خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌‌وگو با ایلنا:

تعامل سازنده جهانی در دولت یازدهم، شرایط تقابلی دولت گذشته را از بین برد

یک استاد ژئوپولتیک دانشگاه تاکید کرد: دکترین تعامل سازنده و گفت‌وگو در دولت یازدهم موجب از بین رفتن شرایط تقابلی پیشین شد.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سفر مقام‌های کشورهای جهان به تهران گفت: سفر مقام‌های اروپایی به کشورمان با آغاز به کار دولت یازدهم به تدریج آغاز شده است.

وی با بیان اینکه با دستیابی به توافق موقت ژنو شرایط برای حضور اروپایی‌ها در تهران فراهم شد، اظهار داشت: به دلیل اینکه قبل از دستیابی به توافق‏، هنوز تحریم‌ها برقرار بودند، حضور مقام‌های دیگر کشور‌ها برای ارزیابی شرایط در ایران و ایجاد زمینه‌های اعتمادسازی اولیه بود، اما مشاهده می‌کنیم با دستیابی به توافق،‏ این سفر‌ها آغاز شده است.

سفیر اسبق ایران در نروژ بیان داشت: مشاهده می‌کنیم هم‌اینک نوعی رقابت برای حضور طرف‌های اروپایی به تهران صورت گرفته و حتی روزنامه‌های بریتانیایی به فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه این کشور انتقاد می‌کردند چرا دست روی دست گذاشته و این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی عقب افتاده است.

فرجی‌راد بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس گام مهمی برای اعتمادسازی دانست و افزود: ایجاد و بازگشایی سفارتخانه‌ها امر مهمی است که به نوعی نشان می‌دهد که اعتماد نسبی ایجاد شده است. میان تهران و لندن نوعی بی‌اعتمادی وجود دارد که البته ریشه‌های تاریخی دارد که با افزایش آن، شاهد بسته شدن سفارتخانه‌ها بودیم اما گفت‌وگوهای بسیاری صورت گرفته است و توافق هسته‌ای نیز به آن تسریع بخشید و موجب بازگشایی سفارتخانه‌ها شد.

این استاد ژئوپولتیک دانشگاه با اشاره به نوع عملکرد دولت یازدهم تصریح کرد: گرایش دولت یازدهم به عقلانیت و اعتدال و اعتقاد دولت به دیپلماسی موجب شده است تا اروپایی ها به تهران بیایند. آن‌ها نمی‌توانستند با دولت قبل کار کنند و فضایی برای تعامل و همکاری میان آن‌ها وجود نداشت اما دکترین تعامل سازنده و گفت‌وگو در دولت یازدهم موجب از بین رفتن شرایط تقابلی پیشین شد.

وی با تاکید بر اینکه سفر مقام‌های اروپایی را نباید فقط اقتصادی دانست‏، خاطرنشان کرد: تحولات منطقه‌ای اخیر شاهد افزایش نقش و اهمیت ژئوپولتیکی جمهوری اسلامی شده است. افزایش تروریسم در منطقه باعث شده است تا اروپایی‌ها متوجه شوند که اتهاماتی که به ایران می‌زدند واهی بوده و ایران یکی از عوامل موثر مبارزه با تروریسم در عمل بوده است.

سفیر اسبق ایران در مجارستان با بیان اینکه سفر مقام‌های کشورهای مهم و تاثیرگذار دنیا موجب ارتقای جایگاه ایران شده است، ابراز داشت: این رفت و آمد‌ها موجب گفت‌وگو با ایران در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود و در واقع، این سفر موجب ایجاد فضای همکاری‌های مشترک می‌شود.

فرجی‌راد در پاسخ به این سوال که باز شدن سفارت انگلیس می‌تواند زمینه‌سازی احیا روابط ایران و آمریکا شود؟ بیان کرد: باز شدن سفارت انگلیس در تهران این ذهنیت را ایجاد می‌کند که انگلیسی‌ها تلاش کنند تا ایران و آمریکا به احیای روابط دست باز بزنند، ولی این دو مسئله متفاوت از یکدیگر است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اختلاف‌های بسیاری میان ایران و آمریکا وجود دارد، یادآور شد: احیا روابط تهران و واشنگتن کار یکی، دو ماه نیست و نیازمند روندی طولانی است. باید ابتدا یکسری خدمات کنسولی میان دو کشور به وجود بیاید و سپس بستری را فراهم کرد تا تنش‌ها افزایش نیابد و گفت‌وگو میان طرفین انجام شود. فکر می‌کنم برجام و اجرای آن می‌تواند این بستر را فراهم کند.

کد خبر : ۲۹۹۶۴۳