خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

بررسی جایگاه کشور با سفر مقام‌های جهان به تهران

یک دیپلمات اسبق کشورمان تاکید کرد: به دنبال برگزاری انتخابات سال 92 و ایجاد یک فضای مبتنی بر تعامل از سوی کشورمان‏، اندک اندک کشورها آمادگی خود را برای عادی‌سازی یا ارتقای روابط‌شان با ایران را اعلام کردند.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفت: اصل اساسی در نظام بین‌المللی‏، داشتن رابطه با کشورهای مختلف است.

وی با اشاره به بیانات امام خمینی بر گسترش روابط با دنیا اظهار داشت: امام خمینی و بعد از ایشان مقام معظم رهبری همواره بر این مسئله تاکید داشته‌اند که باید با کشور‌ها در شرایطی احترام متقابل میان آنها است، ارتباط داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: در جهان امروز ضروری است تا با تمام کشور‌ها ارتباطات معمول را داشت و حتی اگر میان دو کشور‏، روابطی تخاصمی برقرار است باید کانالی میان آن دو باشد تا بتوانند به انجام گفت‌وگو بپردازند.

ساداتیان با یادآوری ماجرای تعطیلی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس در سال ۹۰ تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته جو مبتنی بر بی‌اعتمادی میان تهران و لندن وجود داشت اما به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و انتخاب آقای روحانی و ایجاد یک فضای مبتنی بر تعامل از سوی کشورمان‏، اندک اندک تمامی کشور‌ها آمادگی خود را برای عادی‌سازی یا ارتقای روابطشان با ایران را اعلام کردند.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته نیز مسئله هسته‌ای مانع از گسترش روابط میان ایران و سایر کشور‌ها می‌شد، خاطرنشان کرد: با دستیابی به توافق هسته‌ای‏ و متعاقب تصویب برجام به شکل قطعنامه در شورای امنیت، قطعنامه‌های پیشین علیه ایران نیز ملغی اعلام شد و قرار است تحریم‌ها نیز در یک بازه زمانی برداشته شوند.

این دیپلمات اسبق کشورمان افزود: وقتی موانع اصلی برای گسترش روابط با ایران برداشته شده است، شورای امنیت تحریم‌های خود را لغو و آمریکا و اتحادیه اروپایی نیز تحریم‌های خودشان بردارند، راه برای ارتقای روابط نیز فراهم می‌شود که نمونه آن را می‌توان حضور آلمان‌ها‏، ژاپنی‌ها، ایتالیایی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها و... دانست.

ساداتیان با بیان اینکه رفت و آمدهای سران کشورهای مهم دنیا با ایران موجب افزایش اعتبار ایران می‌شود، ابراز داشت: جایگاه ایران با انتخابات سال ۹۲ شروع به بازسازی و بازیابی شد. البته ایران همواره در سال‌های گذشته جایگاه مناسبی میان کشور‌ها داشته است اما در دولت‌های نهم و دهم جو تخاصمی علیه ایران افزایش یافت و موجب صدور قطعنامه‌های فصل هفتمی علیه ایران شد.

وی با اشاره به خروج ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل یادآور شد: با خروج از فصل هفتم، رقابت‌ها برای حضور در ایران افزایش یافته است و همچنین موقعیت ژئوپولتیکی ایران و منابع طبیعی و بازارهای کشورمان، نیروهای تحصیل‌کرده و امنیت ایران موجب افزایش این رقابت‌ها برای حضور در ایران شده است.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل در ادامه، حضور فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس را نشانه اهمیت این کشور برای داشتن رابطه با تهران دانست و بیان کرد: وقتی آن‌ها وزیر امور خارجه کشورشان را به ایران می‌فرستند، این نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها می‌خواهند روابط عادی را با ایران داشته باشند.

ساداتیان در پاسخ به این سوال که آیا شرایط برای همکاری‌های مشترک منطقه‌ای ایران و بریتانیا فراهم شده است؟ عنوان کرد: به طور طبیعی آن‌ها به دنبال ایجاد فضای مبتنی بر همکاری در رابطه با مسائل منطقه‌ای و بخصوص مبارزه با تروریسم و داعش هستند و ما نیز بدمان نمی‌آید تا شرایطی فراهم شود که آن‌ها بدانند که بدون همکاری با ایران نمی‌توانند به موفقیتی برسند.

وی اضافه کرد: غربی‌ها دریافته‌اند که بدون همکاری با تهران نمی‌توانند جلوی خشونت و افراط را در منطقه بگیرند.

کد خبر : ۲۹۹۹۲۶