خبرگزاری کار ایران

رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا:

شانس اندکی برای مسدود کردن توافق هسته‌ای وجود دارد

رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا تایید کرد که شانس زیادی برای مسدود کردن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ وجود ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا با اشاره به این‌که مسدود کردن توافق هسته‌ای ایران با دشواری زیادی همراه است، گفت شانس اندکی برای این اقدام وجود دارد.

مک‌کانل گفت که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به احتمال زیاد در ‌‌نهایت درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بر اعضای جمهوری‌خواه کنگره پیروز می‌شود.

وی افزود: «اوباما می‌تواند با همراه کردن یک سوم اعضا به اضافه یک نفر دیگر از اعضای سنا یا کنگره پیروز شود.»

رهبر اکثریت سنای آمریکا افزود که حتی اگر اوباما پیروز شود، رئیس‌جمهوری آینده آمریکا می‌تواند توافق را بررسی کند.

مک‌کانل تاکید کرد که اوباما از این مزیت برخوردار است که نظر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را که در خلوت ابراز می‌کنند، انعکاس می‌دهد اما، وی نظر خود را در حالی اعلام می‌کند که هر دو طرف روی تبلیغاتی که امیدوار هستند روی قانون‌گذاران تاثیر بگذارد، میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند.

وی افزود که اگر یک سناتور جمهوری‌خواه از توافق حمایت کند، برای وی جای تعجب دارد.

رئیس اکثریت سنای آمریکا گفت که کمپین ریاست‌جمهوری برای آن‌که توافق را به تصویب برساند، باید فقط روی دموکرات‌ها که تنها نگرانی آن‌ها به احتمال زیاد انتخابات مقدماتی است، حساب کند.

وی همچنین اضافه کرد: «امیدوار هستم بتوانیم آن‌ را شکست دهیم اما، روند این اقدام به وضوح به نظر رئیس‌جمهوری بستگی دارد.»

مک‌کانل با اشاره به تغییر نظر «جف فلیک» تنها سناتور جمهوری‌خواهی که احتمال می‌رفت از توافق حمایت می‌کند، گفت: «باعث خرسندی است که وی سرانجام به‌‌ همان نتیجه‌ای رسید که بقیه ما به آن رسیده‌اند و آن این است که حمایت از توافق فعلی در میان بهترین منافع آمریکا قرار ندارد.»

وی ابراز امیدواری کرد زمانی که توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مورد بحث قرار می‌گیرد، بحثی محترمانه و امیدوارکننده‌ برگزار شود.

رئیس اکثریت سنای آمریکا گفت: «آن‌چه که از همکاران خود درخواست کرده‌ام، این است که در کرسی‌های خود قرار بگیرند، به سخنان یکدیگر گوش دهند و این توافق را آن‌گونه که شایسته است مورد بررسی قرار دهند.»

وی تاکید کرد که بررسی توافق هسته‌ای یک تصمیم مهم در حوزه سیاست خارجی است.

مک‌کانل مدعی شد: «توافق ایران و گروه ۱+۵ ایرانی‌ها را در آستانه دست‌یابی به توانایی هسته‌ای قرار می‌دهد و هیچ‌گونه تاثیری بر دیگر اقدام‌های دیگر آن‌ها ندارد. بازرسی‌ها نقص دارند.»

کد خبر : ۲۹۸۲۸۷