خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با همتای جمهوری چک:

ایران به‌عنوان بازیگر صلح و ثبات٬ آماده همکاری‌های بین‌المللی است

وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران به عنوان یک بازیگر جدی، ثبات‌خواه و صلح‌خواه در منطقه آماده است با همسایگان و جامعه بین‌المللی همکاری کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ محمدجواد ظریف ظهر امروز در نشست خبری مشترک خود با لوبومیر زائورالک وزیر خارجه جمهوری چک در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایران ثابت کرده است دولتی است که به صورت مستمر با خشونت، افراط و تروریست مبارزه کرده است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های آمریکا در منطقه باعث دامن‌زدن به خشونت و افراط شده است، اظهار داشت: وزیر خارجه آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند حامیان آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم از افراطف حمایت می‌کنند و به ایشان توصیه می‌کنم به جای زدن حرف‌های نامربوط برای خشنود کردن حامیانشان واقعیت‌های منطقه و وضعیتی که موجب موج وحشتناکی از مهاجرت آوارگان به نقاط مختلفی از جهان شده و برخورد درستی با آن صورت نگرفته است را درک کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: این در حالی است که ایران در طول سی و چند سال گذشته میزبان میلیون‌ها نفر از کسانی بوده‌اند که به خاطر وضعیت منطقه به ایران آمدند. در حالی‌که برخی از کشور‌ها به خاطر چند ده نفر سروصدا راه انداختند. اکنون وقت آن رسیده است که همگی با یک صدای واحد در مبارزه با افراط و خشونت گام برداریم.

ظریف تاکید کرد: ایران به عنوان یک بازیگر جدی، ثبات‌خواه و صلح‌خواه در منطقه آماده است با همسایگان و جامعه بین‌المللی همکاری کند و از همسایگان می‌خواهیم این سیاست را دنبال کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سفر کنونی وزیر امور خارجه چک پس از بیش از ۲ دهه به ایران صورت گرفته است٬ آیا قرار است تا تحولی در روابط دو کشور ایجاد شود، تصریح کرد: ما از سفر وزیر خارجه چک به ایران استقبال می‌کنیم و این شروع جدیدی در روابط دو کشوراست و ما امیدواریم با گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی و تعامل سیاسی زمینه را برای تقویت روابط دوجانبه فراهم شود.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم روابط دو کشور رو به جلوست، یادآور شد: این شروع جدیدی است. تجّار ایرانی و اهل چک همدیگر را از گذشته می‌شناسند و امیدوارم این سفر در این ایجاد روابط تسهیل‌کننده باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار اهل چک در رابطه با سفر چندی پیش وی به سوریه و احتمال همکاری تهران و واشنگتن در مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: پیشنهاد ایران همواره احترام به حق مردم هر کشور برای تعیین سرنوشتشان، مبارزه با خشونت و جلوگیری از کشتار است.

ظریف افزود: در رابطه با سوریه معتقد هستم باید به خشونت پایان داده شود و گفت‌وگو میان مردم سوریه و تمامی علاقمندان به این کشور صورت بگیرد و آشتی ملی با حضور همه مردم سوریه و نظر آنها شکل بگیرد. امیدواریم جامعه جهانی با این درک که کمک به افراط و متبلور ساختن پایه‌های دولت‌ها در خدمت هیچ کسی نیست، هرچه سریع‌تر از اقداماتی که به گسترش خشونت و افراط موجب می‌شود پایان داده و جلوگیری کنند.

وزیر خارجه کشورمان با یادآوری مجدد مبنی براینکه ایران پیشگام مبارزه با تروریسم، خشونت و افراط در منطقه بوده٬ ابراز داشت: کسانی که علاقمند هستند تا به مبارزه با خشونت و افراط بپیوندند باید از کمک به تروریسم جلوگیری کنند و این کمک صرفاً نظامی نیست و باید در ابعاد سیاسی و فرهنگی نیز ادامه یابد.

وی اضافه کرد: در سفرهای پیشینم با کشورهای موثر در این باره گفت‌وگو کردم و امیدواریم این گفت‌وگو به گسترش ثبات کمک کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی‌اش از سفر ملک سلمان پادشاه عربستان به آمریکا نیز بیان کرد: ما برخلاف دیگران بر روی روابط دو جانبه کشور‌ها با یکدیگر دخالت نمی‌کنیم٬ ولی توصیه می‌کنیم که آن‌ها به جای دنبال کردن سیاست‌هایی که به خشونت و افراط دامن زده می‌شود به ندای ایران که ندای صلح، ثبات و آرامش در منطقه است بپیوندند.

ظریف با بیان اینکه تمامی کشورهای منطقه با خطرهای مشترکی روبرو هستند، عنوان کرد: خطر افراط همه کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه را تهدید می‌کند. بنابراین لازم است همسایگان واقعیت‌ها را ببینند و متوجه آثار سیاست‌های غلط خود در گذشته بشوند. معتقدیم هیچ وقت انتخاب یک راه و روش صحیح دیر نیست.

کد خبر : ۳۰۲۹۷۱