خبرگزاری کار ایران

آیت الله اراکی:

تطهیر جامعه بشر توسط آل محمد(ص) صورت می‌گیرد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: راز برگزیدگی آل محمد(ص) این است که تطهیر جامعه بشر به وسیله این نسل انجام می شود.

به گزارش ایلنا، مراسم غبار روبی آستان مقدس حضرت موسی مبرقع(ع) و امام زادگان چهل اختران قم شامگاه شنبه با حضور آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب برگزار شد.

آیت الله اراکی طی سخنانی در این مراسم با اشاره به آیه 33 سوره آل عمران (إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ) و بیان اینکه خداوند متعال در قران کریم دو گونه برگزیدگی را مطرح می‌فرماید، گفت: یک برگزیدگی فردی که در این آیه می‌فرماید حضرت نوح(ع) و حضرت آدم(ع) برگزیده خداوند هستند و بعد در ادامه این آیه وقتی به حضرت ابراهیم(ع) می‌رسد می‌فرماید «آل ابراهیم»، بنابراین ما در جهان آفرینش علاوه بر برگزیدگی فردی یک برگزیدگی خانوادگی هم داریم.

 وی افزود: خداوند آل ابراهیم را چنین توصیف می کند (ذُرِّیَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ) این سلسله همانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند و بخشی از آن بخش دیگری است به عبارت دیگر سلسله آل ابراهیم آنچنان سلسله‌ای است که بخشی از این سلسله به بخش دیگر متصل است.

آیت الله اراکی گفت: رسول اکرم(ص) در وصف صدیقه کبری(س) فرمود (فاطمة بضعة منّی) اشاره به همین آیه است. همچنین آنجا که رسول اکرم(ص) در وصف حضرت علی (ع) فرمود (علیّ منّی و انا من علی) و یا در وصف امام حسن(ع) (حسن منی و انا من حسن) و یا در وصف امام حسین(ع) فرمود (حسین منی و انا من حسین) در حقیقت این فرمایشات رسول اکرم(ص) تفسیری از آیه کریمه (إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ) است.

وی افزود: راز برگزیدگی آل ابراهیم این است که این سلسله، سلسله ای است که برخی از این سلسله از برخی دیگر است. البته یک تبصره نسبت به برگزیدگی آل ابراهیم وجود دارد و آن این است خداوند فرمود ما وقتی آل ابراهیم را برگزیدیم ابتدا این برگزیدگی خانوادگی در آل اسحاق صورت گرفت ، سپس ما این برگزیدگی را از آل اسحاق پس گرفتیم. بنی اسرائیل در بدو امر برگزیده بودند امامان و انبیایی از بنی اسرائیل داشتیم ولی بعد، این برگزیدگی از آنها ستانده شده و آنجا که قرآن کریم می فرماید (فخلف من بعدهم خلف أضاعوا الصلاة واتبعوا الشهوات) یا در سوره آل عمران می فرماید (قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء) بعد از حضرت عیسی (ع) نبوت و امامت کلا از بنی اسرائیل و به فرزندان اسماعیل که همان رسول اکرم(ع) و آل بیت او می باشد، منتقل شده است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه سلسله آل محمد(ص)، همان حضرت محمد(ص) و علی (ع) و فرزندان امیر المومنین(ع) هستند، گفت: این سلسله برگزیدگانی هستند که راز این برگزیدگی این است که تطهیر جامعه بشر به وسیله این نسل انجام می شود.

دبیرکل مجمع با بیان اینکه امامت و برتری آل‌ابراهیم به فرزندان پیامبر اسلام(ص) رسیده است، افزود: این آل، برگزیده سراسر جهان هستی است و خدای متعال می‌فرماید (فقد آتینا آل ابراهیم الکتاب و الحکمه و آتیناهم ملکا عظیما) ما به این آل ملک و سلطنت دادیم و این سلطنت همان امامت و رهبری جامعه به سوی حق و حقیقت است، تمام خیر و تمام فضیلت از این خانه و خانواده به همه جهان هستی پخش شده است.

آیت‌الله اراکی در ادامه با بیان اینکه، اسلامی که در شرق عالم اسلام گسترش پیدا کرده مدیون امام زاده موسی مبرقعی(ع) و فرزندان این امام زاده است، گفت: اولاد حضرت موسی مبرقعی(ع) نقش عظیمی در گسترش اسلام در ایران و همچنین شرق جهان اسلام تا اندونزی داشته است.

دبیرکل مجمع گفت: فرزندان و نوادگان امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) به کشورهای همچون عراق، ایران، مصر، شمال آفریقا، پاکستان، مالزی و اندونزی برای نشر معارف اسلامی مسافرت کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه این مراسم آیت الله اراکی به غبارروبی آستان مقدس حضرت موسی مبرقعی(ع) و امام زادگان چهل اختران پرداختند

کد خبر : ۳۰۱۱۲۸