خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی در نشست خبری:

بنا بر برائت افراد است/ محدودیت‌های گذشته برداشته می‌شود

وزیر کشور تصریح کرد: بنای ما برائت است و باید عکس آن در عمل ثابت شود. عوامل اجرایی انتخابات قطعا به دنبال احقاق حق خواهند بود و وزارت کشور در چارچوب قانون این مسائل را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری خود با اشاره به عملکرد دولت در دو سال اخیر گفت: خوشبختانه در حوزه‌های اقتصادی توانسته‌ایم به ثبات برسیم و قطعا این وضعیت در ماه‌های آینده بهتر هم خواهد شد.

در فرصت باقیمانده محدودیت‌های گذشته برداشته می‌شود

وزیر کشور ادامه داد: در فرصت باقی‌‌مانده از عمر دولت گام‌های بلندی برای برداشتن محدودیت‌های گذشته کشور برداشته خواهد شد.

وی افزود: در این مدت ما در عرصه سیاست داخلی با ثبات و نشاط سیاسی مواجه بوده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که ایجاد وحدت و انسجام داخلی و همدلی سران قوا نشان از همین نشاط سیاسی است٬ امروز ما در آستانه انتخابات با شکوهی قرار داریم و خود را آماده می‌کنیم تا مانور قدرت ملی در عرصه سیاسی توام با مشارکت بالای مردم در لوای قانون به منصه ظهور برسد.

در زمینه امنیت داخلی هیچ مشکل ناامنی نداریم

وزیر کشور با بیان اینکه وزارت کشور و دولت در عرصه امنیت داخلی کارنامه خوبی داشته است٬ گفت: خوشبختانه امروز قاطعانه می‌توانیم بگوییم که در زمینه امنیت داخلی هیچ مشکل ناامنی نداریم و شرایط کاملا پایداری را از لحاظ امنیتی در کشور داریم. رصد، کنترل و دیده‌بانی کامل برای بررسی امنیت کشور برقرار است٬ تلاش ما جهت تقویت امنیت داخلی در این است که بتوانیم با مقوله توسعه پایدار و فعال‌کردن اقتصاد کشور مقوله امنیت را افزایش دهیم.

رحمانی فضلی با اشاره به تلاش‌های وزارت کشور در زمینه فرهنگی و اجتماعی گفت: در این خصوص در شورای اجتماعی وزارت کشور اقداماتی از جمله مقابله با آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته و در حوزه‌های فرهنگی نیز با نظارت و دستورالعمل‌هایی کار پیشرفته است.

بیشترین توفیق را در عرصه سیاست خارجی داشته‌ایم

وی افزود: خوشبختانه ما در عرصه سیاست خارجی بیشترین توفیق را داشته‌ایم و توانسته‌ایم انضباط، محدودیت، تحریم، هجمه‌های تبلیغاتی و فشارهای بیرونی را کنار بزنیم و وضعیت تهدید را به یک وضعیت فرصت تبدیل کنیم.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: امروز هر گونه همکاری سیاسی و امنیتی و اقتصادی با ایران برای هر کشوری به عنوان یک فرصت تلقی می‌شود و این نتیجه حمایت رهبری، تدبیر رئیس جمهور و تلاش مذاکره کنندگان و استقامت ملت ایران بود که توانستیم یک موضوع پیچیده امنیتی را پشت سر بگذاریم. ما می‌توانیم از این ظرفیت برای تقویت اقتدار ملی و مناسبات خود در منطقه و عرصه بین‌المللی استفاده کنیم.

نحوه احراز صلاحیت در انتخابات

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه احراز صلاحیت در انتخابات گفت: بحث عدم احراز صلاحیت از طریق مسیر قانونی و مراجع چهارگانه احراز می‌شود و آنچه که عدم احراز صلاحیت به دلیل نبودِ فرصت تحقیق مطرح است٬ درست نیست و این مشکل باید با تلاش بیشتر هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی حل و فصل شود.

