خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری /مشروح/

ارتقای روابط با انگلستان به‌تدریج انجام می‌شود/ برجام صدای تندرو‌ها را درآورده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مانعی برای ارتقا رابطه با انگلستان نیست ولی آنچه مسلم است این اقدام متناسب با روند‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود پاسخگوی سوال‌های خبرنگاران بود.

توضیح در مورد مصاحبه وزیر امور خارجه

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یکی از سایت‌ها در مورد تحویل گرفتن ویرانه گفت: اظهارات دکتر ظریف در برخی رسانه‌ها دقیق منتشر نشده و در متن کامل مصاحبه و در مسیر پرسش و پاسخ‌ها توضیح ایشان برهان متقابل این جمله است که در تکمیل آن نیز سابقه فعالیت خود در وزارت خارجه و شناخت این وزارت و حضور مجموعه‌ای از همکاران بسیار خوب و علاقمند به منافع ملی را مورد تاکید قرار داده‌اند.

 سفارت‌های ایران و انگلیس به‌تدریج به سمت ارائه وظایف کامل پیش خواهند رفت

وی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی سفارت‌های ایران و انگلیس نیز ابراز داشت: طی هفته‌های گذشته پس از چهار سال سفارتخانه‌های دو کشور به صورت همزمان بازگشایی شده است و کاردارهای غیرمقیم عهده‌دار مسئولیت سفارت خانه‌های دو کشور شدند.

افخم اضافه کرد: سفارتخانه‌ها در شرایط کنونی به تدریج به سمت ارائه وظایف کامل پیش خواهند رفت و هم‌اینک سفارتخانه ما در لندن تمامی خدمات لازم و کنسولی را به ایرانیان مقیم انگلیستان ارائه می‌دهد و انگلیسی‌ها نیز باید شرایط لازم را فراهم کند.

توضیح بازگشایی سفارت انگلستان

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۰ در رابطه با ارتباط با انگلستان نیز یادآور شد: مصوبه مجلس مورد توجه ماست. هم اینک گام جدیدی در روند دو کشور ایجاد شده است و اگر روابط دو کشور به سمت ارتقا حرکت کند این مساله در زمان خود بررسی خواهد شد.

سیاست‌های انگلستان و استفاده از ظرفیت‌های رابطه با ایران

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر ایکه وزیر امور خارجه انگلستان مدعی شده است که ایران در سیاست‌هایش در رابطه با اسرائیل تغییراتی انجام داده آیا این مساله صحت دارد٬ بیان کرد: ما این خبرسازی‌ها را رد کرده‌ایم. در سفر آقای هاموند به تهران٬ ایشان گفت‌و‌گوهایی با مسئولان کشور در رابطه با ظرفیت‌های دوجانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای همچون مبارزه با داعش و تروریسم داشتند و درباره اسرائیل صحبتی نشد و این صحبت‌ها رد می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در نشست خبری آقای ظریف و هاموند نسبت به اختلاف‌های باقیمانده میان ایران و لندن صحبت شد این اختلاف‌ها چیست٬ یادآور شد: فعلا اولین قدم برداشته شده است این مساله به صورت تدریجی دنبال شد و مسیری که ادامه دارد با نگاه به آینده است و ما تدریجی و واقع‌بینانه پیش خواهیم رفت. احترام متقابل اصلی اساسی در عصر جدید روابط دو کشور است و ما این مسئله را که فعلا در سطح کاردار باقی مانده‌ایم٬ مانع نمی‌بینیم٬ بلکه مسیری است که باید ادامه یابد.

مانعی برای ارتقا روابط با انگلستان نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه مجلس مانعی برای ارتقای روابط ایران و انگلستان در سطح سفیر است؟ عنوان کرد: مانعی برای ارتقا نیست ولی آنچه مسلم است این اقدام متناسب با روند‌ها صورت می‌گیرد. ضمن اینکه ما در این مسیر مشورت و رایزنی با مجلس شورای اسلامی را مد نظر خواهیم داشت.

کمیسیون مشترک برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل

این مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا نخستین کمیسیون مشترک برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود٬ در صورت پاسخ بلی سطح آن چیست٬ گفت: برنامه‌ریزی شده است تا نخستین کمیسیون مشترک برجام در حاشیه مجمع عمومی در سطح معاونان باشد و ماموریت‌ها و همچنین کارگروه‌های زیر نظر این کمیسیون را مورد بررسی قرار دهد. فعلا برگزاری این نشست در دستور کار کشورهاست٬ ولی زمان برگزاری آن قابل اعلام نیست.

