خبرگزاری کار ایران

شوهانی در گفت‌وگو با ایلنا:

رسایی و کوچک‌زاده در جلسات کمیسیون برجام حاشیه‌سازی می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اعضای کمیسیون ویژه مانند رسایی و کوچک‌زاده فکر نمی‌کنند و زاکانی به‌عنوان رئیس این کمیسیون باید دقت کند که تحت تاثیر فضاسازی دوستانش قرار نگیرد.

احمد شوهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ با اشاره به اظهارات اخیر رئیس مجلس درخصوص ادامه بررسی برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: بررسی و پیگیری برجام از ابتدای مذاکرات در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انجام می‌شد٬ اما این روند تنها تا زمان تشکیل کمیسیون ویژه ادامه یافت و هم‌اکنون بحث برجام در جلسات کمیسیون مطرح نیست.

کمیسیون امنیت ملی دیگر برجام را دنبال نمی‌کند

وی افزود: پس از حواشی فراوان هیات رئیسه مجلس برجام را از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گرفت و به کمیسیون ویژه تحویل شد که باتوجه به عدم آشنایی کافی کمیسیون ویژه با اقدام‌های انجام‌شده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز روند مذاکرات، ناچار به دوباره‌کاری شده‌است. البته ما در جریان دلیل این تصمیم نیسیتم ولی احتمالاً از نظر دوستان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یا به لحاظ تخصصی صلاحیت نداشته یا قابل اعتماد نبوده و به هر تفسیر، بررسی برجام صرفاً توسط کمیسیون ویژه انجام می‌شود.

نمایندگان غیرعضو اجازه حاشیه‌سازی برای دولت و برجام را ندارند

نماینده مردم ایلام با اشاره به ایجاد حواشی توسط برخی نمایندگان غیرعضوی که در جلسات کمیسیون شرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بنابر آیین‌نامه مجلس این نمایندگان درصورت موافقت هیات رئیسه کمیسیون ویژه اجازه حضور در جلسات را دارند اما نباید به آنها اجازه حاشیه‌سازی داده شود.

وی افزود: البته این نمایندگان پیش از این در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز شرکت می‌کردند اما باتوجه به این‌که کمیسیون ما یک کمیسیون تخصصی بود،‌ اجازه نمی‌دادیم این نمایندگان غیرمتخصص بیش از حد در مسائل ورود کند٬ اما حالا باتوجه به حضور آقای زاکانی و دیگر دوستان در کمیسیون، این اجازه به آنان داده می‌شود و خیلی وقت‌ها هم محل مشورت قرار می‌‌گیرند. مسئله این است که این نمایندگان غیرعضو با پیش کشیدن مسائل جانبی،‌ کمیسیون ویژه را از هدف خود دور می‌کنند. 

مجلس تصمیم‌گیرنده نهایی درباره برجام است،‌ نه کمیسیون ویژه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وظایف کمیسیون ویژه، اعلام کرد: تنها وظیفه‌ای که به کمیسیون ویژه محول گردیده، بررسی برجام است، نه این‌که مسائل ۲۰سال گذشته را پیش بکشد یا برای دولت حاشیه‌سازی کند. در هر صورت،‌ کمیسیون تنها باید در این خصوص که برجام در چارچوب منافع ملی هست یا خیر گزارش خود را بدهد و نظر نهایی درخصوص برجام نیز نه توسط ۱۵ نماینده کمیسیون ویژه، بلکه از سوی تمامی نمایندگان مجلس اعلام می‌شود.

کمیسیون ویژه در دعوت از میهمانان جلسات دقت کند

شوهانی اضافه کرد: کمیسیون ویژه باید با دقت بیشتری میهمانان جلسات را گزینش کند. برای بررسی برجام باید اعضای تیم مذاکره‌کننده دعوت شوند، نه این‌که هرکسی را که دوست دارد، دعوت کنند. ضمن آنکه حاشیه‌سازی برای برجام نه به نفع توافق و دولت است، نه به نفع مردم و منافع ملی و نه به سود مجلس و حتی کمیسیون ویژه. 