بنا بر برائت افراد است

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: بنای ما بر برائت است و باید عکس آن در عمل ثابت شود. عوامل اجرایی انتخابات قطعا به دنبال احقاق حق خواهند بود و وزارت کشور در چارچوب قانون این مسائل را پیگیری خواهد کرد.

ورود سیاسی نظامیان  در انتخابات ممنوع است

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره منع حضور نظامیان در انتخابات گفت: رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود قانون را فصل‌الخطاب انتخابات معرفی کردند و در این چارچوب هیات‌های اجرایی و نظارت وظایف خود را انجام خواهند داد و هر دخالت خارج از قانون پذیرفتی نیست با این حال صحبت‌هایی که امروز در برداشت از صحبت‌های رئیس جمهور می‌شود فهم درستی نیست و به صورت ناقص مطرح شده است و نهادهای نظامی می‌توانند اظهار نظر برای تشویق حضور مردم در انتخابات داشته باشند٬ اما ورود سیاسی در انتخابات برای آن‌ها ممنوع است.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد استاندار‌ها در هفته دولت گفت: تلاش‌هایی صورت گرفته تا فعالیت‌های انجام شده به اطلاع مردم برسد.

فعالیت‌های استانداری‌ها در حوزه اجرایی

وی با اشاره به فعالیت‌های استانداری‌ها در حوزه اجرایی گفت: تصمیم گیری‌هایی صورت گرفته و ضمن ابلاغ دستور پیگیری می‌کنیم که به مرحله اجرایی برسد و در زمینه آسیب‌های اجتماعی و رفاه مثل فعالیت‌های اوقات فراغت نیز فعالیت‌هایی مانند سازماندهی گروه‌های غریق نجات انجام گرفته است.

دغدغه‌های رئیس جمهور در مورد عملکرد شورای نگهبان

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوال دیگری درباره دغدغه‌های رئیس جمهور در مورد عملکرد شورای نگهبان گفت: دغدغه ایشان قانون است و تلاش این است که با مشورت و تعامل مسائل را حل‌وفصل کنیم.

اگر مشکلی با شورای نگهبان پیش بیاید٬ به مقام‌های بالا‌تر مراجعه می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه تا اینجا مراحل زیادی از آمادگی برای انتخابات طی شده است و مشکلی با شورای نگهبان نداریم٬ گفت: اگر در این حوزه اشکالی پیش بیاید که محل اختلاف باشد باید به مقام‌های بالا‌تر مراجعه کنیم و هر دو طرف حکمیت را بپذیرند و با ارتباطاتی که برقرار شده و منطقی که بر روند انتخابات حاکم شده است فکر می‌کنم هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

تلاش می‌کنیم ملاک ارزیابی صلاحیت‌ها مراجع چهار گانه باشند

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش شورای نگهبان گفت: ‌ملاک ما مراجع چهار گانه است و ندیده‌ام که در قانون مراجعه به مردم و تحقیق به عنوان ملاک رد صلاحیت باشد با این حال شورای نگهبان ممکن است به عنوان مفسر قانون اساسی این برداشت را داشته باشد با این حال همواره ارزیابی تحقیقات عمومی محل ایراد و اشکال بوده است و اگر قائل به صیانت از آرای مردم هستیم باید تلاش کنیم که ملاک ارزیابی همین مراجع چهار گانه باشند.

پاسخ رحمانی فضلی به آیت‌الله آملی لاریجانی

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد آیت الله آملی لاریجانی در واکنش به اظهارات وزیر کشور مبنی بر اینکه اصل بر برائت است٬ این حرف را عوامانه دانسته٬ گفت: حتما ایشان مصاحبه بنده را کامل نخوانده و برای ایشان نقل قول کرده‌اند. منظور من عدم احراز صلاحیتی بود که مبتنی بر عدم تحقیق باشد. گاهی ممکن است در جایی استخدام نشویم و بگویند چون وقت برای تحقیق نداشتیم٬ شما صلاحیت لازم را ندارید که این درست نیست.

