خبرگزاری کار ایران

ابوترابی پس از اظهارات وزیر بهداشت:

مدیریت متکی بر منابع، راه اداره کشور نیست/ نظام بهره‌وری را ارتقا دهیم

نایب رییس مجلس تصریح کرد: باید یک نگاه متوازن و معطوف به منابع واقعی بودجه به همه بخش‌های کشور داشته باشیم و نظام بهره‌وری را ارتقا دهیم

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد درحاشیه ارائه گزارش طرح تحول سلامت ازسوی وزیر بهداشت و درمان اظهار داشت: امروز پرداخت بیمار در حوزه‌هایی به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است و در روستا‌ها خدمات ویژه‌ای ارائه می‌شود و همچنین شاهد یک تحول در حوزه خدمات درمانی در کشور هستیم. با این همه نباید فراموش کنیم که همه باید در چارچوب قانون عمل کنیم.

وی افزود: بحث سطح طبقه‌بندی، نظام ارجاع و پزشک خانواده از مسایل مهمی است که ما در قانون برنامه پیش‌بینی کرده‌ بودیم و مسئولان باید در این چارچوب عمل کنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: سوال اینجاست که امروز با چه هزینه‌ای شاهد تحول در حوزه سلامت هستیم؟ در سال ۹۱ بودجه بهداشت و درمان حدود ۱۶هزار میلیارد تومان و در سال ۹۴ بودجه‌ پیش‌بینی شده بیش از ۵۸هزار میلیارد تومان افزایش یافت و همچنان با مشکلات اساسی در بحث بودجه‌ریزی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: عملکرد بودجه سال ۹۴ بی‌شک بالا‌تر از حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان نخواهد بود و این یعنی اگر عملکرد بودجه را در سال ۹۴ حتی ۲۰۰هزار میلیارد تومان بودجه عمومی درنظر بگیریم، نزدیک به یک-چهارم کل این بودجه را برای بهداشت و درمان قرار داده‌ایم.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: صحبت‌های آقای پزشکیان این بود که اگر بهره‌وری را بالا نبریم و در چارچوب قانون عمل نکنیم، در ادامه راه به مشکل برمی‌خوریم و کسی در این زمینه تردید ندارد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات فرهنگیان یادآور شد: دلیل اینکه مجلس تحت فشار جدی جامعه فهیم و خدوم آموزش و پرورش کشور قرار گرفت و مطالبات فرهنگیان افزایش یافت، این است که امروز ما در بحث پرداخت حقوق با یک بی‌عدالتی شفاف روبه‌رو هستیم.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: وزیر محترم توجه داشته‌ باشند که با نگاه بخشی٬ نمی‌توان کشور را اداره کرد و باید یک نگاه متوازن و معطوف به منابع واقعی بودجه به همه بخش‌های کشور داشته باشیم؛ باید نظام بهره‌وری را ارتقا دهیم و در چارچوب قانون عمل کنیم.

ابوترابی‌فرد در پایان ضمن تشکر از زحمات وزیر بهداشت گفت: قطعاً دکتر هاشمی و همکارانشان تلاش فراوانی کرده‌اند اما باید توجه داشته‌ باشند که مدیریت متکی بر منابع، راه اداره کشور نیست. ما خواستار مدیریت مبتنی بر دانش و بهره‌وری و منابع واقعی کشور هستیم که ان‌شاءالله دولت محترم در این زمینه گام بردارد.

کد خبر : ۳۰۰۲۸۱