خبرگزاری کار ایران

آملی لاریجانی:

تاسیس معاونت فرهنگی در راستای توجه به اخلاق حرفه‌ای بود

رئیس قوه قضاییه گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در بدو ورود به دستگاه قضایی٬ اخلاق حرفه‌ای بود و تاسیس معاونت فرهنگی در همین راستا صورت گرفت.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جمع مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران ضمن تبریک روز پزشک گفت: ما معتقدیم که جامعه پزشکی جامعه فرهیخته‌ای است و همانطور که باید حرمت همگان حفظ شود٬ باید دقت کنیم تا مبادا شأن جامعه پزشکی زیر سوال برود.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در بدو ورود به دستگاه قضایی٬ مسائل اخلاقی و به‌ویژه اخلاق حرفه‌ای بود و تاسیس معاونت فرهنگی نیز بر همین راستا صورت گرفت.

وی افزود: بحث اخلاق حرفه‌ای در همه دستگاه‌ها مهم است٬ اما در دستگاه قضایی انتظارها و توقعات به مراتب بیشتر است و لذا قضات باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

وی با تاکید بر ارتباط بسیار خوب دستگاه قضا و دستگاه سلامت و بهداشت کشور اعلام کرد: پزشکی قانونی به عنوان بخشی از قوه قضاییه می‌تواند کانال بسیار خوبی برای ایجاد ارتباطات بهتر باشد.

آملی لاریجانی با اشاره به تاسیس تجهیزات مرکز سلامت یادآور شد: این تجهیزات نیز می‌تواند کانال بسیار خوبی برای برطرف کردن مشکلات باشد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به حوادث مربوط به یکی از پزشکان در شهرستان ممسنی استان فارس اعلام کرد: گاهی اوقات طرح برخی مسائل در رسانه‌ها هیچ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند. در ماجرای استان فارس متاسفانه شاهد بودیم یکی از مسئولان پزشکی قانونی در مصاحبه با برخی از رسانه‌ها مسائلی را مطرح کرد که تماما خلاف واقع بود و حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت و ما امیدواریم به جای طرح این مسائل در رسانه‌ها با مشکلات به صورت مبنایی برخورد شود.

آملی لاریجانی اضافه کرد: اگر بنا باشد جامعه پزشکی به عنوان یک صنف٬ بخواهد جبهه ایجاد کند٬ امکان دارد جامعه قضات نیز چنین تصمیمی بگیرد که این شیوه نامناسبی است.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر مسائل مهمی همچون سلامت محیط زیست و سلامت و بهداشت غذا و دارو خاطرنشان کرد: به نظر من مسائل و مشکلات جامعه پزشکی به مراتب مهمتر از آن حواشی و جزئیاتی است که بعضا در رسانه‌ها مطرح می‌شود. هم‌اکنون وضع هوا در کلان شهرهای ما به وضعیت بحرانی رسیده است و سوال اینجاست که آیا دستگاه قضا نسبت به حل این مشکلات مسئولیتی ندارد؟

وی افزود: همچنین بحث غذاهای فاسد و داروهای تاریخ مصرف گذشته‌ای که به مردم داده می‌شود٬ همگی از مشکلات اساسی مربوط به بحث بهداشت و سلامت است که نیازمند عزم جدی دستگاه قضا، ‌نظام سلامت و همچنین نیروی انتظامی است و تنها با همکاری دستگاه‌های مسئول قابل رفع خواهد بود.

آیت الله لاریجانی با تاکید براهمیت پیشگیری از جرم یادآور شد: در بحث پیشگیری از جرائم جامعه پزشکی قادر به انجام اقدامات موثر فراوانی است و ما در موضوع سلامت روحی نیازمند حضور فعال نظام پزشکی هستیم.

وی افزود: با توجه به فرسایشی بودن کار قضاوت٬ به نظر ما جامعه پزشکی می‌تواند کمک شایانی در این راستا به دستگاه قضا کند.

آیت‌الله لاریجانی اضافه کرد: ما نیازمند یک تغییر نگرش در نظام پزشکی هستیم و آن عنایت به فرد انسانی در کار طبابت است که به بحث فلسفه طب مربوط است و از حدود ۳الی ۴ دهه پیش تاکنون٬ کتب بسیاری در این خصوص به رشته تحریر در آمده است.

رئیس قوه قضاییه در پایان با انتقاد از نگاه رایج در آمریکا و اروپا به موضوع طبابت یادآور شد: امروز در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نگاهی کارکردی و مکانیکال به انسان و نحوه فعالیت‌های انسانی نگریسته می‌شود و با پیش فرض‌های خاص خود معتقد هستند مریض عبارت است از بدنی که بخشی از آن ناتوان شده و هیچ توجهی به مسائل معنوی و روحانی ندارند و این در حالی است که توجه به فرد انسانی به عنوان موجودی مادی بزرگترین معرفتی است که اهل معنا به دنبال آن بوده‌اند و امروز پزشکی ما می‌باید بر این اساس شکل بگیرد.

کد خبر : ۲۹۹۱۲۱