وی افزود: عدم احراز صلاحیتی که بخاطر عدم رسیدگی باشد٬ واقعا درست نیست و باعث ضایع شدن حق می‌شود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: والله ما هم از آیت الله آملی و منبر علما یاد گرفته‌ایم که در اسلام اصل بر برائت است. نمی‌توان از اول به همه اتهام زد و همه را مجرم دانست. ما همه را سالم می‌دانیم٬ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. شاید آیت‌الله آملی براساس نقل قول‌ها قضاوت کرده‌اند٬ چون من ایشان را می‌شناسم که چقدر انسان باسوادی است.

وی ادامه داد: اگر اصل بر برائت نباشد٬ باید هر روز اصل را ما بر بی‌اعتمادی بگذاریم. در حالی که در بیش از ۹۰درصد کارهای روزانه٬ برای ما اصل بر اعتماد است. البته تفسیر این مسئله با آیت الله آملی لاریجانی است. قطعا ایشان در مسائل دینی صاحب‌نظر هستند و اگر توضیحی بدهند که ما قانع شویم٬ آن را می‌پذیریم.

وی با اشاره به مسئله نظارت استصوابی گفت: این نظارت در قانون وجود دارد. کسی نمی‌تواند آن را نسخ کند و کسی هم معترض نیست.

وزیر کشور در پاسخ به سوال این خبرنگار که عنوان می‌کرد: در کجای قانون آمده که دستگاه اجرایی می‌تواند در امر نظارت دخالت کند٬ گفت: بدون شک هیچکس دخالت دستگاه‌های اجرایی درحیطه نظارت را نمی‌پذیرد برعکس آن دخالت دستگاه‌های نظارتی در امر اجرا نیز پذیرفته نیست کجای قانون گفته که دستگاه‌های نظارتی باید در امر اجرا دخالت کنند این موضوعات کاملا روشن است کافی است ما حسن نیت داشته باشیم و با ادب و اخلاق با هم صحبت کنیم و تعامل داشته باشیم.

بهتر است یکدیگر را متهم به عوام‌گرایی نکنیم

وی خطاب به آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: بهتر است یکدیگر را متهم به عوام‌گرایی نکنیم. هر کس تخصصی دارد همه مسائل عمومی را در یک سطح درک می‌کنند. این بی‌حوصلگی و کم تحملی است که همدیگر را به برخی مسائل متهم کنیم که در شئونات اخلاق اسلامی نیست.

وی گفت: بنده و به‌طور کلی وزارت کشور اهل مجادله و دعوا نیستیم. روش ما مذاکره، مشورت و تعامل و مراجعه به قانون است. جایی که اختلاف‌نظر باشد٬ حکمیت وجود دارد. درست است که حکمیت در قانون نیامده٬ اما در بسیاری از موضوعات وقتی به نتیجه نمی‌رسیم٬ جلسه تشکیل می‌دهیم و همین مشورت‌ها حکمیت است.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه همه را به صبر و حوصله بیشتر و تحمل و تعامل دعوت می‌کنم٬ گفت: ما هم اکنون شرایط مهمی را پیش رو داریم آنچه مهم است این است که بتوانیم در فضایی با آرامش مانور اقتدار ملی داشته باشیم.

در این هنگام متنی از صحبت‌های امروز آملی لاریجانی به دست رحمانی فضلی رسید که وی با قرائت بخشی از آن گفت: بله گویا منظور آیت‌الله آملی لاریجانی بنده بوده‌ام. ما هم معتقدیم شورای نگهبان مفسر و ناظر اجرای قانون است. ما از اینکه برخی ما را عوام خطاب کنند٬ ناراحت نمی‌شویم. اگر کسی فکر کند مقابل عظمت هستی و اطلاعات گسترده عوام نیست جای سوال است. من معتقدم که به این معنا بنده عوام هستم.

