خبرگزاری کار ایران

در دیدار لاریجانی با وزیر خارجه اسپانیا مطرح شد؛

ظرفیت‌های زیاد تهران و مادرید برای توسعه همکاری

وزرای خارجه، انرژی و عمران اسپانیا بعدازظهر امروز دوشنبه با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدارو گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایلنا٬ «خوزه مانوئل گارسیا مارگایو مارسیل» وزیر امور خارجه، «آنا پاستور» وزیر عمران و «خوزه مانوئل سوریا لوبز» وزیرانرژی و گردشگری اسپانیا بعدازظهرامروز دوشنبه (۱۶/۰۶/۹۴) با دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدارو گفت‌وگو کردند.

رایزنی مجالس دوکشور به عنوان مظاهر اراده‌های دوملت نقش مهمی در ارتقای همکاری‌های مشترک دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی درابتدای این دیدار با بیان اینکه اسپانیا نزد مردم ایران دارای سابقه منفی نیست، گفت: ‌ازاین پیش زمینه مثبت می‌توان برای فعال کردن تمامی زمینه‌های همکاری مورد علاقه طرفین به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی افزود: رایزنی نمایندگان و مجالس دو کشور به عنوان مظاهر اراده‌های دو ملت نیز نقش مهمی در ارتقاء شناخت متقابل و تسهیل روابط و همکاری‌های مشترک میان ایران و اسپانیا خواهد داشت و در این راستا مجلس شورای اسلامی آمادگی ارتقاء سطح گفت‌وگو‌ها و همکاری‌های خود با مجلس اسپانیا را دارد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای دو کشور درحوزه همکاری‌های تجاری و اقتصادی افزود: ‌ جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا ظرفیت‌های قابل توجهی برای توسعه همکاری‌های خود در بخش‌های گردشگری، انرژی، کشاورزی و حمل و نقل ریلی دارند که می‌توان با توجه به اراده سیاسی رهبران دو کشور در توسعه همکاری‌های فیمابین از آن‌ها به نفع دو ملت استفاده کرد.

اسپانیا می‌خواهد از اولین کشورهای اروپایی باشد که همکاری‌ خود با ایران را اجرایی می‌کند

 «خوزه مانوئل گارسیا مارگایو مارسیل» وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر خود در راس یک هیات تجاری و اقتصادی به ایران گفت: اسپانیا همواره ازهمکاری با ایران در زمینه‌های مختلف استقبال کرده و اکنون درفضای جدید ایجاد شده بعد از توافق هسته‌ای اخیر در وین، زمینه‌های لازم برای توسعه و گسترش این همکاری‌ها فیمابین بیش از پیش مهیا شده است.

وی در ادامه این دیدار ضمن تبریک توافق هسته‌ای کشورمان با ۱+۵ ادامه داد: ‌یکی از فوائد مهم این توافق برجسته‌تر شدن نقش ایران در برقراری ثبات، صلح و آرامش در منطقه و پررنگ‌تر شدن نقش ایران در عرصه مبادلات و مراودات بین المللی است و اسپانیا علاوه بر استقبال از این نقش آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران، درصدد است جزء اولین کشورهای اروپایی باشد که همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران را بعد از لغو تحریم‌ها، اجرایی می‌نماید.

وزیر خارجه اسپانیا در پایان این دیدار با اشاره به تحولات منطقه به ویژه بحران فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در سوریه تصریح کرد: ‌ از نظر دولت اسپانیا بحران سوریه راه‌حل غیر نظامی دارد و باید به بحران‌های این کشور از طریق فرآیندهای دموکراتیک خاتمه داد.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت «آنا پاستور» وزیر عمران و «خوزه مانوئل سوریا لوپز» وزیر انرژی و گردشگری اسپانیا نیز در این دیدار در خصوص راه‌های توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه گردشگری، انرژی و حمل و نقل و زیرساخت‌های ترانزیتی با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردند.

کد خبر : ۳۰۳۴۲۷