خبرگزاری کار ایران

به‌منظور تبادل‌نظر با مقام‌های کشورمان انجام شد؛

دیدار رئیس کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد با عراقچی

رئیس کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد با معاون حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایلنا٬ پدرو کمیساریو رئیس کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد که به‌منظور آشنایی با عملیات مربوط به پناهندگان افغان در جمهوری اسلامی ایران و تبادل نظر با مقام‌های کشورمان قبل از نشست مقام‌های عالی‌رتبه کمیساریا در خصوص «وضعیت پناهندگان افغان» به ایران سفر کرده، با عباس عراقچی معاون حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

عراقچی در این دیدار ضمن اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان کشورهای منطقه بویژه پناهندگان افغانی در بیش از سه دهه گذشته، اظهار داشت: ما در شرایطی که با مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی صدام علیه ایران و تحریم های ناعادلانه مواجه بودیم از جمعیت چند میلیونی پناهندگان در کشورمان میزبانی نمودیم.

معاون حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه افزود :سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حوزه پناهندگان مبتنی بر بازگشت داوطلبانه آنها به وطنشان بوده و معتقدیم پناهندگان افغانی با تجربه و تخصصی که در کشور ما کسب کرده اند، می توانند نیروهای کار آمدی برای بازسازی کشورشان باشند. تنها راه موفقیت افغانستان، بازسازی این کشور است و با توسعه افغانستان بستر فعالیت گروه های تروریستی نظیر طالبان، القاعده و داعش نیز از بین می رود. مسئولیت ما و همه دنیا این است که شرایط بازگشت پناهندگان به کشورشان را فراهم نماییم تا آنها در بازسازی وطن خود ایفاء نقش نمایند.

عراقچی در ادامه اظهار داشت در این وضعیت، تصمیم به برگزاری نشست مقام‌های عالی‌رتبه کشورها توسط کمیساریا که در مهرماه 1394 در ژنو برگزار خواهد شد، یک تصمیم صحیح در زمانی مناسب است و ما آمادگی خود را برای حضور در این نشست و همکاری در راستای برگزاری موفق آن، اعلام می کنیم.  

در این دیدار رئیس کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به میزبانی سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران از انبوه پناهندگان افغانی طی بیش از 30 سال  گذشته علیرغم مشکلات موجود، اظهار داشت :اقدامات ایران در کمک و حمایت از پناهندگان افغان یک نمونه مثال زدنی و درخشان برای جامعه بین الملل محسوب می شود. وی اضافه کرد کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشست مقامات عالیرتبه سال جاری کمیساریا را که قرار است در زمان برگزاری شصت و ششمین اجلاس سالانه کمیته اجرایی کمیساریا در مهر ماه 1394 در ژنو برگزار گردد، به موضوع «وضعیت پناهندگان افغان» اختصاص داده است.

آقای پدرو کمیساریو افزود: اختصاص این نشست به وضعیت پناهندگان افغان در راستای جلب توجه مجدد جامعه بین المللی به وضعیت پناهندگان افغان و یافتن راه حل های پایدار برای آنها با هدف بازگشت پناهندگان به موطن خود وجذب آنها در جامعه افغانستان صورت می گیرد. از دیگر سو، نشست مزبور فرصتی را برای جامعه بین الملل فراهم می نماید تا با کمک ها و خدماتی که کشورهای میزبان بویژه جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان افغانی طی سالیان متمادی ارائه نموده است، آشنا گردند. رئیس کمیته اجرایی کمیساریا همچنین خواستار مشارکت فعال جمهوری اسلامی ایران در نشست مقامات عالیرتبه در راستای پیشبرد اهداف نشست شد.

کد خبر : ۳۰۱۳۹۳