توضیح‌های وزیر کشور درباره تجمع مقابل سفارت انگلیس

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بازگشایی سفارت انگلیس و تجمع غیرقانونی افراد در مقابل این سفارت‌خانه توضیح داد و گفت: برای تجمع مقابل سفارت انگلیس هیچ درخواست تجمعی نداشتیم و به استانداری و وزارت کشور مراجعه‌ای صورت نگرفته بود.

وی افزود: به همین دلیل نیروی انتظامی وظیفه‌اش این است که با تجمعات غیرقانونی برخورد کند. ما به فکر امنیت عمومی جامعه و سهولت کارهای مردم هستیم و هر کسی در هر شرایطی اگر احساس کند برای یک موضوعی باید تجمع کند و اعتراض خود را اینگونه به گوش مسئولان یا مردم برساند٬ یقینا در فضای عمومی جامعه فرصتی برای انجام کار اجرایی نخواهد بود. بنابراین روز گذشته نیروی انتظامی نسبت به این تجمع با حساسیت برخورد و اقدام به متفرق کردن افراد کرد.

سازوکار انتخابات الکترونیکی برای جلوگیری از تخلف‌های انتخاباتی

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سازوکار انتخابات الکترونیکی گفت: یکی از مسائل و مشکلات انتخابات بحث احراز هویت افراد رای دهنده است که این یک موضوع مهم برای ما محسوب می‌شود. ما در انتخابات گذشته با مواردی مواجه بودیم که مثلا فرد با یک شناسنامه دو یا سه بار رای داده بود یا فرد زیر ۱۸ سال بود یا اینکه افراد از شناسنامه مردگان برای رای‌ دادن استفاده کردند که این موارد برای ما پسندیده نیست. البته کل این موارد ممکن است به یکی، دو درصد هم نرسد٬ اما اگر می‌خواهیم انتخابات سالم داشته باشیم نباید بگذاریم همین یکی دو درصد هم رخ دهد.

وزیر کشور ادامه داد: در حال حاضر نرم‌افزاری تهیه شده و تلاش بر این است از چند بار رای دادن افراد، رای دادن افراد زیر ۱۸ سال یا استفاده از شناسنامه فوت‌شدگان یا از جابجایی حوزه‌های انتخاباتی در صورت اینکه انتخابات به مرحله دوم برسد، جلوگیری شود.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد فرایند انتخابات ما در دوره قبل به صورت الکترونیکی انجام شد و الکترونیکی کردن انتخابات چیز جدید نیست٬ عنوان کرد: اما برای ما مرحله نهایی اخذ و شمارش آرا بسیار حائز اهمیت است و این مساله در انتخابات قبل در ۱۴ شهرستان به صورت نمونه‌ای برگزار شد و نتایج بسیار مثبت و خوب بود.

برگزاری انتخابات الکترونیکی در ۹ کلان شهر

وی ادامه داد: پس از این موضوع ما تصمیم گرفتیم که مرحله اخذ و شمارش آرا را به عنوان مرحله آخر در کلانشهر‌ها عملیاتی کنیم که بر این اساس دولت ۹ کلان شهر را مشخص کرد. البته پیشنهاد وزارت کشور برای همه کلان‌شهر‌ها بود٬ اما به دلیل محدودیت اعتبارات ۹ کلان شهر را مبنا قرار خواهیم داد و انتخابات در این کلان‌شهر‌ها به صورت صددرصد الکترونیکی انجام خواهد شد.

هماهنگی با شورای نگهبان برای برگزاری الکترونیکی انتخابات

وی با بیان اینکه از ابتدای کار با شورای نگهبان وارد مذاکره شدیم و یک تیم کار‌شناسی مشترک تشکیل دادیم بیان کرد. در حال حاضر در مرحله سفارش دستگاه هستیم و تلاش کردیم نظرات شورای نگهبان را در هر مرحله داشته باشیم و ان‌شاءالله تاییدیه را خواهیم داشت. به دلیل اینکه این ۹ کلان شهر دارای جمعیت زیادی هستند٬ حجم انبوهی از انتخابات آینده به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