این نماینده مجلس با تاکید بر بررسی به‌دور از تنش و حاشیه برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در طول بیش از ۲۰ماه، اعلام کرد: اعضای کمیسیون ویژه باید سلایق و رویکرد سیاسیشان را کنار بگذارند و با عطف توجه به متن توافقنامه و با دعوت از آقای ظریف و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده‌ای که در دسترسی به این متن نقش داشتند، گزارش خود را تقدیم مجلس کنند.

اعضای کمیسیون ویژه مانند رسایی و کوچک‌زاده فکر نمی‌کنند

وی با انتقاد از حاشیه‌سازی برخی نمایندگان غیرعضو کمیسیون ویژه در شبکه‌های اجتماعی یادآور شد: حاشیه‌سازی و بیان جزئیات مذاکرات در شبکه‌های اجتماعی به نفع مذاکرات، دولت و مجلس نیست. به هرحال هیات‌رئیسه، سخنگو و اعضای کمیسیون ویژه مشخصند و اعضای کمیسیون ویژه مانند رسایی و کوچک‌زاده فکر نمی‌کنند و بسیاری از آنان افراد منصف و متخصص‌اند و باید فضا را به‌سمتی ببرند که در راستای منافع ملی باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: قانون و اخلاق حکم می‌کند که نمایندگان غیرعضوی که در جلسات شرکت می‌کنند، به اهداف و برنامه‌های کمیسیون متعهد باشند. هیات رئیسه و کمیسیون می‌توانند مصوب کنند که تنها سخنگو و اعضا مواضع کمیسیون را مطرح کنند و اعلام کنند که نظرات دیگران سندیت ندارد. البته آقای کوچک‌زاده و رسایی همچون دیگر نمایندگان حق دارند نظر شخصی‌شان را بیان کنند اما حق ندارند به‌نام کمیسیون مسائل را در رسانه‌ها مطرح کنند.

رسایی و کوچک‌زاده پیش از این نیز مسائل محرمانه را رسانه‌ای می‌کردند

وی با اشاره به جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای یادآور شد: در جلساتی که ما با اعضای تیم مذاکره‌کننده داشتیم، بسیار پیش می‌آمد که دکتر ظریف یا دیگران مسائلی را می‌گفتند و در ادامه خواهش می‌کردند این بخش از صحبت‌ها رسانه‌ای نشود اما این نمایندگان دقیقاً‌ همان بخش‌ها را رسانه‌ای می‌کردند و دنبال این بودند که اطلاعات خاصی را به‌دست بیاورند و از آن استفاده کنند.

زاکانی نباید تحث تاثیر دوستانش قرار بگیرد

نماینده مردم ایلام با اشاره به حواشی مربوط به برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و ممانعت زاکانی از حضور بعیدی‌نژاد در این برنامه تلویزیونی، تصریح کرد: اگر نگاه اعضای کمیسیون ویژه، نگاهی که مقام معظم رهبری به تیم مذاکره‌کننده دارند، باشد و آنها را افرادی امین، شجاع، متخصص و باتقوا بدانند، چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید.

شوهانی در پایان تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده در جلساتی که نه بنده نه آقای رسایی و کوچک‌زاده و دیگران حضور نداشتیم، با اعضای ۵+۱ مذاکره کرده و به نتایجی رسیده‌اند و طبیعتاً کسانی که در آن جلسات حضور داشته، باید درخصوص متن توافقنامه توضیح دهد. بنابر این آقای زاکانی به‌عنوان رئیس کمیسیون ویژه باید فراتر از رویکردهای سیاسی و جناحی رفتار کند و تحت تاثیر فضاسازی‌هایی که ازسوی دوستانش مطرح می‌شود، قرار نگیرد و به دنبال منافع ملی باشد.

کد خبر : ۳۰۳۲۳۳