خبر چهار ماهیگیر آذربایجانی برای تحریک فضای دو کشور بود

خبرنگار آذربایجانی مدعی شد که چهار ماهیگیر آذربایجانی در هفته‌های گذشته توسط نیروهای مرزبانی ایران دستگیر و ناپدید شده‌اند که افخم پاسخ داد: خبرسازی‌ها به این سمت رفته است٬ اما هنگامی که مسئولان آذربایجانی در این موضوع به ما مراجعه کردند٬ ما بلافاصله به نهادهای ذیربط اطلاع دادیم و طبق آخرین اطلاعات آنها به سلامت به آذربایجان رفته‌اند و این خبرسازی‌ها برای تحریک فضای دو کشور بوده است.

ایران از رد شدن برجام در کنگره نگرانی ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از رد شدن برجام در کنگره نگرانی دارد؟ تصریح کرد: ما نگرانی نداریم. ما مسیری را طی کرده‌ایم که بر اساس اراده سیاسی بوده و به برجام رسید. این توافقی است که بر اساس راهبرد بردبرد است که یک فرصت پیش‌رو که روی جامعه بین‌المللی که البته مورد استقبال نیز قرار گرفت.

برجام فرصتی است که صدای تندرو‌ها را درآورده است

اگر توافق نیز در کنگره رد شود٬ باید کسانی نگران باشند که آثار رد شدن آن برخلاف منافع آنهاست. برجام فرصتی است که صدای جنگ‌طلبان و تندرو‌ها را درآورده و آنها برجام را برخلاف منابع خودشان مشاهده می‌کنند.

وی درباره ادعای یکی از سناتورهای امریکایی مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید نسبت به ایران پس از تایید یا رد برجام خاطرنشان کرد: مقطع زمانی بررسی برجام ۱۷ سپتامبر اعلام شده و تا آن زمان اظهارنظرهایی صورت می‌گیرد و اگر قرار باشد با اظهارنظر هر سناتوری واکنش نشان بدهیم٬ مناسب نیست. این مسائل داخلی آمریکاست.

سفر رئیس‌جمهور اتریش به تهران

رئیس مرکز دیپلماسی وزارت امور خارجه درباره زمان سفر رئیس‌جمهور اتریش به تهران ابراز داشت: ‌قرار راست ایشان سفری به تهران داشته باشند٬ ولی بگذارید زمان‌بندی این سفر توسط دفتر ریاست جمهوری اعلام شود.

زخمی شدن خبرنگار ایران در لاذقیه سوریه

افخم درباره زخمی شدن خبرنگار ایران در لاذقیه سوریه نیز بیان کرد: ما ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی در حمله به مردم غیرنظامی و خبرنگاران خواستار توجه بین‌المللی برای حل این مسئله هستیم.

اصول ما در سیاست خارجی تغییر ناپذیر است

خبرنگاری مدعی شد که مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند که باید راه‌های نفوذ آمریکا به منطقه بسته شود٬ برنامه وزارت خارجه در این باره چیست که سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: مقام معظم رهبری گفتند: ما راه‌های نفوذ آمریکا را بستیم. «بستیم» با «بسته شود» فرق می‌کند. چون راه‌های نفوذ آمریکا بسته شده٬ باید نگرانی کمتری در این باره وجود داشته باشد. اصول ما در سیاست خارجی تغییر ناپذیر است و همه دولت‌ها نیز به آن توجه داشته‌اند. در مذاکرات هسته‌ای نیز بنا به حساسیت‌ها به این مسئله توجه شد و هوشیاری بیشتری نیاز بود که با مدیریت عالی کشور و با هوشمندی و درایت کارگزاران عمل شد و جای نگرانی نیست. ما اصولی داریم که بر اساس آن عمل می‌کنیم و روابطمان را با کشورهای خارجی تنظیم می‌کنیم.

انتخابات زودهنگام پارلمانی ترکیه مسئله داخلی این کشور است

وی درباره انتخابات زودهنگام پارلمانی ترکیه نیز یادآور شد: این از مسائل داخلی ترکیه است و در این باره دخالتی نمی‌کنیم.

سفر زمینی به ترکیه نداشته باشید

این مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه درباره حمله به شهروندان و کامیون‌های ایرانی در ترکیه نیز گفت: ما به هموطنانمان توصیه کردیم که سفر زمینی به ترکیه نداشته باشند و حداقل امکان به صورت هوایی به این کشور سفر کنند. همچنین گفت‌و‌گوهایی با سفیر ترکیه در تهران در این باره داشته‌ایم تا این مساله تکرار نشود و دریافتیم که دولت ترکیه نسبت به این مساله اهتمام دارد و امیدواریم شاهد تکرار این مسائل نباشیم.