در مراسم تشییع پیکر شهدا در اصفهان کسی بازداشت نشد

وزیر کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه هنگام تشییع شهدا در اصفهان، یکی از فرزندان شهدا پلاکارد «مرگ بر آمریکا» را در دست داشت که به دستور شورای تامین اعتبار اصفهان بازداشت شد٬ آیا این دستور از سوی شما صورت گرفته است؟ اظهار داشت: زمانی که گزارش تشییع پیکر شهدا در تلویزیون پشخ شد صد‌ها پلاکارد مرگ بر آمریکا مشاهده می‌شد. کسی مخالف مرگ بر آمریکا نبوده و نیست و تا زمانی که بغض تاریخی و ظلمی که آمریکا به ما روا داشته را نتوانیم به‌جای مناسبی برسانیم شعار توسط مردم داده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شورای تامین در هر استانی مستقل است و رئیس آن استاندار است٬ اضافه کرد: در این مراسم به سه یا چهار نفر که به عنوان محرکان اصلی تجمع بودند و با شعارهای تند و افراطی علیه مسئولان و هجمه به برخی تصمیم‌ها که نظام بر آن اجماع پیدا کرده است٬ اخطار و تذکر داده شد.

وی افزود: در این مراسم بازداشتی اتفاق نیفتاد. فقط این چند نفر چند ساعتی میهمان دستگاه امنیتی بودند. ما اگر بخواهیم امنیت تجمعات را حفظ کنیم و اگر در این بین کسی بخواهد خارج از مسیر و شعار عمومی مردم حوادثی را ایجاد کند، یقینا شورای تامین نمی‌گذارند چنین شود. متاسفانه برخی مسئاله را بیشتر سیاسی می‌کنند تا واقعی.

رنگ و مدل تعرفه هر استان تفاوت دارد

وزیر کشور در خصوص مقدمات برگزاری انتخابات گفت: ما در حال حاضر در حال هماهنگی با شورای نگهبان هستیم امروز نوع صندوق رای را به این شورا ابلاغ کردیم و این صندوق به تایید شورای نگهبان رسید. صندوق به‌گونه‌ای است که برگه‌های آراء‌ در آن دیده می‌شود٬ اما نمی‌توان رای را خواند. چاپ تعرفه‌ها نیز به گونه‌ای است که امکان هیچگونه سوء‌استفاده‌ای وجود ندارد. هر استان تعرفه خاصی در مدل و رنگ خود دارد.

وی افزود: درحال حاضر در مرحله آمادگی تجهیزات و تهیه ماشین‌های شمارش رای هستیم. نماینده‌های شورای نگهبان و وزارت کشور برای تحویل سفارش این ماشین شمارش رای به خارج از کشور رفته‌اند.

توضیح‌های رحمانی فضلی در مورد مبارزه با مواد مخدر

وی در مورد مبارزه با مواد مخدر گفت: شعار ما این است که باید در حوزه مبارزه با اعتیاد به مردم آگاهی بدهیم و این مقوله را اجتماعی کنیم. ۳۷ سال است که در حال مبارزه با مواد مخدر هستیم اما آسیب‌های این حوزه هنوز وجود دارد پس آگاهی دادن به مردم اولین پایه مدیریت و ساماندهی مبارزه با اعتیاد است.

وی افزود: ما معتقدیم مهم‌ترین دستگاهی که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند صداو سیما است انتظار ما این است که رسانه ملی بیش از گذشته در این زمینه با دولت و وزارت کشور همکاری داشته باشد. فرمول اصلی این است که حدود ۹۸درصد مردم پاک هستند و حدود ۲درصد معتاد اقدامات ما باید به گونه‌ای باشد که همین ۹۸درصد متولی آن دو درصد شوند برخورد ماموران با معتادان باید آخرین مرحله باشد تجربه در عرصه مبارزه با اعتیاد نشان می‌دهد که پیشگیری در این زمینه مهم است مهمترین مسئله‌ای که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند آگاهی دادن به ویژه از طریق رسانه‌هاست.

