و نیز کاراسین معاون لاوروف در امور سی آی اس، در خصوص روابط دو جانبه، زمینه چینی سفر پوتین به تهران، برگزاری کمیسیون مشترک تجاری دو کشور در مسکو، بررسی راه‌های ارتقاء وضعیت اقتصادی دو کشور و نیز تحولات و مسائل خاورمیانه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی افزود: در خصوص مسائل خاورمیانه، دو کشور مواضع نزدیک به هم داشته و معتقدند که مسائل و مشکلات این منطقه و آوارگی مردم و پناهندگی آنان به کشورهای غربی، ناشی از رفتار برخی از کشورهای منطقه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رحیم‌پور افزود: مقامات روس و خصوصاً شخص پوتین معتقدند که این مسائل و مشکلات مرتبط با داعش و حمایت‌ها و کمک‌هایی است که از این گروه می‌شود و این امر سبب می‌شود مردم منطقه خصوصاً مردم مظلوم سوریه آواره شده و به سمت کشور ترکیه که ظرفیت لازم را برای پذیرش این آوارگان ندارد، سرازیر شوند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: دو کشور ایران و روسیه در این خصوص هم نظر هستند و ما معتقدیم که سازمان ملل باید موضوع را مورد بررسی قرار دهد و خسارات وارده بر مردم را بر آورد کند.

وی درباره زمان سفر رئیس جمهور روسیه به ایران گفت: رایزنی‌ها در این خصوص ادامه دارد، ولی تاریخ سفر هنوز مشخص نشده است.

 رحیم پور افزود: وضعیت روابط و موضوعات در دستور کار قرار دارد و اسنادی در حال آماده شدن است و این موارد ایجاب می‌کند که این سفر در سال جاری انجام شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه افزود: در این سفر در خصوص مسائل خزر هم گفت‌وگوهایی صورت گرفت که تاکنون روند تدوین سند اصلی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر خوب بوده هرچند هنوز مسائلی وجود دارد که در جلسه آینده بررسی می‌شود.

بواسطه موافقتنامه 5 کشور ساحلی دریای خزر، حیات در خزر سرعت بیشتری گرفته است و همکاری بین این کشورها می‌تواند به عنوان نمونه همکاری شرقی مطرح شود.

در این اجلاس نیز هیأت‌ها احساس رضایت می‌کردند و قرار شد جلسه بعدی در آستانه قزاقستان برگزار شود و امید داریم تا در جلسه سران به نتایجی دست یابیم.

کد خبر : ۳۰۴۲۳۶