خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر ملک‌سلمان به آمریکا٬ زمینه‌ساز گفت‌وگوی تهران - ریاض است

یک استاد روابط‌بین‌الملل گفت:کشورهای مخالف توافق در منطقه، دوست ندارند برجام اجرا شود ولی واقعیات توافق آثار خود را به آنها تحمیل خواهد کرد و آنها مجبور خواهند شد با ایران گفت‌وگو کنند.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر ملک سلمان پادشاه عربستان به آمریکا گفت: هرچند که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در رابطه با مسئله هسته‌ای ایران بوده است‏، امور آثار آن به مسئله مسائل منطقه‌ای و خاورمیانه قابل تسری است.

وی با اشاره به اینکه روابط ایران و آمریکا پس از توافق هسته‌ای به سمت همگرایی در عرصه‌های مختلف در حال حرکت است‏، اظهار داشت: این حرکت به سوی همگرایی موجب نگرانی برخی از کشورهای منطقه‏، سردرگمی کشورهای اروپایی متحد آمریکا و کشورهای رقیب آمریکا یعنی روسیه و چین شده است و آنها می‌خواهند بدانند مسیر روابط ایران و آمریکا به چه سمت و سویی می‌رود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با یادآوری اختلاف‌های آمریکا و عربستان در رابطه با مذاکرات و توافق هسته‌ای تصریح کرد: پادشاه عربستان و رئیس جمهور آمریکا در این سفر می‌کوشند تنش‌های موجود میان دو کشور را مدیریت کرده و به ترسیم نقشه راه جدید روابط دو کشور بپردازند.

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که جایگاه ایران در نقشه راه روابط ریاض و واشنگتن کجاست؟ خاطرنشان کرد: آمریکا به عربستان‏ به عنوان کشوری مهم نگاه می‌کند که سال‌ها همراهی و هم‌پیوستگی خود را به آمریکا نشان داده است٬ اما آمریکا براساس منافع ملی و امنیت کلان خود به اصلاح استراتژی سیاست خارجی خود دست زده است. خاورمیانه برای آمریکا اوّلیت دارد ولی اولویت ندارد. اولویت کنونی آمریکا در شرایط امروز چین است و آمریکا سیاست چرخش به شرق را در پیش گرفته است٬ بنابراین در این راستا تلاش می‌کند یک نظم جدید مبتنی بر رفع اختلاف‌ها با ایران را ایجاد کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در این چارچوب بر عربستان برای گفت‌وگو با ایران فشار می‌آورد؟ ابراز داشت: آمریکا تلاش می‌کند اختلاف‌های کنونی در خاورمیانه را به نوعی مدیریت کرده تا اثری منفی بر برجام وارد نشود و با در نظر گرفتن این مسئله‏، این سفر می‌تواند زمینه‌ساز گفت‌وگوی تهران و ریاض شود.

مطهرنیا در ادامه، در پاسخ به این سوال که آیا عربستان به فشار آمریکا برای گفت‌وگو با ایران تن خواهد داد؟ یادآور شد: هم‌اینک منطقه دچار درگیری‌های بسیاری شده است که ادامه یافتن آن به نفع هیچ‌یک از بازیگران نخواهد بود. عربستان در شرایط کنونی از نظر عملیاتی کنار گذاشته شده است٬ بنابراین سعی می‌کند ایجاد نظم منطقه‌ای جدید را برعهده نظام بین‌الملل واگذار کند.

وی با بیان اینکه ایران در مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت از خود جدیت نشان داده است‏، عنوان کرد: ایران به دنبال ایجاد مبتنی بر همکاری منطقه‌ای است. در حالی که عربستان هرچند در سیاست اعلانی خود برای مبارزه با تروریسم اعلام همکاری  می‌کند٬ ولی در سیاست اعمالی‏، زمینه‌ساز رشد تروریسم شده است.

این کار‌شناس مسائل منطقه‌ای با پیش‌بینی ایجاد مذاکراتی میان ایران و کشورهای عربی بر اساس مدل مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بیان کرد: هرچند که کشورهای مخالف توافق در منطقه، دوست ندارند برجام اجرا شود٬ ولی واقعیات توافق آثار خود را به آنها تحمیل خواهد کرد و آنها مجبور خواهند شد با ایران گفت‌وگو کنند.

کد خبر : ۳۰۲۶۱۵