حدود ۱۴ هزار معتاد آشکار داریم

وی گفت: ما قبلا در تهران ظرفیت جمع آوری ۴۰۰ نفر معتاد را داشتیم که این میزان به ۵هزار نفر رسیده است و ان‌شائالله تا ماه‌های آینده این ظرفیت را به ۱۰ هزار نفر خواهیم رساند٬ چراکه ما در تهران حدود ۱۴ هزار معتاد متجاهر و آشکار داریم.

مدیریت نگهداری معتادان خیابانی در اماکن مخصوص

وزیر کشور گفت: در برخی استان‌ها شرایط از تهران بهتر است برای مثال استاندار تبریز اقداماتی انجام داده تا با تغییر کاربری برخی سوله‌ها فضایی برای ترک معتادان فراهم شود و در رسانه‌ها نیز اعلام کرده است مردم هر کجا معتادی را دیدند به این اماکن بدهند. براساس گزارش‌ها ما دیگر تقریبا در تبریز معتاد نداریم. در شیراز قم و اصفهان این شرایط بهتر شده است٬ اما متاسفانه تاکنون این ظرفیت در تهران وجود نداشته که امیدواریم به زودی و با کمک مردم بتوانیم آن را نیز مدیریت کنیم.

با برقراری امنیت دو نقطه مرزی مسدود شده ما با ترکیه فعال می‌شود

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره مشکلاتی که در هفته‌های اخیر در مرز ترکیه به وجود آمد و همچنین درباره انتظاراتی که ایران از ترکیه دارد٬ گفت: وضعیت داخلی ترکیه با توجه به مسائلی که در سوریه اتفاق افتاد و بمبارانی که در مناطق کردی انجام شد. شرایط مناسبی نیست در حال حاضر دو نقطه‌مرزی ما با ترکیه به صورت موقت مسدود شده و امیدوارم که با برقراری امنیت دوباره مسیر را فعال کنیم.

خبر نگار دیگری از رحمانی‌فضلی پرسید که برنامه وزارت کشور درباره ریشه‌کن کردن قاچاق سوخت چیست که وی در پاسخ به این سوال گفت: در این خصوص ستاد مبارزه با قاچاق سوخت جلسات خوبی را برگزار کرده و خود من ۴ جلسه حضور داشتم و به مجموعه‌ای از تصمیم‌های خوب در این‌باره رسیدیم. یکی از این تصمیم‌های کاهش میزان سوخت وسایل نقلیه در حوزه گازوئیل بود.

اقدامات وزارت کشور برای ریشه‌کن کردن قاچاق سوخت

وی افزود: تصمیم دیگری که در این رابطه اتخاذ شد این بود که برای مقابله مناطق مرزی با قاچاق سوخت امکانات بهتری فراهم شد. همچنین در مناطق مرزی به خصوص شرق کشور پمپ سوخت ایجاد شد و از سوی دیگر با همکاری وزارت نفت تقریبا تمام نیروگاه‌های ما به سوخت گاز مجهز می‌شوند یا لوله مستقیم گازوئیل به این نیروگاه‌ها منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشی که هفته گذشته از سوی وزارت راه به وزارت نفت به دست ما رسید قول داده‌اند که اواخر شهریور واگذاری سوخت در مقابل پیمایش عملیاتی شود. پیش‌بینی می‌کنیم با عملیاتی شدن این طرح ۲۰ تا ۳۰ درصد در سوخت صرفه‌جویی شود.

وی با بیان اینکه ما توانستیم ۵۰ درصد قاچاق مواد سوختی را کاهش دهیم گفت: مصرف سوخت در ۵ ماهه امسال ۹. ۵ درصد نسبت به ۵ ماهه سال گذشته کاهش یافته است.

