خبرگزاری کار ایران

غفوری‌فرد در نشست خبری اعلام کرد؛

تشکیل کمیته بازنگری آئین‌نامه خانه احزاب

رئیس خانه احزاب گفت: در نخستین جلسه خانه احزاب که روز گذشته برگزار شد، کمیته‌ای برای بازنگری آئین نامه اجرایی خانه احزاب تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن غفوری‌فرد رئیس خانه احزاب در نشست خبری خود  که در سالن شهید رجایی وزارت کشور برگزار شد، عنوان کرد: خوشبختانه در دوره دولت یازدهم این ضمن انجام اقداماتی برای احیای خانه احزاب،  تلاش شد تا هر سه جناح اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل در این تشکل نماینده‌ای داشته باشند.

وی افزود: درنخستین جلسه خانه احزاب که روز گذشته برگزار شد، کمیته‌ای برای بازنگری آئین نامه اجرایی خانه احزاب تشکیل شد.

غفوری‌فرد در توضیح آخرین وضعیت ساختمان خانه احزاب گفت: قرار بود بلافاصله پس از برگزاری انتخابات شورای مرکزی، کلید ساختمان جدید تحویل ما گردد اما متاسفانه اینگونه نشد و با وجود اینکه شورای مرکزی جدید کار خود را آغاز نموده همچنان مشکل ساختمان خانه احزاب پابرجاست.

وی افزود: گویا اینگونه که پیداست وزیر کشور ساختمانی که از سوی شهردار تهران برای استقرار خانه احزاب در نظر گرفته شده بود را شایسته احزاب نداستند.

غفوری‌فرد در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: ما هیچ‌گاه نگفتیم 21 حزب در خانه احزاب وجود دارد. بنابر آنچه که اعلام شده بیش از 180حزب در خانه احزاب فعالیت دارند اما از این میان تنها 36 حزب در شورای مرکزی عضو دارند که 21 نفر اعضای هیات مدیره شورای مرکزی را تشکیل می‌دهند و 15 نفر دیگر نیز به عناوین دیگر در شورای مرکزی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تا این لحظه 186 حزب برای فعالیت در چارچوب خانه احزاب درخواست داده‌اند اما با این حال احزاب جدید برای پیوستن به خانه احزاب می‌بایست ابتدا پروانه فعالیت خود را از وزارت کشور دریافت کنند.

رئیس خانه احزاب در پاسخ به شائبه‌هایی در خصوص فعالیت انتخاباتی و سیاسی خانه احزاب یادآور شد: اولا خانه احزاب، حزب نیست و طبیعتا نمی‌تواند فعالیت انتخاباتی داشته باشد. اما مسلما خانه‌احزاب یک تشکل صنفی است که وظیفه کمک به گسترش تحزب و فعالیت قانونمند و هر چه بیشتر احزاب را برعهده دارد بنابراین در این راستا فعالیت خواهد نمود.

غفوری‌فرد با اشاره به تعطیلی خانه احزاب در سال‌های گذشته اضافه کرد: دلیل اینکه مشکلاتی برای فعالیت خانه‌احزاب در گذشته پیش آمد، تلاش عده‌ای برای حذف دیگران بود و اینکه آنها قصد داشتند با انجام فعالیت‌های حزبی در خانه احزاب، امکان حضور همه سلایق را سلب کنند.

وی تصریح کرد: اگر حزب یا گروه یا جریانی بخواهد دیگر احزاب را از حق فعالیت حزبی منع کند، این اتفاق مرگ خانه‌احزاب خواهد بود و به همین دلیل در دوره جدید رو به تقسیم‌کار آوردیم که این شیوه کاری در مدیریت خانه‌احزاب و همچنین تشکیل شورای مرکزی لحاظ شد.

غفوری‌فرد در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حمایت‌های مالی و تصویب بودجه برای خانه‌احزاب اظهار داشت: البته قانون احزاب هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست تدوین است و این قانون می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات تحزب در کشور باشد با این همه تلاش‌های بسیاری برای دریافت بودجه از سوی خانه احزاب در دست پیگیری است و این در حالی است که در سال‌های گذشته این بودجه ناچیز پرداخت می‌شد که پس از تعطیلی خانه‌احزاب، پرداخت این بودجه متوقف گردید و حال ما در شورای مرکزی تلاش داریم تا بار دیگر این بودجه را احیا کنیم.

وی افزود: تمامی احزاب در دنیا با این مشکل روبرو هستند که نه می‌توانند از دولت کمک مالی بگیرند و نه اجازه فعالیت اقتصادی دارند اما با این وجود تلاش داریم مشکلات مالی احزاب را به گونه‌ای حل کنیم.
 

رئیس خانه احزاب در توضیح اینکه چرا میز نظارت بر انتخابات‌ها در خانه احزاب حذف شد، اعلام کرد: میز نظارت در چند دوره از انتخابات‌ها فعالیت می‌کرد که تاثیر مثبتی بر شفافیت انتخابات‌ها داشت اما پس از مشکلاتی فعالیت این بخش از خانه احزاب متوقف گردید.

وی افزود: با این حال احیای این میز نظارتی در دستور کار و از اهداف اولیه و مهم خانه احزاب است که خوشبختانه دوستان ما در وزارت کشور نیز از احیای میز نظارت انتخابات‌ها استقبال نمودند و تا به حال همکاری‌های خوبی انجام شده است.

غفوری‌فرد خاطرنشان کرد: البته تا این لحظه صحبتی در این خصوص با شخص وزیر کشور انجام نشده اما مطمئنا ایشان هم از احیای میز نظارت که یاری‌گر ایجاد شفافیت انتخابات‌ها خواهد بود، استقبال می‌کنند.

غفوری‌فرد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اینکه کرسی ریاست خانه احزاب در اختیار اصولگرایان قرار دارد، تاثیری در انتخابات‌های اسفند ماه خواهد داشت یا خیر گفت: ساز و کار جدیدی که در تشکیل شورای مرکزی خانه احزاب به کار گرفته شده و براساس آن هر یک از سه جریان اصولگرا،‌ اصلاح‌طلب و مستقل هفت عضو در شورای مرکزی 21 نفره دارند و ریاست سالانه خانه احزاب نیز بنابر همین ساز و کار با قرعه‌کشی و به صورت نوبتی انجام خواهد شد، شائبه‌هایی از این دست را برطرف میکند.

وی افزود: همه ما تلاش می‌کنیم تا تمامی سلایق سیاسی در انتخابات حاضر باشند و تمامی جریاناتی که به لحاظ قانونی امکان حضور در انتخابات را دارند در این رقابت شرکت کنند اما طبیعتا من به عنوان نماینده اصولگرایان تلاش خواهم نمود که پیروز انتخابات از میان اصولگرایان باشد. کما اینکه آقای حشتمیان در فراکسیون مستقلین و همچنین آقای کمالی و دوستان اصلاح‌طلب نیز برای پیروزی در انتخابات تلاش خواهند کرد.

 

 

کد خبر : ۳۰۳۶۸۹