همکاری با کشورهای منطقه از اولویت‌های وزارت خارجه است

افخم در پاسخ به این سوال که آیا قرار است گفت‌و‌گوهایی میان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صورت بگیرد٬ گفت: همکاری با کشورهای منطقه جزو اولویت‌های ما بوده و از سیاست‌های اصولی ما مذاکره و همکاری با آنهاست. ثبات آن‌ها برای ما مهم است و در سایه گفت‌و‌گو امکان ثبات و یافتن راه حل‌ها برای حل بحران‌ها وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران به سیاست‌های اصولی خود پافشاری می‌کند ما خواهان گفت‌و‌گو با آن‌ها هستیم و امیدواریم صفحات جدیدی برای همکاری در منطقه میان کشور‌ها ورق بخورد.

اقدامات ایران برای حل بحران یمن

وی درباره آخرین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حل بحران یمن نیز اظهار داشت: گفت‌و‌گوهایی که در قالب سفر وزیر امور خارجه به کشورهای دیگر یا در سطوح مختلف انجام می‌شود که در این سفر‌ها علاوه بر مسائل دو جانبه نگاه به حل بحران‌های منطقه‌ای نیز وجود دارد. ما نگرانی‌هایی در رابطه با تروریسم داریم و در سفرهای آقای ظریف که دور بعدی آنها به زودی انجام می‌شود٬ علاوه بر تشریح نتایج برجام، توجه به ظرفیت گفت‌و‌گو بر حل بحران‌ها نیز مورد توجه است. در این دوره از سفر‌ها و گفت‌و‌گوی معاونان و سفرا با مسئولان کشورهای مختلف٬ راهکارهای مورد مناسب مورد گفت‌و‌گو قرار می‌گیرد. ما معتقدیم که تقویت دیپلماسی کمک‌کننده است تا بتوان به راهکار جدیدی برسیم.

سفر ظریف به ترکیه در دستور کار است

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه نیز تصریح کرد: کماکان سفر به ترکیه در دستور کار است و تماس‌هایی در جریان است و در صورت انطباق برنامه‌های وزرای امور خارجه ایران و ترکیه این سفر صورت می‌گیرد.

مذاکره با کشورهای عربی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هنوز در دستور کار  نیست

افخم در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مذاکره شود خاطرنشان کرد: هنوز این مساله را در دستور کار نداریم.

واکنش نسبت به طرح تجزیه عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مطرح‌شدن مجدد طرح تجزیه عراق نیز یادآور شد: خوشبختانه رهبران عراق و مرجعیت این کشور با حساسیت و هوشیاری مسائل عراق را دنبال می‌کنند و این طرح با واکنش رو به رو شد.

وی اضافه کرد: ما خواهان آرامش و حفظ تمامیت ارضی عراق هستیم و با هوشیاری مقام‌های عراق و درایت مرجعیت این مباحث به جایی نمی‌رسد.

حمایت‌ ایران از گروه مقاومت ادامه دارد

این مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه درباره اظهار نظر یکی از مقام‌های دفتر سیاسی حماس مبنی بر اینکه کمک‌های ایران به این گروه به شکل محسوسی کاهش یافته است٬ ابراز داشت: حمایت‌های ایران از گروه مقاومت باقی است و خدشه‌ای بر حمایت ما از مقاومت وارد نشده است. در هفته‌های گذشته نیز یکی از اعضای کمیته اجرایی ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین) به ایران آمد و پیام شفاهی رئیس ساف را به ایران آورد. ما امیدوار به وحدت و همدلی همه گروه‌های مقاومت هستیم٬ زیرا وحدت رمز پیروزی است.

گفت‌و‌گو با کشورهای منطقه

افخم در پاسخ به این سوال که آیا قرار است مدل گفت‌و‌گوهای هسته‌ای در رابطه با حل مسائل منطقه‌ای دنبال شود؟ ابراز داشت: این مسائل گمانه‌زنی‌های تحلیلگران است و مبنا این است که دیپلماسی آسانی دارد که با استقبال دنیا رو به رو شده است. آنها می‌گویند این مدل می‌تواند برای حل مسائل مطرح باشد٬ اما باید بگویم که مساله گفت‌و‌گو با کشورهای همسایه همواره مطرح بوده و جزو سیاست‌های اصولی ماست.

طرح ایران برای حل بحران سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره طرح به روز رسانی شده ایران در خصوص سوریه نیز بیان کرد: ما راهکارهایی را ارائه کرده‌ایم که مبنای آن خواست مردم سوریه است. ما طرحی را داریم که در حال رایزنی است تا کامل شود و می‌خواهیم با انجام مشورت با طرف‌های موثر امکان عملی شدن آن افزایش یابد.