توضیحات وزیر کشور درباره تغییر فرمانداران در زمان باقیمانده تا انتخابات

رحمانی فضلی درباره تغییر فرمانداران در زمان باقی‌مانده تا انتخابات گفت: براساس آمار ما ۳۸ فرماندار از دولت قبل در مسئولیت خود باقی مانده‌اند٬ اما برخی از فرمانداران نیز جابجا شده‌اند.

وی ملاک‌های انتخاب فرمانداران را تجربه و انگیزه و همراهی با سیاست‌های دولت دانست و گفت: فرماندارانی که این مولفه‌های را داشتند در مسئولیت خود باقی مانده‌اند.

ورود رییس جمهور در صورت دخالت‌های بیش از حد در انتخابات

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره دخالت رییس جمهور در صورتی که دخالت‌ها در انتخابات پیش از حد باشد٬ گفت: رییس جمهور به عنوان صیانت از قانون اساسی تا جایی که لازم بدانند کارهای لازم را انجام خواهند داد و از جایگاه رییس جمهور پیگیر حقوق مردم خواهد بود.

منشور حقوق شهروندی

رحمانی فضلی درباره منشور حقوق شهروندی گفت: این منشور توسط کار‌شناسان و دانشگاهیان و حقوقدانان تدوین شده است و به رییس جمهور تقدیم شده است.

وی افزود: آنچه که در وزارت کشور تحت عنوان حقوق شهروندی مطرح است٬ صیانت از مردم و ارباب رجوع است و من هم گزارشی از عملکرد آنها گرفته‌ام.

طرح امر به معروف و نهی از منکر اشکالاتی داشت

رحمانی فضلی درباره طرح امر به معروف و نهی از منکر گفت: این وظیفه همه آحاد مسلمانان است اما در قانون وزارت کشور اشکالاتی وجود داشت درباره آن بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه درست نیست ۱۸ نفر موضوعی را تصویب کنند و فقط یک نفر نسبت به آن پاسخگو باشد٬ گفت: ما این اشکالات را مطرح کردیم٬ اما قانون با وجود مشکلات ارجاع خواهد شد.

رحمانی فضلی افزود: ما انقلاب کردیم و یک هدف انقلاب این بود که قانون در جامعه اجرا شود و قانون بد بهتر از بی‌قانونی است٬ اما جمع بندی خود را از این قانون به رییس مجلس و مقام معظم رهبری اجرا دادیم.

افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت مواد مخدر نتیجه تلاش دولت بود

رحمانی فضلی درپاسخ به سوالی درباره مبارزه با مواد مخدر به افزایش ۲۰ درصدی کشفیات مواد مخدر نسبت به سال گذشته در ۴ استان مرزی کشور گفت: توجه دولت به استان‌های مرزی بوده است و نتیجه تلاش دولت افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت مواد مخدر صنعتی شیشه در بازار بوده است.

رحمانی فضلی بار دیگر تاکید کرد: وظیفه جلوگیری از عرضه مواد مخدر با نیروی انتظامی است و وظیفه جلوگیری از تقاضا با جامعه و مردم است.

توضیح روند صدور مجوز برای حزب اتحاد ملت

رحمانی فضلی درپاسخ به سوالی درباره مجوز به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: من همه را به رعایت قانون ارجاع می‌دهم. این حزب هیات موسس دارد و هیات موسس مجموع مدارک خود را برای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب فرستاده است و نمایندگان قوه قضاییه و وزارت اطلاعات در بعضی نفرات تغییراتی دادند. همچنین کار قانونی آن طی شد و ما نیز قانون را اجرا کرده‌ایم و در ادامه نیز به اجرای قانون اصرار داریم.

رحمانی فضلی با استقبال از افتتاح احزاب جدید گفت: این خیلی خوب است که یک تشکل سیاسی به صورت متشکل و نه متفرق فعالیت کند و مسوولیت رفتار و انتخاب‌های خود را بپذیرد و بهتر از این است با مجموعه‌ای از افراد غیر پاسخگو مواجه باشیم.

کد خبر : ۲۹۹۷۴۰