خبرگزاری کار ایران

وزیر دفاع در پاسخ به ایلنا:

موشک‌های ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند

وزیر دفاع تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه با نیت کاربرد سلاح هسته‌ای هیچ اقدامی در طراحی و تولید انجام نداده و هیچ یک از موشک‌های ما برای حمل این سلاح طراحی نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ سردار سرتیپ حسین دهقان در نشست خبری خود با خبرنگاران که به مناسبت فرارسیدن روز صنعت دفاعی و هفته دولت صورت گرفت، در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به قطعنامه 2231 و درخواست شورای امنیت مبنی بر اینکه از ایران می‌خواهد تا در طراحی موشک‌هایی که می‌تواند قابلیت حمل سلاح هسته‌ای داشته باشند و اعتراض برخی از دلواپسان به این مسئله، آیا موشک‌های ایران شامل این محدودیت شده و آیا ما موشک‌هایمان را برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی می‌کنیم؟ گفت: دو مسئله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و قطعنامه 2231 دو مسئله مستقل از یکدیگر هستند. در قطعنامه 2231 بندی در رابطه با مسئله موشکی آمده است که البته در همان روز صدور قطعنامه جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای را صادر کرد و گفت که در مسئله توان دفاعی خود هیچ محدویتی را نمی‌پذیرد و ما در فعالیت‌هایمان در امر دفاع نیازمند اجازه نیستیم که این به عنوان یکی از اسناد شورای امنیت به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به بیانیه جمهوری اسلامی ایران درباره قطعنامه 2231 اظهار داشت: برنامه‌های نظام درباره فعالیت‌های دفاعی کشور اجرا می شود. همچنین در آن بیانیه در  رابطه با حمایت از جریان مقاومت اسلامی نیز اشاره شده که این یک اصل اساسی در سیاست خارجی نظام است و نظام مواضع خود را در این‌باره اعلام کرده و گفته است که ما از گروه‌های مقاومت حمایت می کنیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه در قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت و به خصوص قطعنامه 1929 آمده بود که ایران حق ندارد وارد فعالیت‌های موشکی شود، تصریح کرد: ما البته این مسئله را نپذیرفته بودیم ولی باید متوجه یک اصل بود و آن، اینکه در قطعنامه دبیر شورای امنیت یعنی قطعنامه 2231 فقط از ما خواسته شده تا محدودیتی را در رابطه با موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند را به مدت هشت سال انجام ندهیم و این در حالی است که ما از ابتدا به دنبال سلاح هسته‌ای و موشک‌هایی که حامل کلاهک هسته‌ای باشند نه بوده و نه نیستیم و موشکی را هم با این نیت طراحی نشده است.

سردار دهقان ادامه داد: البته ممکن است از نظر کارشناسی برخی بگویند که موشک‌های کنونی شما قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد اما ما چون در فکر سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم ملاحظات فنی را برای کلاهک هسته‌ای و حمل آن در موشک‌هایمان نداریم.

وی با تاکید بر اینکه موشک‌های جمهوری اسلامی ایران دفاعی و برای بازدارندگی تولید شده است، خاطرنشان کرد: غربی‌ها می‌دانند که موشک‌های ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی و تولید نشده‌اند اما چون به دنبال بهانه هستند اتهاماتی می‌زنند تا بتوانند محدودیتی را ایجاد کنند. البته آنها این مسئله را می‌دانند اما منافقین، رژیم صهیونیستی و آمریکا بهانه‌هایی را درست کرده‌اند که عقلانی نیست.

وزیر دفاع تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه با نیت کاربرد سلاح هسته‌ای هیچ اقدامی در طراحی و تولید انجام نداده و هیچ یک از موشک‌های ما برای حمل این سلاح طراحی نشده‌اند.

 

کد خبر : ۲۹۸۲۰۹