وضعیت زندانی‌های ایران در زندان‌های آمریکا

وی درباره ایرانیان زندانی در آمریکا نیز عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های ما وضعیت ایرانیان زندانی در آمریکاست که ۱۹ نفر از آنها به اتهام مسائل مرتبط با تحریم‌ها زندانی شده‌اند. حتی برخی از آن‌ها پس از طی شدن محکومیت تحت نظر هستند و آزادی کامل ندارند کار در حال انجام است تا دسترسی‌های کنسولی داشته باشیم و دفاع از زندانیان ایرانی را مطالبه کرده‌ایم و از دولت آمریکا می‌خواهیم هر چه زود‌تر به این مسئله خاتمه بدهد و هیچیک از هموطنان ما در زندان‌های این کشور نباشند.

خبر حضور رهبران پ.ک.ک در ایران نادرست است

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های ترک مدعی شده‌اند که رهبران پ.ک.ک به ایران آمده‌اند آیا این مساله صحت دارد؟ گفت: در نقاط مرزی مسئولان ذیربط حضور دارند و در حال انجام مسئولیتشان هستند و اخباری که در این زمینه منتشر شده٬ نادرست است.

نگاه وزارت خارجه به طرح نماینده دبیر کل سازمان ملل در مورد سوریه

افخم درباره طرح استفان دی‌میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه اظهار داشت: ایشان درباره حل معضل سوریه طرحی را دارند و در این‌باره مشورت‌هایی را نیز با ما داشته‌اند. ما هنوز از همه ابعاد طرح ایشان مطلع نیستیم٬ اما آنچه مطرح شده رگه‌هایی از واقعیت سوریه را در اخود دارد و معتقدیم از طرحی که واقعیات سوریه را در نظر بگیرد در آن امکان پیشرفت وجود دارد.

نقش روسیه برای حل بحران سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد نقش روسیه در حل بحران سوریه نیز تصریح کرد: من سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هستم و درباره این نقش باید شما از مسئولان روس برسید. ولی باید بگویم ما و روس‌ها در دیدگاه‌هایمان اشتراک نظر داریم. در سفر اخیر آقای ظریف علاوه بر اجرایی شدن برجام وزرای امور خارجه دو کشور درباره سوریه نیز تبادل نظر کردند و این گفت‌و‌گو‌ها مثبت بوده است.

کمک برای آسایش بیشتر مردم عراق

افخم در پایان درباره انجام اصلاحات سیاسی در عراق تاکید کرد: این کشور در گذشته با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده و است. علاوه بر مسائل معیشتی و رفاهی عراق با مسائل تروریسم و ناامنی هم رو‌به‌روست و مسئولیت بزرگی بر عهده دولت آقای العبادی قرار دارد. ما از هر کاری که به انسجام و وحدت عراق و همچنین پیشرفت و آسایش و رفاه بیشتر مردم این کشور کمک کند٬ استقبال می‌کنیم. همچنین این اصلاحات مورد استقبال مرجعیت عراق نیز بوده است.

دور بعدی سفرهای منطقه‌ای ظریف

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا٬ مبنی بر اینکه دور آتی سفرهای منطقه‌ای آقای ظریف چه زمانی انجام می‌شود و مقصد آنها کجاست؟ گفت: دور جدید سفرهای آقای ظریف در حال طراحی است و کار‌شناسان این مسئله را دنبال می‌کنند و بگذارید تا نهایی شدن آن این مسئله را مسکوت بگذاریم.

وی با بیان اینکه سفرهای آتی منطقه‌ای ظریف در آینده‌ای نزدیک صورت می‌گیرد٬ اظهار داشت: احتمالا در اوایل هفته آینده این مسئله اطلاع‌رسانی خواهند شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مقصد این سفر‌ها تصریح کرد: این سفر‌ها به کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد.

افخم در پاسخ به این سوال که آقای ظریف روز گذشته گفتند که به غرب آفریقا سفری خواهند داشت٬ آیا این سفر‌ها شامل آفریقا نیز می‌شود٬ خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم سفر آقای ظریف شامل کشورهای اسلامی و دوست ما و شمال آفریقا خواهد بود.

سفر محمود عباس فعلا در در دستور کار نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا٬ درباره اینکه گفته می‌شود که برخی مقام‌های حماس و همچنین محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در آینده‌ای نزدیک به تهران می‌آیند، اظهار داشت: فعلا این مسئله در دستور کار ما نیست،

 

کد خبر : ۳۰۰۳۱۴