خبرگزاری کار ایران

دیدار مشترک وزرای خارجه ایران و اسپانیا؛

ظریف: روابط تهران - مادرید مناسبات متینی داشته است

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا آخرین تحولات روابط دوجانبه و منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش ایلنا٬ محمدجواد ظریف با تشریح ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی فراروی دو کشور اظهار داشت: ما فرصت‌های اقتصادی و تجاری فراوانی در زمینه حمل‌و‌نقل، توسعه شبکه راه‌آهن در کانون‌های ارتباط مرکز ایران به شرق در کریدور جنوب – شمال داریم که رایزنی‌های بین مقام‌های دو کشور می‌تواند ظرفیت جدیدی را ایجاد نماید.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مشکل مهاجرت و پناهندگان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره ظرفیت‌های متعددی برای پناهندگان افغان در بهره‌مندی از امکانات آموزشی در زمان بحران و در شرایط عادی بوجود آورده و همواره میهمان‌نوازی حداکثری را در شرایط مختلف بعمل آورده است.

ظریف در خصوص راه حل بحران سوریه اظهار داشت: راه حل واقعی بحران سوریه راه حل سیاسی و نه راه حل نظامی و توقف خشونت و شروع گفتگو بین طرف‌های سوریه می‌باشد و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و آرای مردم و تعیین سرنوشت توسط آنان و برگزاری انتخابات و نهایتا تبلور واقعیت‌های جاری، راه حل واقعی سوریه است و کسانی که با تعیین شروط باعث افزایش خون‌ریزی شده‌اند، مسئول تشدید بحران فعلی می‌باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: روابط دو کشور همواره مناسبات متینی داشته است.

وی افزود: وزیر خارجه اسپانیا بار دوم است که به جمهوری اسلامی ایران در مقطع اخیر سفر می‌کند و ما با همدیگر رایزنی مستمر داریم، ما جایگاه اسپانیا را به‌عنوان عضو غیر دایم سازمان ملل دارای موقعیت مهم در تحولات بین المللی می‌دانیم.

 «خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر امور خارجه اسپانیا در خصوص جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ایران کشور دوست اسپانیاست و نقش مهم و حائز اهمیت در برقراری ثبات منطقه‌ای دارد، ایران دارای جمعیت زیاد و قدرت تولید ناخالص داخلی زیاد و از اقتصاد قدرتمند برخوردار بوده و جایگاه دوم را در ذخایر نفت و انرژی در جهان دارد.

وی افزود: مایلیم در زمینه مواصلات، راه آهن و انرژی سرمایه گذاری و اجرای پروژه‌های مشترک با همتایان ایرانی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه اسپانیا با اشاره به مشکلات مهاجرت ناشی بحران سوریه اظهار داشت: مشکلات مهاجرت ناشی از بحران سوریه و لیبی یک بحران جدی و فرگیر را برای اروپا بوجود آورده و معالجه آن بطور جدی در دستور اسپانیا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

وی رفراندوم و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و برگزاری حکومت وحدت ملی در سوریه را مبنای نقشه راه اسپانیا برشمرد.

کد خبر : ۳۰۳۳۶۸