خبرگزاری کار ایران

از سوی سفیر ایران در آذربایجان مطرح شد:

تکذیب ارتباط ایران با پ.ک.ک/ تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد ایران‌هراسی در جهان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر حمایت ایران از «پ.ک.ک.» را تکذیب کرد.

به گزارش ایلنا، محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سامانه هفته ایچی در پاسخ به پرسشی در مورد اخبار برخی رسانه‌های غربی مبنی بر حمایت ایران از «پ.ک.ک.»، ضمن تکذیب این قبیل اخبار گفت: مناسبات ایران با ترکیه استراتژیک است و خواست ما همواره این است که در ترکیه همواره ثبات و امنیت حاکم باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایران با «پ.ک.ک.» ارتباط نداشته و حمایت از تروریسم به طور کلی مخالف بینش‌های انقلاب اسلامی است، انتشار این قبیل اخبار را بخشی از سیاست رسانه‌ای غرب دانست و افزود: آنها با هدف ایجاد افتراق و اختلاف این سیاست خبری را دنبال می‌کنند.

پاک‌آیین گفت: ما معتقدیم برای مبارزه با تروریسم یک عزم جهانی لازم است و باید در این مبارزه، تمامیت ارضی کشورهای منطقه مورد حمایت قرار گیرد و همانند همیشه با تروریسم مبارزه کرده و خواهیم کرد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان به تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد ایران‌هراسی در جهان اشاره کرد و گفت: این رژیم جعلی با پخش شایعه تلاش می‌کرد به جهانیان القا کند که ایران قصد تولید سلاح هسته‌ای دارد و در چارچوب مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 روشن شد که ایران چنین قصدی نداشته و فعالیت‌های هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز است.

وی افزود: به همین خاطر است که برخی کشورها هم‌اکنون برای بهبود روابط خود با ایران تلاش می‌کنند و افزایش سفر مسئولان کشورهای اروپایی به ایران نیز نمونه‌ای از این روند به شمار می‌آید.

پاک‌آیین سیاست اصولی کشورمان برای گسترش روابط متقابل با همه کشورهای جهان به استثناء رژیم صهیونیستی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: ما طرفدار تعطیلی سفارتخانه‌های کشورهای خارجی نیستیم و از فعالیت‌های دیپلماتیک در چارچوب قواعد بین‌المللی حمایت می‌کنیم. البته برخی از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس نیز مقاطعی سفارتخانه‌های خود در تهران را بستند و با گذشت زمانی مجدداً آن‌ها را بازگشایی کردند.

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان به برخی محدودیت‌ها در روابط بین ایران و آذربایجان در زمان تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: پس از لغو تحریم‌ها، مناسبات اقتصادی ایران با همه کشورهای جهان از جمله با آذربایجان جهش خواهد داشت. در مرحله اول همکاری ما در زمینه بانکی باید توسعه یابد و آماده گسترش روابط خود در زمینه‌های انرژی، تجاری، حمل و نقل و گردشگری با آذربایجان هستیم.

وی افزود: ما می‌توانیم برای سرمایه‌گذاران آذربایجان شرایط مناسبی جهت سرمایه‌ گذاری در مناطق آزاد اقتصادی ماکو و ارس و حوزه‌های دیگر ایران مانند خلیج فارس و مناطق نفت‌خیز فراهم کنیم. همچنین سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند در همین زمینه‌ها در آذربایجان سرمایه‌گذاری کنند. طبعاً در این صورت، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور نیز گسترش خواهد یافت.

پاک‌آیین به حجم بالای سفر اتباع بین دو کشور نیز اشاره کرد و از تلاش‌ها برای تسهیل تردد اتباع بین دو کشور خبر داد و گفت: علاوه بر امکان تردد زمینی و هوایی اتباع دو کشور؛ تلاش می‌کنیم با تامین کشتی‌های مسافربری لازم در مسیر باکو - انزلی امکان تردد دریایی را نیز برای شهروندان دو کشور فراهم کنیم.

وی از افزایش 10 درصدی، تعداد مسافران آذربایجانی در سفر به ایران خبر داد وگفت: سالانه حدود یک میلیون تبعه آذربایجان به ایران و 200 هزار تبعه ایران به آذربایجان سفر می کنند. البته علت کمبود مسافران ایرانی به آذربایجان اعمال رژیم ویزا از سوی دولت آذربایجان می باشد. معتقدم که در صورت لغو رژیم ویزا، تعداد مسافران و گردشگران ایرانی به آذربایجان نیز افزایش خواهد یافت.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در پایان از افتتاح نمایندگی شرکت‌های گردشگری ایران در باکو در آینده خبر داد و گفت: فکر می‌کنم که با آغاز به فعالیت این شرکت، مردم آذربایجان درباره مکان‌های دیدنی ایران اطلاعات بیشتری بدست خواهند آورد.

کد خبر : ۳۰۰۸۱۵